شوربایی به نام بازار در خرمشهر + تصاویر

خورنا: این روزها از بازار روز گرفته تا اطراف مسجد جامع خرمشهر مملو از دستفروشانی است که روز و شب و به ویژه بعد از تاریک شدن هوا بساط پهن می‌کنند که تماشایی ا‌ست.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، این روزها یافتن شغل آه از دل هر جوان و پیری بلند می‌کند. بیکاری مشکل اصلی مردم شده است و هیچ راه گریزی برای فرار از آن نمی‌توان یافت. در این میان عده‌ای با جمع کردن خرده سرمایه‌ای وارد مشاغل به اصطلاح آزاد می‌شوند و چرخ زندگی خودشان را به هر ترتیبی که باشد می‌گذرانند. دسته‌ای با اجاره مغازه و تعدادی دیگر با خرید یک دکه و یا گاری سعی در درآوردن یک لقمه نان حلال می‌کنند تا مجبور نباشند دستشان را جلوی غریب و آشنا دراز کنند.

این وضعیت علاوه بر اینکه اشتغالزایی تقریبا نسبی را در اکثر شهرهای استان خوزستان ایجاد کرده است اما خود صاحب مشکلات ریز و درشتی‌ است که بسیاری از مردم و شهروندان را می‌آزارد. نازیبا کردن چهره شهر، در برخی نقاط ایجاد ناامنی و عدم سهولت تردد به ویژه برای خانم‌ها، آلوده کردن محله‌ها و خیابان‌ها و مواردی از قبیل شکایاتی که این روزها مردم از دستفروشان و گاری‌چی‌ها می‌کنند. فروشندگانی که اغلب بدون توجه به مسائل بهداشتی و سلامت شهروندان اقدام به فروش موادغذایی، پوشاک و سایر اقلام مایحتاج شهروندان می‌کنند.

شهرستان خرمشهر نیز دیرزمانی‌ست که با این مشکل دست به گریبان است و بخش‌های مختلفی از آن را می‌توان در این زمینه مثال زد. این روزها از بازار روز گرفته تا اطراف مسجد جامع خرمشهر مملو از دستفروشانی‌ست که روز و شب و به ویژه بعد از تاریک شدن هوا بساطی پهن می‌کنند که بیائید و تماشا کنید که در این خصوص گلایه تنی چند از شهروندان را می‌شنویم.

*دستفروشان سدمعبر می‌کنند

یکی از شهروندان خرمشهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: اوضاع دستفروشان در بازار صفا بسیار نامناسب است به ویژه اینکه عصرها دیگر جای تردد در مسیر کسب و کار آنها نیست.

وی افزود: فلکه‌الله مرکز خرمشهر است و این فروشندگان دقیقا بساط خود را همانجا پهن می‌کنند و همین امر مشکلات زیادی برای تردد خانواده‌ها ایجاد کرده است.

این شهروند خرمشهری عنوان کرد: ناامنی در این محدوده بیداد می‌کند و چهره شهر را غیرقابل تحمل کرده است البته بسیاری از این افراد تنها راه درآمدشان همین دستفروشی ا‌ست و اگر جلوی درآمدزایی آنان را سد کنند دیگر هیچ سرمایه‌ای ندارند.

وی پیشنهاد داد: بهتر است با راه‌اندازی و ساخت بازارچه‌ای، دستفروشان را به یک مکان واحد و سازمان یافته منتقل کنند تا مشکلات ناشی از پراکندگی آنان در جای‌جای شهر نیز کاسته شود.

*بیکاری مرا دستفروش کرده است

یکی از دستفروشان اطراف مسجد جامع خرمشهر نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بیکاری مرا مجبور به دستفروشی کرده است زیرا زندگی‌ام را به سختی می‌گذرانم.

وی خاطرنشان کرد: البته از شغلم راضی هستم و درآمدم هم خوب است چون مجبور به پرداخت هیچ هزینه آب و برق و تلفنی نیستم.

وی با بیان اینکه قیمت اجناسی که در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم نیز بسیار کمتر از مغازه‌هاست ادامه داد: اگر مسئولان شهرستان امکاناتی در اختیار دستفروشان قرار دهند و آنها را به بازارچه‌هایی مشخص انتقال دهند دیگر شهروندان و یا کاسب کارایی که نزدیک ما هستند هم مشکلی برای حضور ما نخواهند داشت.

این شهروند ۲۹ ساله عنوان کرد: ما قصد ایجاد مزاحمت برای مردم و مغازه‌داران را نداریم و تنها حرفمان این است که ما نیز چون همه برای گذراندن زندگی مجبور به کار کردن هستیم و این شغل ماست.

*ساماندهی دستفروشان با همکاری شورای شهر و شهرداری

در این زمینه به سراغ معاون فرماندار خرمشهر رفتیم و آخرین اقداماتی که در راستای ساماندهی دستفروشان در شهرستان انجام شده را از زبان وی جویا شدیم.

لطیف حیایی اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: چندین نقطه را مکان‌یابی کرده‌ایم که در آینده‌ای نه چندان دور با همکاری شورای شهر و شهرداری نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال همه دستفروشان جمع آوری می‌شوند و به بازارچه‌های احداث شده و یا در حال احداث محلی انتقال داده می‌شوند افزود: در این زمینه کارگروه‌هایی تشکیل شده است و مواردی چون بهداشت، وضعیت روشنایی، نظارت بر قیمت‌ها و سایر بخش‌های مورد نیاز بررسی و ارزیابی شده‌اند تا دیگر مشکلی درگیر فروشندگان و شهروندان نشود.

معاون فرماندار خرمشهر همچنین عنوان کرد: در این کارگروه اداره آب و فاضلاب، اداره برق، دامپزشکی، اداره صنعت معدن و تجارت، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی، مجمع امور صنفی و همه دستگاه‌های مرتبط عضو هستند تا مسائل مورد نیاز بررسی شود.

وی ادامه داد: البته بازارچه مقاومت تکمیل یافته است و به زودی همه دستفروشان بازار روز به آنجا انتقال داده می‌شوند.

حیایی اهوازی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهردار و سرپرست شهرداری خرمشهر به تازگی انتخاب شده‌اند باید منتظر بود تا شورا و شهردار به اتفاق نظر مطلوبی برای انجام کارها برسند و مشکلات شهر را یکی پس از دیگری برطرف کنند که در این زمینه بسیار امیدوار هستیم.

وی در پایان با اشاره به ساماندهی دستفروشان اطراف مسجد جامع خرمشهر اظهار کرد: با ساخت بازارچه جدید این دستفروشان نیز نظم و سر و سامان می‌گیرند.

 

*احداث بازارچه‌های بهداشتی برای انتقال دستفروشان

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: برای ساماندهی دستفروشان در حال برنامه‌ریزی برای احداث بازارچه‌های جدیدی هستیم که از لحاظ بهداشتی استانداردهای لازم و کافی را داشته باشند تا مراجعه کنند و خریداران برای تهیه مایحتاج خود با امنیت خاطر و سلامت به این بازارچه‌ها ورود کنند.

فرشید بهشتی افزود: به ویژه اینکه نیم بیشتری از فصول در این شهرستان گرم است باید با نظارت مضاعف بازرسان بهداشتی شرایطی را فراهم کرد تا موادغذایی فاسد نشوند و یا مدت زمان دیرتری برای مصرف تازه و قابل مصرف بمانند.

وی با اشاره به شدت معضل افزایش دست‌فروشان به ویژه در مرکز خرمشهر تصریح می‌کند: انتقال و سامان‌دهی دست‌فروشان بازار روز خرمشهر می‌تواند بهترین راهکار در حال حاضر باشد.

با توجه به برنامه‌ریزی مسئولان و گفت‌وگوهایی که انجام شده است امید می‌رود تا پایان سال جاری دیگر شاهد هیچ دستفروشی در سطح این شهرستان نباشیم تا مشکلات ایجاد شده در این خصوص نیز مرتفع شود. البته راه‌اندازی بازارهایی در خور شان و مطلوب در این راستا بسیار حائز اهمیت است که مسئولان شهری باید به آن توجهی خاص داشته باشند.

=======

مریم خبازی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مجید این تصاویر با این نوع پوشش مردم، متعلق به خرمشهر نیست.