حفاری غیرمجاز در «اشکفت سلمان» ایذه

خورنا: دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: حفاران غیرمجاز منطقه حفاظت شده اشکفت سلمان را هم حفاری کردند.

فرامرز خوشاب اظهار کرد: چندی پیش من خبر قطع برق منطقه اشکفت سلمان را اعلام کردم. دقیقاً فردای همان شب حدودا ساعت چهار بامداد حفاران غیرمجاز با سوءاستفاده از خراب بودن دوربین‌های مداربسته و پیجرها که نزدیک ۹ ماه است کار نمی‌کنند دست به حفاری زدند.

وی افزود: خوشبختانه نگهبان منطقه که در آن هنگام حضور داشت متوجه قضیه شد و با خبر کردن نیروهای انتظامی و اکیپ میراث فرهنگی توانست جلوی این اتفاق را بگیرد.

خوشاب توضیح داد: در بازدیدی که من از محل حفاری داشتم در اطراف محل مورد حفاری کوزه شکسته پیدا کردم که حاکی از این است که منطقه توسط حفاران کاملاً رصد شده و این کار از پیش برنامه‌ریزی شده بود و توانستند به اهداف‌شان ولو به صورت جزیی دست پیدا کنند.

وی، با اشاره به این که این اتفاق هشدار در پی دارد، توضیح داد: ما از دوستان‌مان در سازمان میراث فرهنگی که تازه آمده‌اند ـ به ویژه مدیر کل جدید ـ انتظار داریم با توجه به انعکاس این قضایا در جریان این موضوعات باشند چون مهمترین و امنیتی‌ترین سایت تاریخی ایذه با وجود دوربین و امکانات حفاظتی مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفته است.

او بیان کرد: علاوه بر امکاناتی که در این سایت وجود دارد ما به دستگاه یو پی ‌اس نیز برای نگه‌داری دوربین‌ها نیاز داریم.

خوشاب در خصوص نیروهای یگان حفاظت گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی اگر قصد حفاظت از منطقه خوزستان را دارد این میزان نیرو جوابگو نمی‌باشد.

وی ادامه داد: ایذه به صورت مقدماتی بین هفت تا ۱۰ نیروی یگان حفاظت آموزش دیده با تجهیزات کامل نیاز دارد.

گفتنی است اشکفت سلمان (نیایشگاه تاریشا) بزرگ‌ترین خط نوشته میخی عیلام نو را در خود جا داده‌است. اشکفت سلیمان در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره عیلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است. این محل پرستشگاه تریشا یکی از خدایان عیلامی بوده‌ است.