بیماران کشورهای همسایه به خوزستان می‌آیند

خورنا: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بر لزوم توسعه صنعت توریسم درمانی در استان خوزستان تاکید کرد.

دکتر علی خدادادی اظهار کرد: وجود بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی استان خوزستان با کشور عراق به عنوان کشوری که به تازگی از دوران رکود و ضرر و زیان های یک جنگ بزرگ فاصله گرفته است و آماده می‌شود تا به سمت توسعه‌یافتگی گام بردارد، پتانسیلی را برای کشور ایران و استان خوزستان، به عنوان همسایه توسعه یافته‌تر این کشور فراهم می‌کند تا از مزایای این همجواری بهره مند شود.

وی افزود: یکی از این پتانسیل‌های مفید برای استان خوزستان موضوع گردشگری سلامت (توریسم درمانی)است که بر اساس تعریف‌های سازمان جهانی جهانگردی، مسافرت برای کسب سلامتی است که دارای انواع مختلفی است و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

خدادادی عنوان کرد: گردشگر درمانی (توریسم درمانی) امروزه از رو به رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری جهان است که موجب علاقه‌مندی بسیاری از کشورها برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش شده است.

وی افزود: در حوزه توریسم درمانی کشورهای کنشگر با استفاده از پزشکان حاذق و تکنولوژی پیشرفته و قیمت‌های ارزان به دنبال جذب بیماران هستند. در این خصوص می‌توان به کشور هند و تایلند اشاره کرد که تا سال ۲۰۱۲ در این کشورها از قبل این بخش از صنعت گردشگری بیش از ۴.۴ میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد شده است.

خدادادی با تاکید بر پتانسل موجود در استان خوزستان در خصوص گردشگر درمانی تصریح کرد: همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و داشتن بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی با کشور عراق پتانسل جدی برای توسعه گردشگری و گردشگر درمانی را برای مردم و مسئولان استان خوزستان فراهم کرده تا علاوه بر صدور کالا و درآمدزایی ناشی از صادرات بتوانیم زمینه جذب بیماران کشورهای مجاور را برای انجام درمان در استان خوزستان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه توسعه توریست درمانی مهمترین شاخص‌هایی که می‌توان از طریق آنها بیشترین درآمدزایی و ارزآوری را برای کشور ایجاد کرد حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها است. استان خوزستان مراکز متعدد و پراکنده‌ای برای این امر دارد، اما یک مرکز مجهز، سازمان یافته و تخصیص یافته برای این امر در استان وجود ندارد و بیماران برای این مشکلات مجبورند به مراکز پراکنده مراجعه کنند.

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: در زمینه تشخیص و درمان سرطان امکانات لازم و پیشرفته در استان وجود ندارد و اگر این تجهیزات پیشرفته را برای استان فراهم کنیم می‌توانیم زمینه جذب بیماران سرطانی را از کشور های خاورمیانه به استان فراهم کنیم.

خدادادی گفت: در زمینه درمان نیز می توانیم به مراکز بسیار پیشرفته جراحی قلب و کاردیولوژی در استان خوزستان اشاره کرد که روزانه پذیرای بیماران بسیاری از کشور عراق هستند و با ساماندهی و تجهیز بیشتر این مراکز می توان گام های موثرتری را در این زمینه برداشت.

وی با اشاره به تلاش های انجام شده در زمینه توسعه توریسم درمانی در استان خراسان رضوی، تصریح کرد: باید از پتانسیل های استان برای رقابت با دیگر استان های کشور استفاده کنیم. برای مثال استان خراسان به علت شرایط مطلوب تری که برای جلب گردشگر ایجاد کرده است و با تکیه بر موقعیت این استان، بیماران به جای اینکه به خوزستان که مجاور عراق است مراجعه کنند به استان خراسان مراجعه می کنند.

خدادادی تاکید کرد: برای توسعه پایدار این بخش ناگزیر به تقویت پتانسیل‌های موجود هستیم تا از مزایای همجواری بهره مند شویم. به عنوان مثال قرابت شرایط فرهنگی و محیطی در استان خوزستان با کشور عراق نیز مزیت دیگری است که این موضوع نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توسعه توریسم درمانی و البته توجه به دیگر شاخص های جذب توریست می توانیم شرایط را برای توسعه گردشگری در استان فراهم کنیم. توجه به این مساله می تواند برای استان ارز آوری داشته باشد و با استفاده از ارز جذب شده می توانیم هزینه های درمانی بیمارستان ها را کاهش دهیم و در نتیجه با کاهش هزینه ها این امکان را فراهم کنیم که خدمات بیشتری را با هزینه های کمتر به هموطنان ارائه دهیم. تحقق این هدف نیازمند برنامه ریزی و همکاری همه نهادهای ذیربط در استان است.

وی ایجاد تسهیلات لازم از جمله توسعه هتل های مجهز، تسهیل رفت و آمد زمینی و هوایی و یا حتی ایجاد سامانه حمل و نقل ریلی را از بهترین اقدامات لازم جهت توسعه توریسم درمانی عنوان کرد و گفت: می توان با تجهیز سه مرکز تخصیص یافته برای این امر در سه نقطه شمال، مرکز و جنوب خوزستان دسترسی و مراجعه بیماران خارجی را به این مراکز تسهیل کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: شهر مقدس مشهد در مقایسه با اهواز از شاخص های توسعه برخوردار است و از امکانات متعددی برای جذب گردشگر بهره مند است. این شهر، شهری برخوردار است و از منابع غیردولتی عظیمی برای توسعه بهره مند است.

وی افزود: مراکز خرید و گردشگری متعدد نیز امتیاز دیگری برای شهر مشهد در جهت جذب گردشگر محسوب می شوند. آب و هوا نیز امتیاز دیگری برای شهر مشهد است که در مقام مقایسه می توان برای استان خوزستان در فصل پاییز و زمستان که هوا معتدل است، این نقصان را برطرف کرد. در فصل‌های گرم سال نیز می توان با فراهم کردن امکانات رفاهی مانند آنچه در کشورهای توسعه یافته تر مانند کشورهای حوزه خلیج فارس انجام شده است از مشکلات گرمای هوا کاست.

خدادادی سرمایه گذاری در این زمینه را ضروری دانست و گفت: این سرمایه گذاری ها بازخورد مثبت برای استان خواهد داشت و موجب توسعه یافتگی خوزستان خواهد شد. اگر این امکانات برای استان فراهم نشود قطعا با اطمینان می توان اظهار داشت که در آینده در این میدان قادر به رقابت با مراکز در حال رشد در استان های دیگر نخواهیم بود.

وی یکی از راهکارهای مفید برای ترغیب شهروندان عراقی برای سفر به استان خوزستان را انجام تبلیغات گسترده در این کشور جهت معرفی امکانات و توانمندی های استان خوزستان برای جذب مسافر دانست و خاطرنشان کرد: با هدف ایجاد اعتماد و جذابیت بیشتر و تبلیغات می توان با بیمارانی که در بیمارستان های خوزستان درمان شده اند مصاحبه هایی انجام داد و اظهار رضایت انها را از طریق کلیپ های تبلیغاتی به گوش هموطنانشان رساند.