جزایر بندر ماهشهر + عکس

خورنا: جزیره قبر ناخدا با مساحتی حدود ۲/۴ کیلومتر مربع درطول جغرافیایی ۴۸° ۵۵′ ۳۶″ شرقی و عرض جغرافیایی ۳۰° ۲۰′ ۴۱″ شمالی و درشمال جزایر بونه و دارا قرار دارد . این جزیره از جزایر غیر مسکونی ایرانی خلیج فارس است و در دهانهٔ خور موسی قرار دارد.

در شمال خورموسی واقع در شهرستان بندر ماهشهر و در دهانه این خور سه جزیره بونه، دارا و قبر ناخدا قرار دارد . همان گونه که گفته شد ،مساحت جزیره قبر ناخدا در زمان مد ۲/۴ هکتار است ولی در زمان جزر پشته های شنی وسیعی از آب بیرون می آیند و به آن متصل می شوند که مساحت آن را تا چندین صد هکتار افزایش می دهند . این جزیره با اینکه کاملاً مسطح است و بخش مرکزی این جزیره را گیاهان مختلف تشکیل می دهند ، آب شیرین در آن یافت نمی شود و به هیچ وجه قابلیت مسکونی ندارد.

انتخاب نام این جزیره به زمان های بسیار دور بر میگردد . به نقل از اهالی بومی ساکن بندر ماهشهر، آن زمان ها که برای دریا پیمایی از کشتی های پارویی دستی استفاده میشد ، ناخدایی ناشناس به همراه خانواده خود در آب های نیلگون خلیج فارس راهی سفر بود که تنها دخترش به بیماری سختی مبتلا شد . به علت عدم دسترسی به طبیب معالج و طولانی بودن راه برگشت در میانه راه در این جزیره لنگر انداختند و جسم مرده ی دخترک را به خاک سپردند . در واقع جسم دختر ناخدا در این جزیره دفن شده است نه خود ناخدا .

در زمان هخامنشیان جزیره قبر ناخدا چسبیده به خاک اصلی بوده،و بهترین موقعیت را برای ساختن بندر و تأسیسات مربوطه داشته است . بنا به گفته ای غیر رسمی ، زیر خاک جزیره قبر ناخدا تأسیسات بندری و شهری و کشتی سازی هخامنشی قرار گرفته است،از این رو برخی بر این باورند که نام این جزیره به این دلیل انتخاب شده است .

از اسکله ی بندر ماهشهر با قایق موتوری تند رو ۱ساعت و ۲۰ دقیقه الی ۱ساعت و ۳۰ دقیقه مسیر دریایی را برای رسیدن به این جزیره باید پیمود .

پرستوی دریایی گونه سفید ، پرستوی دریایی پشت دودی و سلیم خرچنگ خوار از جمله پرنده گانی هستند که در این جزیره به وفور تخم گذاری می کنند .به علاوه گونه های پرنده ای چون کاکائی ، آبچلیک ، اگرت ساحلی ، اگرت بزرگ وجانورانی چون موش سیاه ، سوسمار ، مارمولک و لاک پشت در این جزیره زیست می کنند .

طبق اظهارنظر دکتر بهروز بهروزی راد مولف کتاب «زیستگاه های حساس پرندگان آبزی خلیج فارس» چون جزیره از جمله زیستگاه های حساس خوزستان محسوب می شود و تحت تاثیر جزر و مد خلیج فارس است وقوع این دو پدیده بر زمان تغذیه و استراحت پرندگان موثر است و چون ساختار ساحلی جزیره ماسه ای و گلی است این نوع ساختار برای تغذیه پرندگان کنارآبزی بسیار مناسب است.
57472622

61045435

61045468

61045499

61045521

61045563

57471637

57472517

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • رضا از بندر امام کار قشنگی بود دست شما درد نکند .بنده ماهشهری هستم ودر این زمینه اطلاعاتی نداشتم .سپاسگزارم ،موفق باشید.