صفارهرندی: از مقامی عالی‌رتبه پرسیدند چه کنیم که جریان اصلاحات حذف بشود

خورنا: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای برپا ماندن بساط دین‌داری در جامعه باید بصیرت سیاسی داشته باشیم.

محمدحسین صفار هرندی در نشست هم‌اندیشی شاعران و مداحان نخبه کشور در مشهد خاطرنشان کرد: مسائل انتخابات ۸۸ باعث شد که دسته‌بندی تاریخی سیاسی ایران که در آستانه انتخابات بین دو گروه پیش می‌آمد و به تعبیر امام خمینی(ره) هر دو تلاش‌شان در راستای خدمت به نظام بود، برهم خورد و چه بسا ممکن بود در انتخابات ۸۸ آن‌چه پیش بیاید که در سال ۷۶ پیش آمد.

وی افزود: تا قبل از انتخابات آقای موسوی تعابیر خوبی در مورد آقا داشت و از موضع ارادتمندی سخن می‌گفت و آقای کروبی هم دائما در بیت آقا حضور می‌یافتند، لیکن رفتارهای بعد از انتخابات شرایط را عوض کرد و از آن به بعد آرایش سابق چپ و راست به هم خورد.

دیگر اظهارات وی به شرح زیر است:

*تغییرات و صداهای مختلفی از اردوگاه‌های مختلف سیاسی بلند می‌شود.امروز در خانواده‌ اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان آشفتگی‌هایی وجود دارد و در همین راستا اولین صدایی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد صدای تحریم است و هیچ امیدی به رسیدن به اهداف‌شان با استقرار نظام ندارند، اما از سوی دیگر اصلاح‌طلبان وفادار به نظام هستند مانند آقایان خباز و کواکبیان و پزشکیان که می‌گویند به هر قیمتی در انتخابات شرکت می‌کنند، گروه سوم نیز کسانی هستند که می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنند، اما با فراهم شدن شرایط، که سیدمحمد خاتمی در راس این هرم قرار دارد، این گروه سوم نقش پدرخواندگی برای اصلاحات ایفا می‌کند، اما باید دید که آیا آقای خاتمی و دوستانش واقعا به دنبال شرکت در انتخابات هستند یا نه؟

*آقای خاتمی از همان ابتدای مسائل سال ۸۸ در محافل خصوصی به این‌که آقایان موسوی و کروبی اشتباه می‌کنند صحه‌ می‌گذاشت، اما در جامعه این را مطرح نکرد و به همین دلیل افکار عمومی آقای خاتمی را شریک دو راس فتنه می‌داند و طبیعتاً آقای خاتمی شانسی برای شرکت در انتخابات آینده ندارد.

* امروز اصلاح‌طلبان معتقدند که نظام نمی‌تواند بدون حضور آن‌ها انتخابات را برگزار کند و بعضی از اصولگرایان از سر بی‌بصیرتی به این امر صحه می‌گذارند. کسانی مثل آقای باهنر گفته‌اند از اصلاح‌طلبان خواهش می‌کنم که در انتخابات شرکت کنند و در این شرایط اصلاح‌طلبان روی این حرف‌ها حساب باز می‌کنند.

*پس می‌بینیم که جمع‌بندی کلی اصلاح‌طلبان بر حضور در انتخابات است، وقتی که در یکی از جلسات از مقامی عالی‌رتبه پرسیدند چه کنیم که این جریان دیگر حذف بشود، فرمودند که مگر دست ماست که جریانی را که ذائقه برخی است را حذف کنیم.

*این جریان را با هر نامی که حذف کنیم با نام دیگری به میدان می‌آید. اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز شرکت در انتخابات ندارند و از همین بابت است که نباید به اصلاح‌طلبان باج داد.

* واسطه‌های این جریان قدرتی ندارند که بتوانند وساطت کنند و جایگاه خود را از دست داده‌اند و وزن سابق را ندارند مثلا آقای هاشمی نقش هدایت‌گر سیاسی جامعه را بر عهده داشته است و نماز جمعه‌های ایشان نقش زیادی در تاثیر بر جوانان انقلاب داشت، اما امروز دیگر بخشی از اعتبار آقای هاشمی از بین رفته و این از آن خسارت‌هایی است که بر همه تحمیل شده است.

*در مورد اصولگرایان هم نوعی به هم ریختگی وجود دارد؛ لیکن یک خلوص گفتمانی در این جریان وجود دارد. همانگونه که فرموده‌اند تنازل از آرمان‌ها حتی یک سر سوزن هم روا نیست و امیدواریم که با ظهور حضرت ولی عصر(ع) به این آرمان‌ها دست پیدا کنیم.

* در طبیعت خلوص صددرصدی وجود ندارد، لیکن در مورد جریان پیوسته به حق این ضعف و قوت طبیعی است و به تعبیری وظیفه ما خلوص‌گرایی و وحدت‌گرایی توامان است.

*در تمام جریان‌های خاص هم انشعاب به وجود می‌آید» تصریح کرد: نباید به جریانی که در دولت و مجلس روی کار آمد دلبستگی دائم داشته باشیم.

* جبهه پایداری خالص‌ترین جریان موجود در انتخابات است، لیکن توانایی پیروزی در انتخابات را ندارد. آیت‌الله مصباح از این جبهه حمایت می‌کند، اما این جبهه نهایتاً بتواند ۲۰ تا ۳۰ درصد موفق باشد و آن‌چه که لازم است، اتحاد بین تمام اصول‌گرایان است.