تعیین الگوهای منظرشهری براساس ضوابط میراث فرهنگی در شوشتر

خورنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از تعیین الگوی صحیح و مبتنی بر ضوابط میراث فرهنگی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، افشین حیدری ظهر امروز در نشست صمیمانه با اعضای شورای اسلامی شهر شوشتر اظهار کرد: سیما و منظر شهری از جمله مسائلی است که می‌تواند چهره یک شهر را میراثی نگه داشته و یا آن را نابود کند و به این دلیل باید در این بخش کارهای تخصصی و کارشناسی شده‌ای انجام شود.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی خوزستان این مشکل را برای همیشه برطرف می‌کند، افزود: می‌کوشیم تا با مرمت اصولی برخی خانه‌های تاریخی در شهرستان شوشتر الگویی اجرایی و مبتنی بر ضوابط میراث فرهنگی ارائه کنیم تا مردم با دیدن این خانه‌ها شرایط صحیح نمای تاریخی را درک کنند.

حیدری با اشاره به اینکه ابتدا باید نقشه راه مشخص شود، گفت: ابتدا باید نقشه راه برای توسعه شهری تدوین شود و در این راستا نقش میراث فرهنگی در این مسیر بسیار پررنگ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: تدوین برنامه جامع توسعه شهر شوشتر بر اساس میراث فرهنگی از نیازهای اساسی شهرستان شوشتر است که در این مسیر هرکمکی لازم باشد انجام می‌دهیم.

حیدری با اشاره به اینکه پل گرگر شوشتر باید تعیین تکلیف شود، تاکید کرد: پل گرگر شوشتر نیازمند تجدید نظر در متولی دارد و آماده هستیم تا خود برای مرمت این اثر تاریخی اقدام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: قرار شد که گنجینه آب ایران برای مرمت بنای این پل اعتبار ملی تخصیص دهد ولی در این کار به دلیل مشکلات ناتوان بوده و امید است در اسرع وقت این پل به میراث فرهنگی برای مرمت بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در یک هفته آینده در شهرستان شوشتر برای این مسئله با حضور مسئولان متولی جلسه‌ای ضروری برگزار می‌کنیم و این پل تعیین تکلیف می‌شود.

وی تاکید کرد: برای مرمت سیدمحمد بازار شهرستان شوشتر نیز از همه توان خود استفاده می‌کنیم و تیم کارشناسی و مرمتی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز به این شهرستان اعزام شده‌اند.

حیدری خاطر نشان کرد: کار مرمت اثر تاریخی سیدمحمدبازار شهرستان شوشتر پس از تعیین طرح مرمتی این بنا با سرعت آغاز می‌شود.