هدف شبکه‌های اجتماعی متعدد فارسی چیست؟

خورنا: شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گروه‌هایی که عموما فردی یا سازمانی هستند تشکیل شده است و توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل‌اند. حضور شبکه‌های اجتماعی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بسیار پر رنگ‌تر و چشم‌گیرتر از سرویس‌بلاگ‌ها بود. به نظر می‌رسد که تازه تاسیس بودن این شبکه‌های اجتماعی نشان از جهت گیری کاربران اینترنت به سمت این نوع فضاها یا به اصطلاح میکروبلاگ‌ها را می‌دهد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، ویژگی مشترک این شبکه‌های اجتماعی عبارتند از: محدودیت ارسال کلمات، ایجاد صفحه شخصی، ایجاد گروه، ارسال ویدئو، تصویر، امکان ارسال نظر به فید دوستان و نیز پیگیری مطالب از طریق آر اس اس از جمله خدمات مشترک هر یک از این شبکه‌های اجتماعی است.

اما هر کاربر در برخورد با این شبکه‌های اجتماعی متنوع باید دست به انتخاب بزند تا بتواند فعالیت اثربخشی را داشته باشد از این رو سوالات یکسانی از همه‌ی شبکه‌های اجتماعی حاضر در نمایشگاه پرسیدیم اما متاسفانه اصل مصاحبه‌ها مفقود شد و ما در بعضی موارد قریب به مضمون صحبت‌های مدیران را وارد کردیم.

وبلاگ‌نیوز: چه خدمات متفاوتی از سایر شبکه‌ها به کاربران می‌دهید؟

 نت ایران: در حال ایجاد ماژول‌های متفاوتی هستیم که با ساختار شبکه‌ اجتماعی هم‌خوانی داشته باشد. تایید مطالب هم نداریم، به سرعت هر کاربر که فید زد، منتشر می‌شود.

 فرندفا: امکان خرید آنلاین در شبکه فعال است، تولباری هم تعبیه کرده‌ایم که بدون نیاز به سایت می‌توان از آخرین تغییرات آگاه شد.

 آیتگ: نرم افزار چت ایرانی که در همین نمایشگاه راه اندازی شد. این مسنجر ایرانی با هر سه نسخه سیستم عامل ویندوز یعنی ویستا ، سون (SEVEN) و ایکس پی ، سازگار است. و در ساخت ان از هیچ برنامه نرم افزاری خارجی استفاده نشده است.

 اندیشگر: ایجاد تولبار فارسی که قابلیت‌های مختلفی دارد فکر می‌کنم وجه تمایز ما از بقیه شبکه‌های اجتماعی باشد. متن قرآن، فال حافظ و در آینده شبکه شخصی خودسازی خواهیم گذاشت بر مبنای سفارش پیامبر(حاسبوا قبل ان تحاسبوا) با گذاره‌های مشخص که هر کس برمبنای کاری که در طول روز انجام داده است می‌تواند ارزیابی درستی از کارهای خوب خود داشته باشد.

 دل‌شکسته: ارسال پیامک به کاربران دیگر بدون داشتن شماره تماس آن کاربر، امکان زیباسازی صفحه شخصی که در این صورت از طریق امتیاز دیگر کاربران رتبه کاربر بالا می رود.

 چارباغ:  ما تازه وارد شده ایم و به مرور امکاناتمان را ارائه خواهیم کرد.

 هم‌سنگر: هنوز به طور جدی کار را شروع نکرده‌ایم اما قصد داریم فضا را طوری طراحی کنیم که کاربران فضای جبهه را حس کنند، به طور مثال می‌خواهیم به جای ارسال پست بنویسیم شلیک.

 ماه نو: امکان ایجاد وبلاگ و نیز نظرسنجی و ایجاد ارتباط با مدیران سازمان هلال احمر و امکان ارتباط با دیگر اعضای کانون از خدماتی است که ما را از سایر شبکه‌های اجتماعی متفاوت می‌کند.

وبلاگ‌نیوز: محتوای خاصی مدنظر هست؟

 نت ایران: بیشتر محتوای ارزشی مدنظر است.

 فرندفا: حرکت به سمت امکانات بیشتر در سایت، همچون فیس بوک مدنظر هست، تا بتوانیم تمام احتیاجات کاربران از اینترنت را فراهم کنیم.

 آیتگ: این یک شبکه اجتماعی- اقتصادی است که محتوا براساس و محور کارآفرینی شکل گرفته و هر روز هم گسترش می‌یابد.

 اندیشگر: محدودیت خاصی نداریم.

 دل‌شکسته: سعی بر این داریم که جملات زیبا و متن‌های کوتاه ادبی را در این شبکه به اشتراک بگذاریم.

 چارباغ: فعلا طرح و برنامه‌ای در نظر نداریم.

 هم‌سنگر: موضوعات جنگ و دفاع مقدس را می‌خواهیم که در این شبکه به اشتراک بگذاریم.

 ماه نو: این شبکه مربوط به اعضای سازمان جوانان هلال احمر است که اعضای سازمان با توجه به برنامه‌ها و اهداف خود می‌توانند از این شبکه استفاده کنند.

به نظر می‌رسد رویه‌ای که این شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته‌اند در یک مجموعه قوی و یک دست نیز قابل دستیابی باشد و به جای این‌که این خدمات را در شبکه‌های اجتماعی متفاوتی ارائه بدهند در داخل اتاق‌های یک شبکه‌اجتماعی نیز بتوانند به اهداف خود برسند.