بهبهان در اکثر شاخص‌های مطالعه و کتابخوانی در کشور اولین است

خورنا: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: شهرستان بهبهان در اکثر شاخص‌های مطالعه و کتابخوانی، حائز رتبه برتر در استان بوده و از میانگین استان و کشور بالاتر است.

به گزارش خورنا از بهبهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان بهبهان که با حضور جمعی از مسئولان شهری و استانی در شهرستان بهبهان برگزار شد اظهار کرد: شهرستان بهبهان دارای سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی سترگی است.

وی با اشاره به اینکه آنچه بهبهان را متمایز می‌کند وجود این سرمایه‌های سترگ در افشار مختلف مردم است افزود: وجود عالم فرزانه آیت‌الله وحید بهبهانی، سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس، رتبه‌های برتر کنکور، فرهیختگان معروف و … گواه خوبی بر این موضوع است که انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی در بهبهان به نسل‌های بعد به خوبی انجام گرفته است و این سرمایه‌های مغتنم رو به افزایش است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: ما به عنوان یکی از متولیان حوزه فرهنگ و مطالعه در استان وظیفه داریم فضای قابل اعتماد را برای عضو و کاربر فراهم کنیم که بتوانند در این فضا به راحتی به مطالعه مفید بپردازند، مطالعه‌ای که به گفته مقام معظم رهبری به عقلانیت، آخرت و دنیای انسان‌ها کمک کند.

وی گفت: در حال حاضر بهبهان دارای ۱۲ باب کتابخانه عمومی است که ۵.۷۸ درصد از کل کتابخانه‌های عمومی استان را داراست.

منصوری با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی بهبهان ۵ هزار و ۸۴۴ مترمربع است که ۷.۰۲ درصد از کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود خاطرنشان کرد: تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی بهبهان ۱۷۰ میلیون و ۸۶۸ جلد کتاب بوده که ۸.۶۳ درصد از کل منابع استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی بهبهان ۱۲ هزار و ۱۵۶ نفر بوده که ۷.۶۲ درصد از کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه تعداد رایانه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی ۲۹ دستگاه بوده که ۵.۰۴ درصد از کل رایانه‌های کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود ادامه داد: در طرح کتاب من نیز تعداد درخواست‌ها یک میلیون و ۹۴۵ درخواست بوده که ۹.۳۳ درصد از کل درخواست‌های استان را شامل می‌شود.

وی گفت: بر اساس مقایسه انجام شده در شاخص‌های مختلف در میان شهرستان‌های همطراز گروه ب (اهواز، بهبهان و دزفول) در شاخص سرانه نفر کتابخانه شهرستان بهبهان در رتبه اول قرار دارد.

منصوری با اشاره به اینکه این شهرستان در در شاخص سرانه زیربنا نیز در رتبه اول قرار دارد تصریح کرد: همچنین در شاخص سرانه کتاب، شاخص سرانه عضو نیز در رتبه اول و در سرانه رایانه در رتبه سوم در بین شهرستان‌های همطراز خود قرار دارد و در نهایت در شاخص طرح کتاب من شهرستان بهبهان در رتبه دوم قرار دارد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه شهرستان بهبهان در اکثر شاخص‌ها حائز رتبه برتر در استان بوده و از میانگین استان و کشور بالاتر است که این امر نشان از حساسیت و اهمیت بحث مطالعه و کتابخوانی در این شهرستان دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: همچنین در آینده نزدیک دو باب کتابخانه عمومی افتتاح خواهد شد که یکی توسط یکی از خیرین خوب شهرستان به نام هدایت‌الله جدبابایی ساخته و اهدا شد و دیگری نیز توسط تولیت آستان مقدس امامزاده حیدر ساخته و اهدا شده است.

*دستگاه‌های اجرایی همدل شوند

در ادامه این جلسه فرماندار بهبهان اظهار کرد: فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی هدفمند و بر اساس برنامه به صورت دقیق و مداوم در حال انجام و پیگیری است که همین امر باعث شده موضوع مطالعه و کتابخانه‌ها به عنوان یکی از مهمترین مسائل

مطرح و در راستای توسعه فرهنگی شهرستان اقدامات خوبی صورت گیرد.

فرهاد باذلی محبوب خاطرنشان کرد: بحث کتابخوانی و مطالعه در شهرستان بسیار مهم است و با توجه به سابقه و پیشینه فرهنگی بهبهان نیاز است که این موضوع با حساسیت بیشتری در بهبهان پیگیری شود.

وی اضافه کرد: ما در این راه تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا به نقطه مطلوب مورد نظر تا پایان سند چشم انداز ۱۴۰۴ برسیم و در این راه نیاز است همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان با هم همدل و متحد شوند.