حسینی: شوری آب در خوزستان جدی است

خورنا: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: شوری آب در خوزستان به علت اشتباهات فاحش دولت گذشته، جدی است و مسئولان جدید وزارت نیرو باید با نگاهی دلسوزانه این مشکل مردم خوزستان را حل کنند.

سید شریف حسینی اظهار کرد: وقتی سد گتوند احداث شد؛ اغلب کارشناسان بدون هیچ قصد و غرضی اعلام کردند که وجود این سد باعث شوری آب رودخانه کارون و در نتیجه مشکل آفرینی برای آب شرب و کشاورزی مردم می شود ولی همان موقع این نگاه کارشناسی از سوی دولت وقت به عنوان جوسازی و تخریب مورد هجمه رسانه های دولتی قرار می‌گرفت.

وی افزود: دولت احمدی‌نژاد تنها قصد داشت سند افتخار ساخت سد گتوند را به نام خود بزند و بگوید این دولت چنین کار عظیمی را انجام داده است ولی متاسفانه در این بین آینده و معیشت مردم یک استان به هیچ وجه دیده نشد و دولت از روی عناد اقدامات خود را پیش برد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هم اکنون زمین‌های کشاورزی پائین دست کارون به علت شوری ناشی از وجود سد گتوند با مشکلات جدی مواجه هستند و معلوم نیست چه کسی را باید در این خصوص مورد مواخذه قرار داد زیرا مسببان این کار، هم اکنون مسئولیت های خود را واگذار کرده‌اند.

صدای اعتراض به شوری آب هر روز در یک شهرستان

حسینی تاکید کرد: باید تیمی در این خصوص تشکیل شود و معلوم شود چه کسانی بدون هیچ پشتوانه کارشناسی اقدام به ساخت سد گتوند کردند و اینگونه زندگی مردم را مختل کرده اند. هر روز از یکی از شهرهای استان خبر می رسد که شوری آب به حدی رسیده که مردم حتی نمی‌توانند صورت خود را با آن شستشو دهند.

هندیجان، آبادان، شادگان، خرمشهر و اهواز از جمله شهرهایی هستند که به شدت با معضل شوری آب در کنار آب بی کیفیت مواجه هستند.

وی تاکید کرد: نباید در نظام جمهوری اسلامی، مسئولان کارهای بی حساب و کتاب انجام دهند و بعد که مسئولیت خود را واگذار کردند دیگر پاسخگوی اشتباهات خود نباشند. به نظر می‌رسد در خصوص احداث سد گتوند به این شیوه و آن هم با هزینه‌های میلیاردی، باید مسئولان مسبب این فاجعه پاسخگوی افکار عمومی خوزستان باشند.

سرباز کردن طرح‌های غیرکارشناسی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه باید عنوان کرد که سد گتوند یکی از ده‌ها طرح غیرکارشناسی صورت گرفته در دولت گذشته که هم اکنون مردم تاوان آن را می دهند. بی‌شک تا چند ماه آینده صدای برخی دیگر از طرح‌های غیرکارشناسی صورت گرفته در دولت قبل درخواهد آمد زیرا وجه کارشناسی اغلب طرح‌های بزرگ در دولت گذشته مورد تمسخر قرار گرفت.

حسینی عنوان کرد: سریعا باید نشستی با حضور مسئولان جدید وزارت نیرو، استاندار، سازمان‌های متولی تامین آب و برق در خوزستان و نمایندگان خوزستان در مجلس برگزار شود و راهکارهایی اساسی برای برخورد با این پدیده اتخاذ شود تا مردم خوزستان بیش از این از وجود این آب شور و بی‌کیفیت متضرر نشوند.

وی همچنین در خصوص اینکه این روزها آب خوزستان باعث گله‌مندی بسیاری از مردم این استان شده است، اظهار کرد: واقعیت این است که مردم خوزستان در چند سال اخیر، آب باکیفیتی را در لوله‌های منازل خود ندیده‌اند این در حالی است که سازمان‌ها و شرکت‌های مسئول در این خصوص حاضر به قبول این واقعیت نیستند.