طرح آمارگیری از مسکن روستایی در خوزستان آغاز شد

خورنا: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح آمارگیری نمونه ای از ویژگی های مسکن روستایی استان با شرکت ۶۰ آمارگیر با احصاء اطلاعات مربوط به ۱۲هزار و ۶۰۰واحد مسکونی روستایی استان انجام خواهد شد.

« محمد شهید زاده» افزود: با توجه به لزوم برنامه ریزی در خصوص امور مربوط به مسکن روستاییان ، به آمار و اطلاعات دقیق و تخصصی در خصوص ویژگی های مسکن خانوار روستایی و ویژگی های اقتصادی و اجتماعی روستاهای کشور ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام به اجرای سومین دوره طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی کرده است.
وی اظهار داشت: این طرح با نظارت مستقیم مرکز آمار ایران صورت می گیرد و در جریان اجرای آن برخی ویژگی های واحدهای مسکونی از قبیل مصالح ساختمانی بکار رفته ، مساحت زمین ، زیربنا ، عمر ساختمان و معماری آن مورد پرسش قرار می گیرد.
به گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در این طرح ، نقاط ضعف و قوت مسکن از زبان روستاییان مورد پرسش قرار می گیرد تا در صورت لزوم در ساخت مسکن روستایی تغییراتی ایجاد شود.
شهیدزاده گفت: برآوردهای حاصل از این طرح پس از پردازش در سطح کل کشور ، استان و شهرستان قابل ارائه به برنامه ریزان و مدیران خواهد بود.
رییس ستاد اجرایی طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی خوزستان در ادامه پیش بینی کرد نتایج نهایی این طرح ظرف شش ماه آینده اعلام شود.
وی از روستاییانی که این طرح در محل سکونتشان اجرایی می شود درخواست کرد که در این طرح ، ماموران آمارگیری را یاری کنند ، به سووالات آنان به دقت پاسخ دهند تا نتایج بهتر و دقیق تری از این طرح به دست آید.
بنا به این گزارش نخستین طرح آمارگیری مسکن روستایی در سال ۱۳۸۲ و دومین دوره آن در سال ۱۳۸۷انجام شد ولی به نظر می رسد دوره سوم طرح آمارگیری از جامعیت و گستردگی بیشتری برخوردار است.
قرار است سومین طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی ، در سطح هشت هزار و ۴۴۵روستای کشور و ۲۱۱هزار و ۶۸۴واحد مسکونی روستایی اجرا شود.
استان خوزستان حدود چهار هزار روستا دارد که بیش از دو هزار روستای آن بالای ۲۰خانوار جمعیت دارد.
براساس طرح آمارگیری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ ، حدود ۲۹درصد یعنی یک میلیون و ۴۳۰هزار نفر از جمعیت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان خوزستان در روستاها ساکن هستند.