بهره‌برداری از آزمایشگاه تخصصی سل در آبادان

خورنا: مدیر شبکه بهداشت و درمان آبادان گفت: آزمایشگاه تخصصی سل با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان ظرف چند روز آینده در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

نصرالله حسونی بحرینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: سل یک بیماری واگیردار بوده که با باسیل منجر به انتقال بیماری می‌شود.
وی افزود: این بیماری در کشورهای جهان سوم از معضلات بهداشتی است و در مناطقی از ایران نیز شیوع پیدا کرده است.
وی با اشاره به عوارض ناشی از این بیماری تصریح کرد: در این نوع بیماری معمولاً شش‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند ولی از سایر اعضای درگیر در سل می‌توان سیستم عصبی مرکزی، غدد لنفاوی و گردش خون، دستگاه تناسلی و ادراری، دستگاه گوارش و معده، استخوان‌ها، مفاصل و پوست را نام برد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان آبادان گفت: اصلی‌ترین راه ابتلا استنشاق ترشحات یا غبار آلوده به باسیل سل بوده که معمولاً ناشی از تماس با بیمار سلی درمان نشده است.
به گفته وی فرد مبتلا باید به بیمارستان منتقل شود و یا مورد درمان صحیح قرار گیرد.
حسونی بحرینی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مواردی از بیماری سل در آبادان نیز مشاهده شده با تلاش بسیار زیاد همکاران در این شبکه و همچنین حمایت‌های مسئولان امر موفق به ایجاد آزمایشگاه تخصصی بیماری سل در شهرستان شدیم.
وی با بیان اینکه این آزمایشگاه امکانات مورد نیاز برای تشخیص به موقع بیماری سل را در هر نقطه و مرکزی از بدن فراهم می‌کند افزود: در سال‌های اخیر با امکانات محدود تنها موفق به شناخت این بیماری آن هم از نوع تنفسی در زیر میکروسکوپ بودیم.
مدیر شبکه بهداشت و درمان آبادان اضافه کرد: امروز با راه‌اندازی آزمایشگاه مذکور در مجتمع الغدیر زمینه‌ و محیطی مناسب برای کشت این بیماری به‌منظور مطالعه و شناسایی به‌موقع آن فراهم آمده است.
وی با اشاره به اعتبار تخصیص داده شده برای ساخت این مرکز گفت: این مرکز آزمایشگاهی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان احداث شده و ظرف چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
حسونی بحرینی بیان کرد: با راه‌اندازی چنین مرکزی، منطقه جنوب استان پوشش داده شده و مبتلایان و افراد مشکوک به بیماری سل می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.
به گفته وی این مرکز بعد از اهواز و دزفول به‌عنوان سومین مرکز درمان و انجام مطالعات بیماری سل ایجاد شده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان آبادان با اشاره به موارد پیشگیری این بیماری تصریح کرد: بنابراین افراد مبتلا هنگام عطسه و سرفه باید همیشه برای پوشاندن دهان و بینی خود از دستمال استفاده کرده و پس از آن، دست‌های خود را با دقت بشویند.
وی با بیان اینکه البته این به آن معنا نیست که فرد مبتلا به سل باید قرنطینه شود، افزود: در تماس کوتاه و گذرا امکان انتقال بسیار کم بوده و قابل توجه است بسیاری از مردم میکروب سل در بدنشان وجود دارد اما مبتلا به بیماری سل فعال نیستند.
حسونی بحرینی در پایان گفت: امیدواریم با رعایت موارد بهداشتی شاهد بروز هیچ‌گونه بیماری در سطح شهرستان نباشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *