افتتاح ۲ باب کتابخانه در شهرستان رامشیر

خورنا: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از اضافه کردن دو باب کتابخانه اهل بیت (ع) و کتابخانه روستای رمیله به کتابخانه‌های شهرستان رامشیر خبر داد.

به گزارش خورنا از رامشیر، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های استان خوزستان، لفته منصوری در جلسه‌ای با حضور مسئولان اجرایی شهرستان رامشیر اظهار کرد: خوشبختانه تلاش زیادی در جهت توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها در جریان است و به زودی دو باب کتابخانه اهل بیت (ع) و کتابخانه روستای رمیله به این مجموعه اضافه خواهند شد.

وی افزود: نگاه فرهنگی مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهرستان رامشیر بسیار خوب و ستودنی است که امید را برای حل مشکلات پیش روی مطالعه و کتابخوانی زنده می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: این روحیه جهادی که در میان مسئولان و مردم این شهرستان وجود دارد نشان دهنده اشتیاق آنها برای رسیدن به جامعه علمی و دانشگاهی است که نمونه‌های آن وجود قشر تحصیل کرده در مرتبه‌های بالای علمی در روستاهای این شهرستان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رامشیر دارای سه باب کتابخانه عمومی است که ۱.۱۶ درصد از کل کتابخانه‌های عمومی استان را داراست گفت: زیربنای کتابخانه‌های عمومی رامشیر ۸۵۸ مترمربع است که ۱.۰۳ درصد از کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شد.

منصوری ادامه داد: تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی رامشیر ۲۵ هزار و ۹۸۰ جلد کتاب بوده که ۱.۳۱ درصد از کل منابع استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی رامشیر ۲ هزار و ۵۳۷ نفر بوده که ۱.۵۹ درصد از کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود عنوان کرد: تعداد رایانه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی ۱۳ دستگاه بوده که ۲.۲۶ درصد از کل رایانه‌های کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: در طرح کتاب من نیز تعداد درخواست‌ها یک هزار و ۱۹۰ درخواست بوده که ۱.۰۱ درصد از کل درخواست‌های استان را شامل می‌شود.

منصوری اضافه کرد: بر اساس مقایسه انجام شده در شاخص‌های مختلف در میان شهرستان‌های همطراز گروه (رامشیر، هفتگل، اندیکا، آغاجاری، هندیجان، لالی، امیدیه، هویزه) در شاخص سرانه نفر کتابخانه، سرانه زیربنا، شاخص طرح کتاب، سرانه کتاب و همچنین سرانه عضو نیز در رتبه پنجم قرار دارد.

وی بیان کرد: در شاخص سرانه صندلی در رتبه اول و در شاخص سرانه رایانه در رتبه دوم در بین شهرستان‌های همطراز خود قرار دارد.

*فضای کتابخانه پاسخگوی نیاز مراجعان نیست

در ادامه این جلسه فرماندار رامشیر اظهار کرد: گسترش کتابخانه‌ها در حال حاضر محدود به شهر نیست و در روستاها و مناطق محروم شهرستان نیز بسط و گسترش یافته که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

حمید سیلاوی خاطرنشان کرد: با همکاری، همدلی و پشتکار مدیران شاهد توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در شهرستان هستیم که علاوه بر همکاری مجدانه با کتابخانه‌ها، ادارات برنامه‌های فرهنگی خوبی را انجام می‌دهند.

وی افزود: غنی سازی علم و اطلاعات و تسلط بر دانش روز در هر جامعه موجبات توسعه آن جامعه فراهم خواهد شد که یکی از مهمترین راه‌های علم اندوزی تقویت و توسعه کتابخانه‌های عمومی به عنوان دانشگاه عمومی و مردمی است.

فرماندار رامشیر با بیان اینکه در شهرستان رامشیر با توجه به استعداد و پتانسیل بالا که نمونه آن در موضوعات قرآن، دانش و کنکور قابل مشاهده است گفت: باید زمینه برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فراهم شود.

وی در پایان عنوان کرد: فضای کتابخانه پاسخگوی نیاز مراجعان نیست که باید بخشدارها و شهردارها برای اختصاص فضایی برای بهره‌برداری کتابخانه فعال شوند.