کاهش ۱۷.۵ درصدی قیمت مسکن در پاییز

خورنا: جهش تاریخی قیمت مسکن در اسفند ۹۱ این نگرانی را به وجود آورد که با آغاز سال جدید نیز روند افزایشی قیمت‌ها ادامه خواهد یافت. این در حالی بود که با شروع سال ۹۲ آمار خرید و فروش مسکن به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسید و از روزانه ۱۵ هزار فقره به حدود ۶۰۰۰ فقره تقلیل یافت.

کارشناسان دلیل این اتفاق را کاهش قابل ملاحظه قدرت خرید مردم به واسطه افزایش شدید قیمت‌ها در زمستان سال گذشته اعلام پیش‌بینی کردند با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری رکود بازار مسکن فراگیر شده و حباب ۲۰ درصدی آن به مرور زمان از بین خواهد رفت.
به گزارش تسنیم، مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک تیرماه امسال با اشاره به حذف ۵ درصدی حباب قیمت مسکن، گفت: قیمت مسکن هنوز ۱۵ درصد حباب دارد.
اوایل ماه گذشته نیز قلی‌خسروی در خصوص وضعیت بازار مسکن به تسنیم، گفت: تاکنون ۹ درصد از حباب قیمتی مسکن از بین رفته و بازار مسکن ۱۱ درصد حباب قیمتی دارد که پیش‌بینی می‌کنیم این حباب نیز تا یک ماه آینده از بین برود.
هرچند یکماه بعد رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک اظهارنظری درباره از بین رفتن حباب قیمت مسکن نکرد، اما بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که در ۴۵ روز اخیر قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران به‌طور متوسط ۱۷.۵ کاهش یافته است.
به‌عنوان نمونه یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری واقع در خیابان ولیعصر-جام‌جم اواسط شهریور امسال حدود ۷۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد، این در حالی است که امروز قیمت همان آپارتمان با کاهش حدود ۱۸ درصدی ۶۲۵ میلیون تومان توسط فروشنده قیمت‌گذاری شده است.
در سایر مناطق پایتخت نیز این رویه با نوساناتی در کاهش قیمت‌ها دیده می‌شود و یک واحد آپارتمان ۵۳ متری واقع در گیشا ۲۵۰ میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته، در حالی که همین آپارتمان دو هفته پیش ۲۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.
همچنین یک آپارتمان واقع در خیابان پیروزی، میدان بروجردی با پارکینگ و انباری از سوی مالک متری دو میلیون ۷۰۰ هزار تومان یعنی ۱۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. واحدی با همین متراژ واقع در نازی‌آباد ۱۶۲ میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته است.
قیمت آپارتمان ۶۹متری ۲خوابه با امکاناتی نظیر آسانسور و انباری ۲۹۰ میلیون تومان است. آپارتمان۷۰ متری در خیابان کاشانی از سوی مالک ۲۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در خیابان فاطمی نیز یک واحد ۹۰ متری ۵ سال ساخت با پارکینگ و انباری ۲۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.
محله متراژ قیمت شهریور ۹۲(میلیون تومان) قیمت مهرماه ۹۲(میلیون تومان)
پیروزی ۵۳ ۱۹۸ ۱۶۵
تهرانسر ۵۲ ۱۵۲ ۱۳۰
میرداماد ۵۵ ۴۴۰ ۳۹۰
نازی‌آباد ۵۰ ۱۶۵ ۱۳۸
گیشا ۵۴ ۲۸۰ ۲۵۵
جنت‌آباد ۶۷ ۳۳۵ ۲۸۰
شمس‌آباد ۸۳ ۴۲۰ ۳۷۵
ولیعصر-جام‌جم ۱۰۰ ۷۶۰