برگزاری همایش روز جهانی غذا در اهواز

خورنا: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از برگزاری همایش روز جهانی غذا با شعار “سلامت مردم در گرو سلامتی سیستم‌های غذایی” در اهواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت خورنا از اهواز، دکتر بهزاد شریف‌ مخمل‌زاده در جمع اصحاب رسانه با اعلام این خبر گفت: به لحاظ اهمیت سلامت غذا و سیستم‌های غذایی که منجر به سلامت انسال می‌شود، روز ۱۶ اکتبر از سوی سازمان جهانی غذا، روز جهانی غذا نام‌گذاری شده که به این مناسبت دانشگاه علوم پزشکی  اهواز، ۲۲ مهرماه همایش روز جهانی غذا را در اهواز برگزار می‌کند.

همایش روز جهانی غذا با شعار “سلامت مردم در گرو سلامتی سیستم‌های غذایی” در اهواز برگزار می شود.

دکتر بهزاد شریف‌ مخمل‌زاده در جمع اصحاب رسانه با اعلام این خبر گفت: به لحاظ اهمیت سلامت غذا و سیستم‌های غذایی که منجر به سلامت انسال می‌شود، روز ۱۶ اکتبر از سوی سازمان جهانی غذا، روز جهانی غذا نام‌گذاری شده که به این مناسبت دانشگاه علوم پزشکی  اهواز، ۲۲ مهرماه همایش روز جهانی غذا را در اهواز برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در این همایش تعدادی از صنایع برتر غذایی و مسئولان فنی برتر معرفی و از آنها تقدیر به عمل می‌آید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در شورای سلامت و امنیت غذایی استان، کارگروه ارزیابی مخاطرات مواد غذایی تشکیل شده که به منظور ارزیابی چندان سلامت مواد غذایی، با همراه سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کند و محصولات پرمصرف از نظر مخاطره‌آمیز بودن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شریف‌مخمل‌زاده افزود: ارزیابی‌ها و نمونه‌برداری‌ها در آزمایشگاه‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که دارای استانداردهای بین‌المللی هستند. همچنین برای جلوگیری از ورود مواد غذایی ناسالم به بازار علی‌رغم این‌که از وظایف اصلی این معاونت نیست اما همکاری‌های لازم را با دیگر واحدها انجام داده و از ورود برندهای نامعتبر و ناسالم به استان جلوگیری شده است. بیشترین خطرهایی که در زمینه مواد غذایی وجود دارد، به محصولات لبنی فله و فراورده‌های گوشتی است و بنابراین نیاز است برای جلوگیری از ایجاد این خطرها نهایت تلاش در استان صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که خوزستان قطب بسته‌بندی مواد غذایی به شمار می‌رود، تصریح کرد: صنایع در این حوزه ظروف بسته‌بندی با کیفیت تولید می‌کنند و برای ارتقا سلامت مواد غذایی در بسته‌بندی آن استانداردهای لازم به کار می‌رود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه به مصرف رو به کاهش جوش شیرین در نانوایی‌ها نیز اشاره کرد و اظهار کرد: باید جامعه به سمت استفاده از نان‌های بهداشتی بسته‌بندی شده حرکت کند. نانوایی‌ها حق استفاده از جوش شیرین را ندارند اما واحدهایی که دست به این اقدام می‌زنند تعداشان اندک است که برخورد جدی با آنها خواهد شد.

شریف‌مخمل‌زاده ادامه داد: به طور مرتب از نانوایی‌ها نمونه‌برداری می‌شود. با وجود نظارت عالی و کنترل به موقع نانوایی‌ها، اگر به سمت فرهنگ‌سازی استفاده از نان بسته‌بندی پیش رویم، عملکرد حوزه سلامت در جهت سلامت غذایی بهتر صورت می‌گیرد.

وی به ایجاد مجتمع‌های نان در استان اشاره کرد و گفت: برای کنترل بیشتر تولید نان، برای این مجتمع‌ها مسئول فنی در نظر گرفته می‌شود و در صورت تخلف، با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد. همچنین با تعامل با انجمن آرد خوزستان، غنی‌سازی نان به خوبی در حال انجام است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: نان‌های سبوس‌دار در استان بسیار کم تولید می‌شود که باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود. همچنین باید فعالیت نانوایی‌های صنعتی و تولید نان‌های بسته‌بندی شده گسترش پیدا کند تا به دنبال این اقدام نظارت‌ها افزایش یابد.

شریف‌مخمل‌زاده در ادامه در خصوص گیاهان دارویی و عرضه آنها در عطاری گفت: پروانه فعالیت عطاری‌ها را معاونت غذا و دارو صادر نمی‌کند بلکه مجمع امور صنفی صادر کننده پروانه فعالیت عطاری‌هاست. ما نیز طبق قانون مجاز به نظارت بر اماکنی هستیم که پروانه فعالیتشان از سوی این معاونت صادر شده است. البته واقعیت این است که یکی از موارد پرخطری که احساس می‌کنیم سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد، ارایه گیاهان دارویی ناسالم یا فراورده‌های غیرگیاهی در عطاری‌هاست.

وی ادامه داد: مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که متاسفانه عطاری‌ها بدون مجوز در حالت فعالیت کم نیستند که حتی از مجمع امور صنفی خود نیز مجوز نگرفته‌اند. این‌گونه واحدهای صنفی تحت نظارت کمتری قرار می‌گیرند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: ارتقای سلامت فراورده‌های گیاهی نیاز به اتخاذ چند تصمیم خوب داشت که در سطح کشور گرفته شد و بحث طبی سنتی در چند سال گذشته در کشور گسترش پیدا کرد و دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشکده طب سنتی خود راه‌اندازی کردند و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز دانشکده طب سنتی خود را راه‌اندازی کرد.

شریف‌مخمل‌زاده در پایان گفت: از این طریق چون فراورده‌های گیاهی تحت نظارت قرار می‌گیرد، از نظر سلامتی مورد تایید وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت ولی اکنون آنچه که در عطاری‌ها ارایه می‌شود، تحت نظارت ما نیست و از نظر وزارت بهداشت هم می‌تواند مورد تایید واقع نشود.

انتهای خبر/ حسین عبدالعزیزی