مسئولان اهواز پاسخگو باشند/ مجسمه حافظ به دستور چه کسی ناپدید شد؟

خورنا: تکذیب خبر سرقت مجسمه حافظ از سوی روابط عمومی شهرداری اهواز در حالی صورت می‌گیرد که مدیرعامل سازمان زیباسازی این شهر با ارسال جوابیه‌ای بر بی‌اطلاعی رؤسای زیباسازی و شهرداری اهواز از این جابه‌جایی‌ها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، روز گذشته خبری مبنی بر سرقت مجسمه ۲ متری حافظ در بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس منتشر شد و امروز یکی از سایت‌های خبری به نقل از معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی اهواز این خبر را تکذیب کرده و اعلام کرده است که «شرکت سازنده تندیس با همکاری عوامل شهرداری اهواز نسبت به جابجایی این تندیس که گفته شده ۶۰۰ کیلوگرم وزن داشته اقدام کرده است.»

همچنین تکذیب این خبر از سوی مدیر روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل شهرداری اهواز نیز صورت گرفت و فرزین حاتمی کاکش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اعلام کرده است که همه اخبار درباره سرقت مجسمه حافظ در اهواز شایعه بوده‌ است.

او دلیل مفقود شدن این مجسمه را جا به جایی آن به مکانی دیگر اعلام کرده و از تلاش برای جانمایی مناسب و نصب مجدد این مجسمه در آینده نزدیک و پس از بررسی دقیق در محلی مناسب خبر داده است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، تکذیب این خبر در حالی صورت می‌گیرد که شهنی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز همچنان بر این موضوع اصرار دارد که این مجسمه بدون اطلاع مقامات مسئول در سازمان زیباسازی و شهرداری اهواز مفقود شده و لازم است که با خاطیان برخورد صورت گیرد.

ارسلان شهنی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز جوابیه‌‌ای را به صورت اختصاصی در پاسخ به تکذیب این خبر در اختیار خبرنگار هنرهای تجسمی فارس گذاشته است که متن کامل این  جوابیه پیش روی شما قرار دارد:

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در جوابیه خود نسبت به تکذیب سرقت مجسمه حافظ نوشته است: «احتراماً با توجه به تکذیب حیرت‌انگیز!! مفقود شدن مجسمه حافظ در فلکه دانیال موارد ذیل به استحضار می‌رسد

الف) موضوع مفقود شدن و تکذیب آن!!

۱: به گواهی عکس‌های پیوست، مجسمه در نقطه فوق نصب گردیده بود و بعد مفقود شده است و موضوع کاملاً محرز می‌باشد.

۲: به محض اطلاع سازمان،‌اینجانب شخصاً با مدیریت حراست سازمان،‌مدیریت حراست شهرداری اهواز مکاتبه آنی نموده ( که مدیر محترم حراست شهرداری دستور فوری بسیج عوامل مربوطه را جهت پیگیری صادر نمودند) و نیز با شهردار منطقه سه مکالمه تلفنی نمودم و هر سه نفر کاملاً بی‌اطلاع بودند و شهردار منطقه از اتفاق فوق به شدت اظهار ناراحتی نمودند،‌ضمناً در پیگیری کارشناسان سازمان عوامل منطقه نیز کاملاً اظهار بی‌اطلاعی کردند!

۳: سؤال اینست اگر مجسمه به دستور منطقه جمع آوری شده بود،‌چرا ایشان و نیز حراست شهرداری اهواز و حراست سازمان و عوامل منطقه کاملاً از موضوع فوق بی اطلاع بودند؟

۴: در پیگیری‌های همان روز شایعاتی مبنی بر جمع آوری توسط بسیج سپاه مطرح شد که اینجانب با معاون محترم سپاه ولیعصر (جناب سرهنگ هاتف) «موضوع را» در میان نهادم و ایشان ضمن تکذیب اعلام نمودند با طرح کنندگان این شایعه به شدت برخورد خواهند نمود.

۵: اینجانب با نماینده اداره اطلاعات تماس و طرح موضوع نمودم که ایشان از قبل مطلع و ناراحت بودند لیکن اطلاعی از چگونگی آن نداشته و قول پیگیری سریع دادند.

۶: اینجانب پس از اطلاع به حراست به جهت اهمیت موضوع و ضرورت اطلاع شهروندان به خبرگزاری فارس اطلاع دادم.

۷: پس از حساس شدن نهادهای فوق (که بسیار سریع و قاطع بود) و ناکام ماندن شایعه جمع آوری مجسمه توسط بسیج!! و اقدام سریع و درخور تقدیر حراست شهرداری اهواز و اداره اطلاعات، ظاهراً منطقه در هنگام حضور در حراست شهرداری اعلام می‌نماید که خودشان (مجسمه را) جمع آوری نموده‌اند!! و هیچ فرد خاصی را به عنوان خاطی معرفی نکرده! و ظاهراً شهردار منطقه نیز اعلام می‌کند که عوامل زیردستش بدون اطلاع ایشان اقدام به این کار نموده‌اند. جای سؤال باقی است که چگونه همه این اتفاقات صورت می‌گیرد و در آخر هیچ فرد خاصی مقصر نیست؟!! و ناهماهنگی! دلیل این اتفاقات حیرت‌انگیز اعلام می‌گردد و حتی به صورت تلویحی سازمان زیباسازی به خاطر اطلاع رسانی سرزنش می‌گردد!! لیکن در مورد ناهماهنگی به موارد زیر توجه فرمایید:

ب) موضوع ناهماهنگی و مکان‌یابی نامناسب!!

۱: مطابق اساسنامه سازمان( که مصوب شورای اسلامی شهر و تأیید وزارت کشور است) که قانون محلی محسوب می‌شود،‌نصب هر المانی در شهر وظیفه سازمان زیباسازی است. این موضوع به ویژه در مورد فلکه‌ها در شهر طی نامه شماره ۳۳۲۶۷/۱۱۰۰/۱ مورخ ۲۷/۹/۹۰ توسط شهردار وقت آقای کتانباف به تمامی مناطق ابلاغ شده است.

۲: شهرداری منطقه سه طی نامه شماره ۴۵۶۴۶/۱۳ مورخ ۲/۷/۹۲ از سازمان زیباسازی درخواست نموده نسبت به طراحی المان میدان های اقبال، دانیال، عامری و …اقدام نماید. سازمان نیز طی نامه شماره ۴۲۷۸/۲۴ مورخ ۹/۷/۹۲ (یک هفته بعد) پاسخ داد که «بزودی تندیس حافظ در میدان دانیال نصب خواهد شد و پس از آن دو تندیس دیگر نیز در دو میدان اقبال و عامری نصب می‌گردد!!! حال چگونه ناهماهنگی عامل جمع آوری محسوب می‌شود؟! و مگر به جز با مکاتبات کتبی و مذاکرات شفاهی راهکار دیگری نیز برای هماهنگی وجود دارد؟! و به نظر می‌رسد امکان ارائه بهانه‌های دیگر و بهتری وجود داشت!!

در مجموع به نظر این سازمان باید بر روی حرف شهردار منطقه سه که خود را بی اطلاع دانسته است حساب کرد اما قطعاً و یقیناً جمع آوری مجسمه‌ای که با شرایط فعلی بین یکصدو پنجاه تا دویست میلیون تومان ارزش دارد،‌محل ابهام و تردید است و بلکه مایه حیرت است!! و نحوه برخورد و یا نادیده گرفتن تعمدی موضوع فوق بر عهده متولیان امر می‌باشد،‌لیکن ارائه اطلاعات نادرست به مردم و شهروندان و تکذیب موضوع «اظهر من الشمس» احتمالاً باعث بروز بی اعتمادی شهروندان و ناامنی ذهنی و روانی آن‌ها می‌گردد که قاعدتاً همانطور که ذکر شد، مسئولیت پیگیری و معرفی مقصران و افراد متخلف بر عهده نهادهای مربوطه می‌باشد که گزارش فوق برای تمامی آن‌ها نیز ارسال می گردد.

در پایان وظیفه خود می دانیم مجدداً از اقدام سریع و قاطع اداره اطلاعات استان، سپاه حضرت ولیعصر(عج) و حراست شهرداری اهواز تقدیر و آرزو نماییم جهت جلوگیری از تکرار دوباره، با متخلفان برخورد صورت گیرد.»

به گزارش فارس، خبر سرقت این مجسمه در اهواز بار دیگر خاطره ناخوشایند سرقت مجسمه‌های تهران را در اذهان زنده کرد و هنرمندان و مردم هنردوست بسیاری را نگران کرده است چرا که پلیس تهران علیرغم وعده‌های بسیاری که برای پیگیری و دستگیری سارقان این مجسمه‌ها داده بود،‌بعد از چندین سال هنوز موفق به یافتن سرنخی از این سارقان نشده است! و در چنین امنیتی که برای سارقان آثار هنری فراهم آمده است، به نظر می‌رسد سارقان فعالیت خود را گسترش داده و اکنون به شهرستان‌ها سری زده‌اند و از مجسمه ۲ متری حافظ در اهواز شروع به کار کرده‌اند.

ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت/ جانم بسوختی و به دل دوست دارمت…