نجات ۱۲۲ شهروند از آتش برج ۳۰ طبقه در غرب تهران

خورنا: به دنبال بروز آتش‌سوزی در برج ۳۰ طبقه تجاری – مسکونی نگین رضا واقع در بلوار اشرفی‌اصفهانی، ۱۲۲ نفر از شهروندان و ساکنان این مجتمع که در محاصره دود و آتش قرار گرفته بودند با تلاش آتش‌نشانان به سلامت نجات پیدا کردند.
آتش‌سوزی از یک رستوران سنتی در طبقه همکف و ضلع شمالی این برج شروع شد و دود ناشی از آن تمام طبقات را فراگرفت.

وقوع این حادثه ساعت ۱۳ روز گذشته به سامانه ۱۲۵ اطلاع‌رسانی شد و آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۵۵، ۸۰، ۳۴ و ۱۰ به همراه خودرو حامل دستگاه تنفسی، بالابر، نردبان و تانکر آب بلافاصله به سوی محل اعلام شده حرکت کردند.

داود درویش‌زاده مدیر منطقه چهار عملیات که از همان لحظات اولیه در محل حادثه حضور یافته و برعملیات آتش‌نشانان نظارت داشت، گفت: آتش‌نشانان بی‌درنگ همه ساکنان این مجتمع را به بیرون از ساختمان انتقال دادند و پس از آن با استفاده از تجهیزات ایمنی و نجات از جمله دستگاه تنفسی وارد کانون آتش‌سوزی در طبقه همکف و رستوران سنتی که ۳۵۰ مترمربع مساحت داشت، شدند.

وی افزود: متاسفانه چیدمان ابزارآلات چوبی و تزئینات بکار رفته در رستوران به نحوی بود که منجر به گسترش آتش‌سوزی در همان لحظات اولیه و نیز سرایت آتش به طبقات بالاتر شده بود.

درویش‌زاده گفت: دود گرفتگی در مجاورت رستوران که شهربازی کودکان بود و هم‌چنین ازدحام جمعیت در شهربازی و طبقات برج، عملیات نجات را دشوار کرده بود به همین‌خاطر آتش‌نشانان بلافاصله به چندین تیم عملیاتی تقسیم شده و وارد قسمت‌های مختلف و آسیب‌دیده این ساختمان بلند شدند.

وی ادامه داد: تیم اول ابتدا با تجهیزات کامل اقدام به شکستن درهای شیشه‌ای شهربازی کرده و در همان لحظات اولیه موفق شدند ۱۷ کودک به‌همراه ۵ نفر از والدین را از میان دود و آتش نجات دهند و تیم دوم هم با تجهیزات کامل انفرادی وارد طبقات برج شده و بالغ بر ۱۰۰ تن از ساکنانی را که از ترس و وحشت به طبقات بالا پناه برده بودند پایین آورده و نجات دادند.

درویش‌زاده در مورد نحوه عملیات تیم سوم آتش‌نشانان گفت: این گروه به طور هم زمان با دیگر تیم‌های عملیاتی، با کشیدن چندین رشته لوله آبرسانی از فضای باز وخاکی پشت برج و با بریدن فنس‌های اطراف برج، وارد کانون آتش‌سوزی در ضلع شمالی رستوران سنتی شده وتوانستند آتش سوزی را در همان محل کاملا مهار و خاموش کنندالبته عملیات آنها با تخلیه دود از طبقات برج با استفاده از تجهیزات مخصوص هم چنان ادامه یافت.

مدیر منطقه ۴ آتش‌نشانی با اشاره به اینکه دراین حادثه به رغم گستردگی آن به هیچ‌کس آسیب جدی نرسید، خاطرنشان کرد: تمامی نجات‌یافتگان به عوامل اورژانس حاضر در محل تحویل داده شدند تا معاینات اولیه انجام شود ضمن آنکه اغلب این افراد عمدتاً دچار دود‌گرفتگی و یا ترس و وحشت شده بودند.

درویش‌زاده علت بروز این آتش‌سوزی را غیرعمدی خواند و افزود: کارشناسان آتش‌نشانی افتادن شی مشتعل برروی سقف ایرانیت رستوران و رسیدن شعله به مواد قابل اشتعال موجود و گسترده‌شدن سریع آتش در رستوران را علت اصلی این آتش‌سوزی اعلام کرده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: آتش‌نشانان در چند روز گذشته برای بازدید از راه‌های ورود و خروج و دسترسی این برج ۳۰ طبقه در زمان حادثه وارد آن شدند که با ممانعت مسئولان این برج روبرو شدند و لازم است یادآوری شود که چند ماه پیش هم این رستوران دچار آتش‌سوزی شده بود که با اقدام به موقع آتش‌نشانان از سرایت آتش به سایر طبقات برج جلوگیری شده بود.