واکنش جواد شمقدری به اظهارات سلحشور

خورنا: معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی نسبت به اظهارات اخیر در مورد سینما و سینماگران واکنش نشان داد.
با گذشت چند روز از توهین فرج‌الله سلحشور به بازیگران زن سینمای ایران و انتشار یادداشتی کوتاه از ۵ بازیگر زن سینما، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد به این مسئله واکنش نشان داد.
او در این متن بدون اشاره به نام فردی به صورت کلی به وضعیت سینما در شرایط فعلی و اظهارنظر‌هایی که به این هنر لطمه می‌زند پرداخته است.
این متن از سوی روابط عمومی معاونت سینمایی و با عنوان «دیدگاه معاون امور سینمایی در مورد برخی اظهارات اخیر» در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.
متن کامل نوشته شمقدری بدین شرح است:
سینمای ایران پس از انقلاب مولودی است برخاسته از ققنوس خون و قیام ملت بزرگ و مسلمان ایران، ملتی که بر هر آنچه رنگ فساد و تزویر و وابستگی داشت دست رد بر سینه زد به گونه‌ای که سینمای قبل از انقلاب را یکسره طرد نمود و این گمان در ذهن‌ها جا گرفت که شاید در پرتو انقلاب بزرگ ملت ایران پدیده‌ای به اسم سینما دیگر جایگاهی نداشته باشد، اما امام(ره) عزیز و هوشیار در اولین سخنرانی خود بر این حدس و گمان‌ها پایان دادند و با کلام شیوا و رسا و موجز خود فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» و سینمای پس از انقلاب در پرتو این کلام حکیمانه و در دامان فرهنگ انقلاب اسلامی و بعدها دفاع مقدس جان گرفت و راه خود را پیدا کرد.
و چنین شد که سینمای پس از انقلاب در پرتو فرهنگ اسلامی ایرانی و در پناه معنویت و اخلاق جایگاه ویژه‌ای در عرصه داخلی و خارجی یافت و نسل جدیدی از فیلمسازان ظهور کردند که دغدغه دین و انقلاب و اسلام داشتند.
این حرکت نوپا تاکنون همواره از دو سو مورد هجوم و فتنه‌انگیزی بوده است، کسانی که خارج از حوزه سینما هستند و هنوز نگاه شکاکانه به سینما دارند و واژه سینما را همچنان مترادف فساد و فحشا تلقی می‌کنند و با هر حرکتی در جهت پروراندن و توجه به سینما، مخالف بوده و هستند و گروه دیگری که درون خانواده بزرگ سینما جا خوش کرده‌اند تصور کردند نظام آن قدر به سینما و سینماگران وابسته شده که حاشیه امن پیدا می‌کنند و می‌توانند در حریم امن سینما به خواسته‌های نامشروع و بعضا فتنه‌انگیز و گاه مفسدجویانه خویش دست یابند.
واقعیت این است چه گروه اول که خارج از سینما هستند و چه گروه دوم که در درون خانواده سینما نفوذ کرده‌اند در یک اقلیت محض به سر می‌برند و اگر چه گاه‌به‌گاه مزاحمت​هایی برای جریان زلال و ارزشمند سینمای کشور ایجاد می‌کنند، اما قادر نیستند سینمای ایران را که اکنون در تلاش است نقش مهم و استراتژیک و ارزشمندی را در راستای اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب بر عهده بگیرد دچار تزلزل و ضعف سازند. مقصد ما رسیدن به سینمای ارزشی و متعهدانه است و اگر سخن از سینمای ایران به زبان می‌آوریم ناظر به همه سینماگران و هنرمندان شریف سینمای ایران اعم از کارگردانان، بازیگران، عوامل صحنه، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و دیگر صنوف آن است.
آنچه این روزها مهم است پرهیز از اظهارنظرها و واکنش​هایی است که هرکدام می​تواند چهره سینمای ایران را در اذهان عمومی و در طیف​های مختلف اجتماعی ناخوشایند سازد.
سینمای ایران در آستانه یک جهش بزرگ فرهنگی و ساختاری و اعتباری است، جهشی که سال​ها قبل باید رخ می​داد. به نظر می​رسد نباید نظراتی مطرح شود که مردم و مسئولین را نسبت به سینمای ایران و وجوه مختلف آن بی‌دلیل بدگمان سازد.
البته هر دغدغه اصلاح‌گرایانه و هر انگیزه ارتقاء سینمای ایران قابل تقدیر است، اما نباید از دایره انصاف و اعتدال در هیچ موردی خارج شد. امروز همه ظرفیت​های سینمای ایران و همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که به یمن نظام جمهوری اسلامی فرصت بروز و ظهور یافته‌اند را باید پاس بداریم . البته انگشت‌شمار افرادی که به سینمای ایران در هر وجه آن ضربه می​زنند قطعاً باید کنار گذاشته شوند که اصلاح امور از وظائف حاکمان و مردم است.
در خصوص حضور سینمای ایران در عرصه بین‌المللی و ابعاد مشارکت و همکاری آن آیین‌نامه ای تنظیم و تدوین شده که وجوه مختلف این همکاری را روشن ساخته است. به هر حال نمی‌توان داعیه حضور در عرصه بین‌المللی را داشت و نسبت به مشارکت و همکاری‌های سینمایی راه‌ها را بست . آنچه مهم است حفظ استقلال و هویت اسلامی ایرانی ماست که انشاءا… با رعایت قانون و پایبندی به آیین‌نامه‌ها ضمن گشودن راه همکاری، مانع لغزش و آسیب‌های احتمالی خواهد شد.
معاونت سینمایی بر خود فرض می‌داند پشتیبان و یار و مدافع همه هنرمندان و سینماگران خوب کشورمان باشد و نسبت به هر اظهارنظر و رفتار که از دایره حق و راستی خارج شود واکنش منطقی در چارچوب قوانین و ماموریت‌های خود خواهد داشت.
در پایان از همه سینماگران و هنرمندان عزیز مجدانه می‌خواهم متانت و اعتدال و انصاف را مبنای گفتار و رفتار خود قرار دهند و نسبت به آراء و اظهارات منطقی و اصلاح‌جویانه یکدیگر با نیت خیرخواهانه برخورد کنند و بیش از این فضای رسانه‌ای را ملتهب نسازند که به نفع سینمای ایران نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *