غول لوله سازی ایران از خواب بیدار شد/ احیای لوله سازی اهواز

خورنا: مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز گفت: این شرکت پس از سپری کردن بحران های متفاوت، اکنون آماده نقش آفرینی در تامین لوله برای شرکت های داخلی و خارجی است و به عبارتی به روزهای طلایی بازگشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری اظهار کرد: اشتباه گرفتن نام لوله سازی اهواز با لوله سازی خوزستان باعث شده در برخی موارد لطمه هایی به این شرکت وارد شود چرا که متاسفانه در شرایط فعلی شرکت لوله سازی خوزستان با مشکلاتی مواجه است و کارگران آن حتی دست به تحصن نیز زده اند.

وی افزود: این اشتباه گرفتن حتی در صدا و سیما هم صورت گرفته است و ما انتظار داریم رسانه ها در این خصوص دقت بیشتری به خرج دهند.
کاظمی در خصوص تاریخچه این شرکت نیز گفت: این شرکت در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت نفت وقت برای تولید لوله از قطر ۲۴ تا ۴۲ اینچ تاسیس شد تا بتواند تولید لوله های مورد نیاز نفت را تامین کند. ظرفیت این شرکت در ابتدای کار ۹۰۰ هزار تن لوله در سال بود که سپس با توسعه فعالیت های نفتی در خوزستان و نیاز به لوله های بیشتر، تولید این کارخانه نیز افزایش یافت.
وی عنوان کرد: با گذشت یک دهه و به وقوع پیوستن اتفاقات و تحولات صنعتی در کشور، در سال ۱۳۷۹ در راستای طرح خصوصی سازی، مالکیت شرکت لوله سازی اهواز به بخش خصوصی واگذار و از زیر نظر وزارت نفت خارج شد.
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز تصریح کرد: این شرکت با تامین لوله برای پروژه های مهمی همچون فاز یک پروژه پارس جنوبی به سفارش شرکت پتروپارس، فازهای ۲و ۳ پارس جنوبی به سفارش شرکت توتال فرانسه و نیز فازهای ۴و۵ پروژه پارس جنوبی به سفارش شرکت آجیپ ایتالیا توانسته است توانایی خود را به اثبات برساند .
کاظمی گفت: این شرکت تنها تولید کننده لوله های مقاوم در برابر خوردندگی گاز ترش است و از سال ۱۳۷۲ تا  کنون ۱۵۱ کیلومتر لوله برای انتقال گاز ترش به خصوص برای انتقال گاز ترش میدان گازی پارس جنوبی تولید کرده است.
آغاز بحران و تعطیلی شرکت
وی با اشاره به بحرانی هایی که این شرکت در سالهای اخیر پشت سرگذاشته است، گفت: در سال ۱۳۸۷ این شرکت لوله های مورد نیاز خط لوله سراسر هفتم کشور را تولید کرد و آنها را به موقع در اختیار پیمانکار قرار داد ولی قرارگاه خام الانبیا و شرکت گاز به موقع پول تولید این لوله ها را به شرکت ندادند و ما از لحاظ مالی در تنگنا قرار گرفتیم و مجبور شدیم از برخی بانکها تسهیلات دریافت کنیم تا حداقل هزینه های جاری شرکت را تامین کنیم.
کاظمی افزود: کار به جایی رسید که برای پرداخت حقوق پرسنل، خرید مواد اولیه و سایر هزینه ها با مشکل مالی مواجه شدیم و بحرانی غیر قابل مدیریت در شرکت رخ داد که شرکت به تعطیلی رسید. در این مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر اخراج شدند و این مشکل تا سال ۱۳۸۸ نیز ادامه داشت.
۶۳۰ میلیارد تومان بدهی بانکی
مدیرعامل شرکت لوله سازی خوزستان تاکید کرد: در این مدت ۶۳۰ میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار شدیم و مجبور شدیم ماهانه ۹ میلیارد تومان بابت بهره و جریمه دیرکرد پرداخت کنیم. در این مدت ۱۶۰ میلیارد تومان زیان روی دست این شرکت ماند. این بحران باعث از بین رفتن اعتبار ملی و بین المللی شرکت شد این در حالی بود که ما آنقدر اعتبار در دنیا داشتیم که با یک تلفن در کشورهای خارجی LC باز می کردیم.
قد علم کردن شرکت
وی گفت: خوشبختانه در مدت یک سال اخیر این شرکت دوباره موفق شد قد علم کند و به روزهای طلایی بازگردد و این امر تنها با تعامل با سازمانهای دیگر و دلسوزی به وجود آمد. در اولین گام هم اقدام به ترمیم روحیه کارکنان کردیم چرا که آنها به شدت بی روحیه شده بودند و در این راستا اقدام به حذف ۱۸ پیمانکار نیروی انسانی شرکت و انعقاد قرارداد مستقیم با کارکنان کردیم که این کار باعث صرفه جویی سالانه ۱۵ میلیارد ریال صرفه جویی شد.
کاظمی عنوان کرد: خوشبختانه اکنون فعالیت شرکت به گونه ای است که تا سال ۱۳۹۲ پروژه برای تولید لوله داریم و اغلب خطو تولید و کارخانه های ما در مدار تولید قرار دارند.
ساخت کارخانه لوله های اسپیرال
وی افزود: اکنون این شرکت در حال برنامه ریزی برای ساخت کارخانه تولید لوله اسپیرال است و این کار از روز نهم اردیبهشت ماه امسال آغاز شود و قرار است به زودی با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که این کارخانه می تواند باعث رونق بخشی قابل توجهی به استان شود. این در حالی است که پیش از این ۱۸۴ میلیارد تومان بابت خرید لوله های اسپیرال برای خطوط لوله غدیر از استان خراج می شد که با بهره برداری از این کارخانه دیگر نیازی به خروج این میزان اعتبار از استان نیست.
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز افزود: این کارخانه در صورت بهره برداری برای ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند و با احداث آن می توانیم فعالیتی جدی در بازار عراق داشته باشیم چرا که این کشور اکنون به شدت به این لوله ها نیاز دارد. این کارخانه که حتی می تواند لوله های ۱۰۰ اینجی نیز تولید کند علاوه بر تولید لوله هایی برای مصارف انتقال آب، در پروژه های نفت و گاز نیز می تواند فعالیت کند.
حضور در منطقه آزاد اروند
کاظمی همچنین به توسعه فعالیت این شرکت در محدوده منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: این شرکت ۳۳۰ هکتار زمین در منطقه آزاد اروند در اختیار دارد که قرار است در آن کارخانه لوله سازی پرشیا را راه اندازی کند که این لوله ها می تواند به خوبی علاوه بر تامین نیاز داخل به خارج از کشور به خصوص کشور عراق صادر شود و سودآوری خوبی به همراه داشته باشد.
وی افزود: شرایط فعالیت برای واحدهای صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد مناسبت است چرا که علاوه بر وجود بستر لازم برای تولید و صادرات، معافیت های مناسبی برای تولید کنندگان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز تصریح کرد: این شرکت مشارکتی خوبی در جنگ داشته به گونه ای که در احداث پل مهم بعثت برای رزمندگان مشارکت داشته است. مشارکت لوله سازی در جنگ باعث شد این کارخانه دو بار از سوی رژیم بعث مورد بمباران قرار بگیرد به گونه ای که این شرکت ۲۳ شهید و ۶۳ جانباز تقدیم کشور کند.
کاظمی از دولت خواست به گونه ای عمل کند که اولویت پروژه های خود را به شرکتهای لوله ساز داخلی اختصاص دهد و برای واردات لوله تعرفه بالاتری قرار دهد چرا که تولید لوله اشتغالزایی و بازدهی بالایی برای کشور دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *