فرماندار ماهشهر: اگر حامی داشتیم، فوتبال ماهشهر ملی می‌شد

خورنا: رئیس هیئت فوتبال ماهشهر گفت: اگر در سال‌های گذشته حامی داشتیم می‌توانستیم فوتبال ماهشهر را در سطح ملی مطرح کنیم.

مردی با ما سخن گفت از دیار فوتبال و از جنس سیاست، مردی که قبل از آنکه سیاسی باشد فوتبالیست بوده و تا آنجا که محتاج باشی عکس با لباس ورزشی دارد. منوچهر حیاتی، فرماندار ماهشهر که ریاست هیئت فوتبال این شهرستان را نیز بر عهده دارد از فوتبال گفت و از سیاست سخنی به میان نیاورد، مردی که شاید الگوی مناسبی باشد برای سیاسیونی که بدون تجربه‌ ورزشی وارد این وادی شده‌اند. مردی کاملاً فوتبالی و انسانی سیاسی.

* فارس: صحت دارد که تاریخ فوتبال ماهشهر به ۷۰ سال پیش باز می‌گردد؟
* حیاتی: زمانی که شرکت‌نفت به واسطه پروژه‌های بزرگ نفتی در بندر ماهشهر فعالیت چشمگیر داشت در آن زمان فوتبال این شهرستان با بودن بازیکنان توانمند و تاکتیکی که اکثراً پدرانشان در شرکت‌نفت مشغول به‌کار بودند رونق و پیشرفت بسزایی پیدا کرد اما متأسفانه با اتمام پروژه‌ها و پایان مأموریت‌ها، فوتبالیست‌های مطرح بندر ماهشهر نیز به شهرهای دیگر نقل‌مکان کردند و فوتبال شهرستان با مشکل نبود بازیکنان فنی و کارآمد مواجه گردید که این ابتدای افت فوتبال ما بود.

* فارس: چرا فوتبال ماهشهر هیچوقت مانند سایر شهرهای استان ـ آبادان و اهواز ـ جان نگرفت؟
* حیاتی: فوتبال ماهشهر با وجود بازیکنان به‌نام مثل عبدالحمید سلطانیان‌ سلیل ، سلطان حیاتی، محمد‌کاظم کریمی آقا، کاظم حسینی، حبیب عساکره، مرحوم هوشنگ نوذری و نوری آقاجری حرف بسیاری برای گفتن داشت اما متأسفانه با رکود فعالیت‌های شرکت‌نفت و گسیل بازیکنان که اکثراً از خانواده‌های شرکت آن زمان بودند چهره فوتبال ماهشهر کم‌رنگ شد پس از آن زمانی که بار دیگر تلاشها برای رونق فوتبال این شهرستان آغاز شد جنگ تحمیلی شروع و فرصت پا گرفتن شهرستان از بین رفت بعد از جنگ نیز به واسطه مشکلات بسیار ناشی از جنگ شامل نبود امکانات کافی، عدم توجه مسئولان و نبود حامی، فوتبال از تب و تاب افتاده و هر روز کم‌رنگ‌تر از روز قبل در سایه‌ای کم‌سو تاکنون به فعالیت ادامه خود داده و تنها از زمان اوج فوتبال ماهشهر یاد و خاطره‌ای باقی مانده است.

* فارس: در سالهایی که تیم‌های شاهین و کارگر در آبادان به قطب‌های فوتبال ایران تبدیل شده بودند فوتبال ماهشهر توان رقابت با شهرستان همجوار را داشت؟
* حیاتی: هیچکس نمی‌تواند منکر این موضوع شود که حمایت‌های بی‌وقفه و مقتدرانه شرکت‌نفت از تیمهای فوتبال در آبادان منجر به پیشرفت و ترقی آنها شده‌بود، شاید اگر همین حمایت‌ها در برهه‌ای از فوتبال ماهشهر می‌شد ما امروز شاهد مطرح شدن فوتبال این شهرستان در استان و شاید در کشور بودیم. نبود حامی مناسب از تیم‌های فوتبال شهرستانی منجر به رکود فوتبال شده است.

* فارس: در آن سالها کدامیک از فوتبالیست‌های ماهشهر در سطح کشور مطرح شدند؟
*حیاتی: کم نبودند بازیکنانی که از این خطه با بازی‌های درخشان و به یادماندنی خود در اذهان ماندگار شدند، از بین آنها می‌توان به سلیل سلطانی، سلطان حیاتی،کاظم حسینی و حبیب عساکره اشاره کرد که در زمان خود از فوتبالیست‌های مطرح در سطح کشور بودند.

* فارس: شاید خانواده‌های عساکره و حیاتی شالوده اصلی فوتبال ماهشهر را تشکیل می‌دادند، قبول دارید که فوتبال این شهرستان ریشه در این خانواده‌ها دارد؟
* حیاتی: البته این را نباید کتمان کرد علاوه بر خانواده‌های عساکره و حیاتی وجود خانواده سلطانی‌ها و اصلاحی‌ها در مطرح کردن فوتبال ماهشهر بی‌تأثیر نبوده و در واقع شالوده فوتبال این شهرستان با وجود بازیکنانی از این خانواده‌ها بوده که توانسته زمانی در اوج قرار گرفته و امروز نیز با وجود مشکلات بسیار هنوز هم مشتاق ترقی و پیشرفت باشد.

* فارس: در سالهای جنگ تحمیلی فوتبالیست‌ها و مربیان آبادانی مثل مرحوم اسفندیار دوستانی،عبدالواحد بزمه ،برادران سلامات، کامل شریفی و … به ماهشهر کوچ کردند. فوتبال ماهشهر چه تأثیری از حضور این افراد داشت؟
*حیاتی: قطعاً اگر امروز فوتبال این شهرستان بر سر زبان‌هاست مدیون تلاشهای بی‌وقفه پیشکسوتان و مربیان ماهشهر و همچنین عزیزان  صاحب نام آبادانی که همانند اسفندیار دوستانی که از سال ۵۹ تا ۶۸ در فوتبال ماهشهر فعالیت داشته و بعد از آن به اهواز نقل‌مکان کرد و مربی تیم استقلال اهواز شد. اصغر دوستانی که از سال ۶۳ تا ۶۹ در تیم مهاجرین ماهشهر بازی می‌کرد و پس از فوت برادرش به مربیگری پرداخت.
‌مهدی غفاری بازیکنی که از سال ۶۰ تا ۶۷ در فوتبال ماهشهر فعالیت داشته و بعد از آن به تیم منتخب خوزستان و بازی‌های کشوری مهاجرین‌ها اعزام و سپس به آبادان نقل‌مکان کرد. حمداله گلناریان که از سال ۶۰ تا ۶۵ در باشگاه‌های ماهشهر بازی و سپس به کانادا رفت.
علی فیروزی که در سال‌های ۷۹ تا ۸۰ به‌عنوان سرمربی تیم صنایع پتروشیمی در ماهشهر فعالیت کرد. سیدمجتبی مرتضوی در سال‌های ۷۹ تا ۸۰ در سمت مربی تیم صنایع پتروشیمی در این شهرستان حضور داشت. عیسی اکرمی که در سال‌های ۷۰ و ۷۱ به عنوان سرمربی تیم پتروشیمی رازی فعالیت داشته و بعد از آن به شیراز و در حال حاضر نیز در تیم صنعت‌نفت گچساران فعالیت می‌کند.
عبدالواحد بزمه که در سال ۶۰ وارد فوتبال ماهشهر شد و در زمین‌های خاکی جراحی با تیم‌های پایه‌ای نوجوانان و جوانان آبادان کار می‌کرد و در بازی‌های قهرمانی استان فعالیت کرد، سپس به عنوان مربی تیم منتخب نوجوانان استان خوزستان و بعد از آن یکی از کاندیداهای مربیگری تیم ملی نوجوانان کشور بود وی یکسال در سمت سرمربی تیم جوانان مهاجرین در باشگاه‌های ماهشهر فعالیت داشت و پس از آن به آبادان بازگشت.
نصراله بم‌زاده از سال ۶۰ در فوتبال ماهشهر به عنوان داور مشغول فعالیت بود و در یک مقطع کوتاهی از زمان نیز به سمت رئیس کمیته داوران ماهشهر انتخاب شد و سپس به آبادان نقل‌مکان کرد و بالاخره بازیکنانی چون ذوالفقار نظام‌آزادی، اسماعیل کهن و ابراهیم رشیدزاده نیز از فوتبالیست‌های مطرح و بازیکنان تأثیرگذار بر فوتبال ما بودند.

* فارس: بعد از جنگ تحمیلی تیمی به اسم عملیات غیرصنعتی ماهشهر و چند صباح گذشته تیم شهرداری درحوزه فعالیت شما جان گرفتند، چرا امروز اثری از این دو مجموعه دیده نمی‌شود؟
* حیاتی: شاید بتوان چندین علت را به‌عنوان دلایل اصلی تداوم نداشتن فعالیت‌های تیم‌های عملیات غیرصنعتی و شهرداری ماهشهر در عرصه فوتبال عنوان کرد و آنها عبارتند: وجود انگیزه‌های غیرورزشی در شکل‌گیری تیم‌های مذکور در دو دهه متفاوت. مشاوره نگرفتن از خبرگان اهل فن و شفاف‌سازی در بدو تشکیل اینگونه تیم‌ها و تبیین نکردن  اهداف واقعی. شکل‌گیری تیم‌های مذکور در یک بستر نامتجانس فرهنگی. نبود رشد و ترقی و تعالی تیم‌های مذکور و رعایت نکردن سلسله مراتب جایگاهی تیم‌های مذکور و البته نداشتن پایگاه مردمی، به کارگیری بازیکنان زبده تیم‌های محلی و با سابقه شهر بدون رعایت قوانین موجود مصوبه فدراسیون(آیین‌نامه نقل و انتقالات انضباطی) و یا کمک و استعانتی که کارایی لازم را برای ایجاد علاقه به همکاری موجب شود، تزریق سرمایه‌های ملی به بدنه تیم‌های مذکور از یکسو و نحیف و لاغرتر کردن پیکره تیم‌های بومی، شکل‌گیری و فعالیت این تیم‌ها در یک مسیر زمانی شیب‌دار به سمت پایین (افول کلی ورزشی شهر) که تیم‌های بومی در سراشیبی انتهایی آن واقع بودند، شیوه غلط مدیریتی و نبود آگاهی گردانندگان و مسئولان این تیم‌ها در شکل‌گیری و تعریف اهداف تاسیس و فعالیت آنها. پایه اساسی فکری مؤسسشان مبتنی بر وجود تیم‌ها بوده و صعود و نزول آنها زیاد از اهمیت چندانی برخوردار نبوده چرا که در واقع انگیزه‌های غیرورزشی در شکل‌گیری تیم‌ها مدنظر بوده است.

* فارس: چندی پیش بزرگداشتی برای پیشکسوتان فوتبال ماهشهر برگزار شد بانیان اصلی برگزاری این مراسم چه کسانی بوده و هدف از شکل‌گرفتن این همایش چه بود؟
* حیاتی: موضوعی که مدتها ذهن مرا به خود مشغول کرده بود این مسئله بود که چگونه می‌توان از پیشکسوتان فوتبال ماهشهر آن‌گونه که در خور و شایسته آنان است تجلیل به عمل آورد چرا که کسانی که سال‌های جوانی خویش را با عشق به فوتبال و با کم‌ترین امکانات بیشترین افتخارات را برای این خطه آفریدند، شایسته تجلیل هستند، آنها امروز انتظارشان کمی توجه و یادآوردن خاطرات سال‌های به یادماندنی اوج فوتبال است، تجلیل و احترام به قشر پیشکسوت در واقع احترام به منزلت ورزش و ارج نهادن به آن است، این بود که با مشورت با برخی از دوستان تصمیم گرفتیم با بضاعت اندکی که در دست است قدمی کوچک برای بزرگ‌مردان افتخارآفرین این شهر برداریم، چند هدف در این برنامه مدنظر بوده است که یکی تجدید خاطره سال‌های زیبا و پرافتخار فوتبال ماهشهر و گرامی داشتن یاد و خاطره کسانی که امروز دیگر در میان ما نیستند و روزی پرچمدار فوتبال این شهرستان بوده و نام ماهشهر را در اذهان فوتبال‌دوستها ماندگار کردند.
یکی از اهداف اساسی و مهم راه‌اندازی کانون پیشکسوتان و همچنین راه‌اندازی صندوق پیشکسوتان می‌باشد که با همت دوستداران این ورزش بتوانیم با اعتبار اولیه بالغ بر ۵۰ میلیون تومان به‌عنوان پشتوانه صندوق این امر را به سرانجام برسانیم، تا شاید از این طریق بتوان گامی در جهت حل مشکلات و رسیدگی به امور پیشکسوتان برداریم.
————————-
گفت‌وگو از امین جوکار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *