جنازه قذافی در محلی سری دفن می‌شود/ چاوز: قذافی به‌ عنوان یک شهید در یادها می‌ماند

خورنا: مقامات شورای ملی انتقالی لیبی گفته‌اند که جنازه رهبر سابق این کشور در مکانی سری دفن می‌شود و شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار بررسی چگونگی مرگ او شده است.

روز جمعه، ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر)، سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی، که اداره امور این کشور را در دست دارد، گفت که قرار است جنازه سرهنگ معمر قذافی، رهبر سابق لیبی که روز گذشته کشته شد، در مکانی مخفی دفن شود اما در مورد زمان دفن او توضیحی نداد.

برخی منابع گفته‌اند که احتمال می‌رود مراسم تدفین قذافی بعد از ظهر روز جمعه انجام شود.

در همانحال، گزارش های مختلفی در مورد شرایط و محل کشته‌شدن سرهنگ قذافی انتشار یافته و ابهامات فراوانی را ایجاد کرده است.

تصاویر انتشار یافته از دستگیری معمر قذافی نشان می‌دهد که ظاهراً رهبر سابق لیبی در شهر سرت و در حالی که زخمی‌شده اما قادر به حرکت بود توسط نیروهای شورای ملی انتقالی دستگیر شد.

به گفته نیروهای شورای ملی انتقالی، پس از آنکه کاروان خودروهای حامل قذافی و همراهان او هدف بمباران هوایی ناتو قرار گرفت، رهبر سابق لیبی در یک لوله سیمانی فاضلاب مخفی شد و نیروهای مخالف او را در همین محل یافتند و دستگیر کردند.

در حالیکه ساعاتی بعد، شورای ملی انتقالی خبر کشته‌شدن قذافی را اعلام کرد، سئوالانی در مورد وضعیت رهبر سابق لیبی از زمان دستگیری تا زمان مرگ مطرح و برخی منابع از کشتن وی پس از دستگیری سخن گفته‌اند.

شورای ملی انتقالی این گزارش‌ها را تکذیب کرده است که سرهنگ قذافی توسط ماموران این شورا اعدام شده و گفته است که مرگ او نتیجه تیراندازی متقابل بین نفرات شورای ملی انتقالی و طرفداران قذافی بود که می‌کوشیدند او را نجات دهند.

در عین حال، به گفته برخی از تحلیل‌گران، مرگ معمر قذافی از مشکلاتی که زنده‌ماندن او می‌توانست به همراه آورد جلوگیری کرد.

از جمله در حالیکه دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار محاکمه و مجازات رهبر سابق لیبی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت بود، بعید به نظر می‌رسد که دولت آینده لیبی قبول می‌کرد از محاکمه و مجازات او در داخل خودداری کند و اقدام در این زمینه را به دادگاه بین‌المللی بسپارد.

در همانحال، محاکمه احتمالی معمر قذافی در لیبی می‌توانست به صدور حکم اعدام برای او منجر شود در حالیکه بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر در غرب چنین احکامی را مردود می‌دانند.

همزمان، گزارش شده است که فرماندهان نیروهای ناتو در جلسه‌ای که روز جمعه در بروکسل تشکیل می‌دهند، نحوه خاتمه دادن به عملیات هوایی این سازمان در لیبی را بررسی می‌کنند و نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفته است که این عملیات به پایان خود رسیده است.

درخواست شورای حقوق بشر سازمان ملل

در واکنش نسبت به خبر کشته‌شدن معمر قذافی، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار انجام تحقیقات جامع در این زمینه شده و گفته است که تصاویری که انتشار یافته نشان می‌دهد که رهبر سابق لیبی زنده دستگیر شد و بعدا به شکلی نامعلوم جان داد.

خانمی پیلای سئوالاتی را که در این زمینه مطرح شده باعث نگرانی دانسته است.

در لیبی، انتشار خبر کشته‌شدن معمر قذافی با استقبال بسیاری از مردم مواجه شد که در شهرهای مختلف اجتماع کردند و به شادمانی پرداختند.

واکنش اکثر کشورهای جهان به کشته شدن معمر قذافی هم مثبت و با ابراز امیدواری به آینده بهتری برای مردم آن کشور همراه بوده است.

در تهران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ضمن تبریک به مردم لیبی گفت که “سرنوشت محتوم همه مستبدان و ظالمان تاریخ است که با نادیده‌انگاشتن حق ملت‌ها در اعمال حاکیمت خود، سرانجام و فرجامی جز نیستی و نابودی نداشته باشند.”

وی گفت که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در بازسازی لیبی مشارکت کند و خواستار خروج سریع نیروهای ناتو از لیبی شد.

روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که کشته‌شدن قذافی به منزله “فصل جدیدی در تاریخ لیبی است” و از دولت انتقالی آن کشور خواست تا “روندهای سیاسی فراگیر را به جریان اندازد” اما خبرگزاری دولتی چین – شین هوا – در تفسیری، با یادآوری اختلافات داخلی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین، گفت که نباید برای برگزاری جشن سقوط قذافی “شتاب کرد.”

چاوز: قذافی برای همیشه به عنوان مبارزی بزرگ، فردی انقلابی و یک شهید در یادها می‌ماند

چین و روسیه با حکومت قذافی روابطی نزدیک داشتند و اگرچه به قطعنامه شورای امنیت در حمایت از غیرنظامیان لیبی رای مثبت دادند، اما با عملیات هوایی ناتو علیه نیروهای معمر قذافی مخالف بودند و تاکید داشتند که بحران لیبی باید از طریق گفت‌وگوی دو طرف حل و فصل شود.

دولت مصر ابراز امیدواری کرده است که با از میان رفتن معمر قذافی، دوران جدیدی در لیبی آغاز شود و نخست‌وزیر عراق نیز اظهار داشته است که کشته شدن قذافی و صدام حسین “نشانگر قدرت بالقوه ملت هاست.”

سخنگوی واتیکان در واکنش به خبر کشته شدن قذافی گفت که برای صلح و دموکراسی در لیبی دعا می‌کند در حالیکه کشورهای غربی و اتحادیه اروپا کشته‌شدن معمر قذافی را پایان رسمی حکومت دیکتاتوری در لیبی خوانده و نسبت به آینده‌ای دموکراتیک برای مردم لیبی ابراز امیدواری کرده‌اند.
در مقابل، هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که تا پایان نیز از حکومت سرهنگ قذافی حمایت می‌‌کرد، گفت که معمر قذافی “ترور شده” و افزود: “قذافی برای همیشه به عنوان مبارزی بزرگ، فردی انقلابی و یک شهید در یادها می ماند.”

در مورد سرنوشت فرزندان معمر قذافی هم گزارش‌های متفاوتی انتشار یافته و در حالیکه کشته‌شدن معتصم قذافی تایید شده، گزارش‌های متفاوتی از فرار، دستگیری، زخمی و کشته‌شدن سیف‌الاسلام انتشار یافته است که هیچ‌کدام تایید نشده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *