خروج گاز از دریاچه سد مارون/ آب مخزن آلودگی ندارد

خورنا: مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: علت پدیده خروج گاز از دریاچه سد مارون هنوز مشخص نشده است ولی آب آلودگی خاصی ندارد.

علیرضا رضانیا با تایید خروج گاز از دریاچه سد مارون، اظهار کرد: حباب هایی روی قسمت های انتهایی دریاچه سد مارون مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه بررسی ها برای تشخیص علت وقوع این حادثه همچنان ادامه دارد، افزود: این پدیده در استان جدید است اما در تعدادی از سدهای خارج از کشور روی داده که منشاهای متفاوتی داشته از جمله نفت، گاز و یا آتشفشان.

رضانیا ادامه داد: احتمال دارد که این پدیده که بیش از یک ماه است رخ داده، نتیجه یک سری فعل و انفعالات شیمیایی در لایه های زیرین زمین باشد، اما هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده است.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان درباره احتمال تاثیر بهره برداری از میادین نفتی بالادست این منطقه توضیح داد: در اطراف این سد حوزه های نفتی وجود دارد و این مساله با مسئولان نفت و گاز مطرح شده است اما در این زمینه نیز هنوز نتیجه ای به دست نیامده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کارشناسان سازمان آب و برق در حال بررسی و رصد موضوع هستند، اظهار کرد: بررسی نوع گازها هنوز ادامه دارد و نتیجه آنالیز گازها هنوز اعلام نشده است.

رضانیا با تاکید بر اینکه هیچگونه مشکل سازه ای وجود ندارد، آلودگی آب مخزن سد را رد کرد و افزود: آنچه مسلم است اینکه هیچگونه آلودگی در آب مخزن مشاهده نشده و جای نگرانی نیست. استفاده از آب مخزن نیز مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: حتی یک مورد مرگ و میز آبزیان طی این پدیده اتفاق نیفتاده است زیرا از مخزن سد مارون برای آب شرب استفاده چندانی نمی شود و عمده مصرف آن در بخش کشاورزی است.

بر اساس گزارش مهر، سد مخزنی مارون بر روی رودخانه‌ای به همین نام در ۱۹ کیلومتری شمال شهرستان بهبهان در خوزستان احداث شده است. این سد با ارتفاع ۱۷۵ متر و حجم مخزن ۲.۵۱ میلیارد مترمکعب از مرتفع ترین سدهای خاکی ایران و منطقه و همچنین در زمره سدهای بزرگ جهان محسوب می شود.

اهداف این طرح شامل کنترل سیلاب و جریان رودخانه مارون، تامین آب شرب شهر بهبهان، توسعه و تامین آب برای زمین‌های کشاورزی دشتهای چهارگانه بهبهان، جایزان، خلف‌آباد و شادگان و همچنین تولید انرژی برق آبی است.