ظریف: نامه اوباما درباره سوریه نبود

خورنا: اوباما نامه‌نگاری با روحانی را تایید کرد. بالاخره بعد از سه هفته گمانه‌‌زنی‌ها و اخبار پشت پرده و ضد و نقیض روز گذشته رییس‌جمهور امریکا در گفت‌وگو با‌ای بی‌سی نیوز، تایید کرد که او و حسن روحانی، نامه‌هایی را رد و بدل کرده‌اند. اوباما در پاسخ به این سوال که آیا شما برای برقراری ارتباط با رییس‌جمهور میانه روی ایران تلاش کرده‌اید صراحتا پاسخ داد: «بله و او هم به من پاسخ داده است اما ما مستقیما با هم صحبت نکرده‌ایم.»

وی در این برنامه تصریح کرد که این ارتباط از طریق نامه بوده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی هم این خبر را تایید کرد و نوشت: «رییس‌جمهوری امریکا در مصاحبه با ‌ای‌بی‌سی نیوز گفت نامه‌یی خطاب به حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران نوشته و پاسخ آن را دریافت کرده است اما دو طرف مستقیم با یکدیگر صحبت نکرده‌اند. وی افزود که ماجرای سوریه نشان داد که موضوع هسته‌یی ایران می‌تواند از طریق دیپلماتیک حل شود.»

در تماس تلفنی روزنامه اعتماد با وزیر امور خارجه اصل وجود نامه و پاسخ حسن روحانی به آن تایید شد اما ظریف تاکید کرد که اولا در این نامه حرفی درباره سوریه نوشته نشده است و در صورتی که اوباما محتوای آن را مسائل سوریه عنوان کرده خلاف واقع گفته یا درباره نامه‌یی غیر از آنچه من می‌دانم سخن می‌گوید. دوم اینکه این نامه هیچ ارتباطی با سفر سلطان قابوس نداشته و اساسا وی حامل هیچ نامه‌یی از طرف امریکا برای ایران نبوده است.

او در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره اینکه آیا این نامه از طریق سفارت سویس به ایران تحویل داده شده یا خیر، بیان جزییات درباره کانال ارتباطی با این کشور را به آینده موکول کرد و جزییات بیشتری را توضیح نداد.

ظهر دیروز هم هنگامی که درباره پاسخ وزیر امور خارجه به نامه اوباما از او پرس و جو کرده و پرسیده بودند «گفته شده است شما به نمایندگی از طرف رییس‌جمهور پاسخ نامه اوباما رییس‌جمهور امریکا را داده‌اید؟» اما او کاملا دیپلماتیک پاسخ داده بود: من به نامه هیچ کس پاسخ نداده‌ام. جمله‌یی که اکثر خبرگزاری‌ها با تیتر «ظریف: پاسخی به نامه اوباما نداده‌ام» مخابره کردند و به زحمت می‌شد از آن استنباط کرد که نامه‌یی در کار بوده اما ظریف به آن پاسخ نداده است.