علیرضا قزوه: قیصر، شاخص‌ترین شاعر انقلابی است/ انتقاد از گرد بودن سنگ مزار قیصر

خورنا: رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، قیصر امین‌پور را شاخص‌ترین شاعر انقلابی دانست.

علیرضا قزوه در آئین بزرگداشت شاعر معاصر قیصر امین‌پور که با عنوان «حرف آخر عشق» به مناسبت ششمین سالروز زندگی دوباره این شاعر خوزستانی سه شنبه شب، در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد اظهار داشت: قیصر امین‌پور شاخص‌ترین شاعر انقلابی است که این لقب را من به ایشان ندادم بلکه مردم و پژوهشگران آن را برای این شاعر انقلابی برگزیده‌اند.

وی تاکید کرد: قیصر امین‌پور آبروی شعر جنوب، شعر خوزستان، شعر ایران و شعر فارسی زبانان در کل جهان است.

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور به بازدید خود از مجموعه فرهنگی قیصر امین‌پور در گتوند اشاره کرد و گفت: دغدغه‌هایی در مورد این مجموعه داشتم که به مسئولان اعلام کردم.

این مسئول یکی از دغدغه‌های مهم خود را گرد بودن سنگ مزار قیصر بیان کرد و ادامه داد: بر اساس سنت مسلمانی قبر باید مستطیل باشد نه دایره، که مزار شاعرانی مانند بیدل دهلوی و سهراب سپهری نیز این گونه است.

این شاعر انقلابی اظهار امیدواری کرد استاندار خوزستان و دیگر مسئولانی که در جلسه حضور دارند قدم خیری بردارند تا مجموعه فرهنگی قیصر امین‌پور در گتوند ساخته شود.

وی با بیان اینکه قیصر استحقاق بیشتر از این‌ها را دارد افزود: قرار است در سال آینده، ۱۰۰ شاعر از ایران و کشورهای مختلف جهان به گتوند بیایند و در کنار مزار قیصر همایشی را برپا کنند.

قزوه به برگزاری جایزه ادبی سلمان هراتی به نام «سلام سلمان» اشاره کرد و گفت: در زمان حیات قیصر امین‌پور نیز نظر ایشان را جلب کردیم که جایزه‌ای به نامش راه اندازی شود که چند دوره از آن برگزار شد و لوح‌های تقدیر را خود قیصر امضا می‌کرد.

این مسئول عنوان کرد: سال آینده جنشواره و جایزه ادبی قیصر با حضور شاعرانی از سراسر دنیا در شهر گتوند و در کنار مزار این شاعر بزرگ برگزار می‌شود.

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور با بیان اینکه قیصر امین‌پور از دوران جوانی دغدغه‌های کشور را در شعرش بیان می‌کرد افزود: قیصر در شعر معاصر ما درخشید.

این شاعر خاطرنشان کرد: خیلی‌ها می‌خواهند قیصر را از شعر انقلاب بگیرند ولی هر چه هم تلاش کنند نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

به گفته وی، قیصر افتخار شعر انقلاب اسلامی است ولی با این حال هم خیلی‌ها می‌خواهند که قیصر امین‌پور را طور دیگری معرفی کنند.

قزوه با بیان اینکه قیصر به این راحتی قیصر نشد زیرا او نجابت جنوبی داشت عنوان کرد: می‌خواستند قیصر را از خط ولایت خارج کنند ولی نتوانستند.

وی با یادآوری این نکته که قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی جاذبه و دافعه شعر انقلاب اسلامی هستند اضافه کرد: سید حسن حق بزرگی بر گردن شعر انقلاب دارد و برادر قیصر بود.

به گفته رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، قیصر امین‌پور گل سرسبد شعر، سید حسن حسینی سیدالشعرای شعر و سلمان هراتی گل محمدی شعر ما می‌باشد.

این مسئول اذعان داشت: به خاطر کارهای قیصر سبک جدیدی به نام سبک انقلاب اسلامی به سبک‌های شعر اضافه شد و در حال جا افتادن است.

قزوه متذکر شد: تلاش قیصر امین‌پور باعث شد که ادبیات و شعر دفاع مقدس و آئینی ما بدرخشد، در ادبیات دفاع مقدس یکی از کسانی که به او افتخار می‌کنیم قیصر است.