غرش صدای بوق قطار مشهد پس از ۳۴ سال در آسمان خرمشهر

خورنا: پس از ۳۴ سال انتظار بالاخره مهرماه امسال غرش صدای بوق قطار مشهد در آسمان خرمشهر شنیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، ساختمان راه آهن سراسری ایران در ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ شمسی آغاز و در سوم شهریور ۱۳۱۷ خاتمه یافت. این راه آهن  جنوب کشور را از بندر امام خمینی (ره) در خلیج فارس به بندر ترکمن در ساحل دریای خزر متصل می‌کند. خط آهن اهواز به خرمشهر و خط آهن بندر ترکمن به گرگان نیز بعدها به این شبکه اضافه شد.

از سال ۱۳۰۷ش. پس از افتتاح راه شوسه‌ تهران ـ خرمشهر، بندر خرمشهر در جنوب کشور، اهمیت فراوان پیدا کرد و امر تجارت دریایى آن رونق یافت و به‏ منظور اداره‌ امور بنادر کشور اداره‌ کل بنادر در سال ۱۳۱۴ش. در تهران تأسیس شد. در آن زمان، همگام با ایجاد بندر جدید در نوشهر، در راستای توسعه و تکمیل باراندازهاى بندر خرمشهر و همچنین ایجاد تأسیسات بندرى لازم در دیگر بنادر شمال و جنوب کشور نیز، اقدام شد.

در سالیان اخیر، راه آهن جمهوری اسلامی با حضور مؤثر در عرصه‌های مختلفی چون افتتاح و بهره برداری از ایستگاه‌های جدید ، گسترش خطوط ریلی و بازسازی و جایگزینی لکوموتیو و واگن‌های فرسوده ونیز تولید موتورهای نیمه سنگین برای اولین بار در کشور به دست متخصصان داخلی نقش موثری در عرصه حمل و نقل مسافری و باری داشته است و به رونق بخش اقتصادی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی و معیشتی هموطنان عزیز کمک شایانی کرده است.

*قطار مستقیم مسافربری خرمشهر ـ مشهد راه‌اندازی شد

پنجم شهریورماه سال جاری بود که خبری از نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری فارس منتشر شد خبری با عنوان «قطار مستقیم مسافربری خرمشهر ـ مشهد راه‌اندازی شد».

عبدالله سامری در این مصاحبه اظهار کرده بود: به دنبال نشستی که با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران داشتیم موفق شدیم دستور راه اندازی و آغاز به کار قطار مسافربری خرمشهر ـ مشهد را از وی اخذ کنیم.

وی افزوده بود: این قطار ظرف امروز و فردا رسما کار خود را آغاز می‌کند و ظرفیت واگن‌های آن نیز با توجه به نیاز منطقه تعریف خواهد شد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مردم این منطقه به ویژه برای تردد با وسایل نقلیه‌ای چون هواپیما و قطار برای سفر به مشهد مقدس دچار مشکل هستند، گفته بود: پیش از این تردد آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها با استفاده از قطار تنها از طریق خط آهن اهواز صورت می‌گرفت که با امکان‌پذیری این سفر زیارتی از ایستگاه راه آهن خرمشهر، بسیاری از مشکلات مردم منطقه برطرف خواهد شد.

وی در ادامه به امکان حمل خودرو از طریق راه اندازی همین قطار از خرمشهر به مقصد مشهد اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این، حمل خودروی ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر تنها از طریق خط آهن مرکز استان صورت می‌گرفت.

*راه اندازی قطار خرمشهر به مشهد؛ یازدهم مهرماه

اما همچنان هیچ خبری از راه اندازی این قطار نیست و به همین دلیل بار دیگر به سراغ نماینده مردم خرمشهر رفتیم و تعلل در افتتاح این قطار را از وی جویا شدیم.

عبدالله سامری در همین خصوص تصریح کرد: متاسفانه راه اندازی قطار خرمشهر به مشهد دچار وقفه شده است که در حال پیگیری برای افتتاح هر چه سریع تر آن هستیم.

وی افزود: در همین راستا با معاون وزیر نشست‌هایی را انجام داده ایم و به زودی این کار به سرانجام می‌رسد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: طبق قولی که به ما داده‌اند این قطار تا یازدهم مهرماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که امیدواریم چنین امری نیز محقق شود.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه تردد روزانه مسافران و زائران از کشور عراق به ایران بیش از ۵ هزار نفر است چنین اقدامی در راستای تسهیل تردد شهروندان و زائران بسیار ضروری احساس می‌شد.

سامری با بیان اینکه این قطار به ویژه برای مردم آبادان و خرمشهر که در مجاورت مرز شلمچه قرار دارند بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌شود اظهار کرد: پیش از جنگ تحمیلی مبدا تردد بسیاری از خطوط ریلی کشور از شهرستان خرمشهر بوده است و امروز لازم است که توجهی مضاعف به خط راه آهن این شهرستان شود.

مطمئنا با راه اندازی این خط آهن بسیاری از سفرهای مشهد از این شهرستان انجام می‌شود و رونق بیشتری وارد منطقه خواهد شد زیرا زوار عراقی که برای زیارت از مرز شلمچه وارد کشورمان می‌شوند نیز به جای سفر به اهواز برای نشستن در قطار مشهد، خط آهن خرمشهر را بر می‌گزینند و همین امر اقتصاد قابل توجهی را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

مریم خبازی