بار دیگر بی‌آبی در خوزستان / تشنگی دست بردار شادگانی‌ها نیست

خورنا: شهرستان شادگان مدت‌هاست با شوری، قطعی و یا نبود آب شرب و مصرفی دست به گریبان است تا جایی که این وضعیت کشاورزی و دامپروری این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

نبود و کمبود آب، بار دیگر در خوزستان مشکل آفرین شد و شهرهای جنوبی را بیش از پیش درگیر خود کرده است. این وضعیت در روستاها مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد می کند و دور از چشم مسئولان روز به روز مردم را بیشتر می‌آزارد. اما با توجه به تداوم این مشکلات در دهستان‌ها و روستاها گویی مسئولان، مناطقی را که دور از چشمشان است را دیگر نه می‌بینند و نه می‌شنوند! این مناطق نیز رفته رفته با مشکلات ریز خود دست و پنجه نرم می‌کنند تا جایی که از چاله‌هایشان چاه‌هایی عمیق و فراتر از عمیق حفر می‌شود…

شهرستان شادگان یکی از مناطق استان خوزستان است که مدت‌هاست با شوری، قطعی و یا نبود آب شرب و مصرفی دست به گریبان است تا جایی که این وضعیت کشاورزی و دامپروری شهرستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است! این امر را از زبان مردم و مسئولان منطقه به آسانی می‌توان شنید و لمس کرد.

* نبود آب مردم را به شدت آزار می‌دهد

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان شادگان در همین راستا اظهار کرد: نبود آب در روستاهای مسیر دهستان حسینی مردم را به شدت آزار می‌دهد.

عبدالامام دورقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اضافه کرد: این وضعیت موجب سلب آسایش مردم شده است و نگرانی‌هایی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

وی در ادامه، این وضعیت را نابه‌سامان عنوان کرد و افزود: بیشترین مراجعات مردم، شوراها و دهیاران روستاها به شورای بخش مرکزی از نبود آب شرب است و همه از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان شادگان خاطرنشان کرد: روستائیان این منطقه مردمانی متدین هستند که وفاداری خود را به نظام در شرایط مختلف به اثبات رسانیده‌اند و به جرات باید گفت امروز نباید در چنین وضعیتی زندگی کنند!

وی اضافه کرد: این مردم برای تامین آب شرب که از ابتدایی‌ترین امکانات بوده نیز دچار مشکل هستند که این امر انصاف و عدالت نیست!

* هر ۱۰ منبع آب بدون استفاده مانده‌اند

دورقی همچنین عنوان کرد: در مسیر دهستان حدود ۱۰ عدد منبع آب هوایی وجود دارد که متاسفانه با وجود هزینه و خرج زیاد تاکنون بدون استفاده باقی مانده‌اند.

وی بیان کرد: حداقل اگر منبع‌های آب ساماندهی شوند و در اختیار مردم قرار گیرند بخشی از مشکلات این مناطق رفع خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان شادگان گفت: در خصوص مشکلات پیش آمده از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان انتظار داریم نسبت به رفع این مشکل اقدام کند و پیگیری‌های لازم را به عمل آورد.

وی تصریح کرد: همچنین لازم است هیئتی به منظور رفع مشکل وضعیت آب به این دهستان فرستاده شود تا از نزدیک این مشکلات را پیگیری کنند.

*برای نوشیدن آب نیز محدودیت داریم

یکی از روستائیان ساکن دهستان حسینی شهرستان شادگان نیز چنین اظهار کرد: برای آب نوشیدن هم محدودیت داریم و به همین دلیل زندگی را به سختی می‌گذرانیم.

این روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اظهار کرد: از کمترین امکانات که آب آشامیدنی است نیز محرومیم و عاجزانه از مسئولان می‌خواهیم این وضعیت را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: البته مسئولان شهری با تلاش‌های خود از هیچ کاری برای رفع این مشکل دریغ نکرده‌اند اما ظاهرا این امر از دست آنها خارج است و مربوط به استان می‌شود.

این روستایی اهل شادگان در ادامه توضیحاتش تصریح کرد: به دلیل نبود آب شرب در دهستان حسینی مجبوریم روزانه هزینه زیادی متحمل شدیم و آب آشامیدنی خریداری کنیم و این وضعیت برای برخی خانوارهای کم درآمد بسیار مشکل است.

وی اضافه کرد: با توجه به قرار داشتن در گرم‌ترین فصل سال و بروز شرجی دیگر این وضعیت بی‌آبی غیرقابل تحمل است و مطمئنا در صورت عدم ارائه راهکار از سوی مسئولان و رفع نشدن مشکل مجبور به مهاجرت خواهیم بود.

این روستایی افزود: مردم این منطقه از راه کشاورزی و دامپروری روزگار می‌گذرانند و در صورت کوچ اجباری هیچ درآمدی برای گذراندن امورات ندارند.

وی همچنین عنوان کرد: ظاهرا مسئولان استانی شهرستان شادگان به ویژه روستاها و دهستان‌های آن را نمی‌بینند در غیر این صورت راه حلی برای تامین آب شرب مردم پیدا می‌کردند تا ساکنان این منطقه این همه سختی نکشند.

این روستایی ساکن دهستان حسینی شهرستان شادگان اظهار کرد: این وضعیت نابه‌سامان شاید برای ما قابل تحمل‌تر باشد اما برای فرزندان ما واقعا غیرقابل تحمل است!

* آب همیشه از دغدغه‌های شادگانی‌ها بوده است

رئیس شورای اسلامی شهر شادگان نیز چنین عنوان کرد: از چندین سال پیش تا به امروز نوشیدن آب سالم و با استانداردهای روز از دغدغه مردم شادگان بوده است.

سیدمحمد علی سیدیان با بیان اینکه مردم حق دارند آب سالم بنوشند و هم اکنون آب شرب مردم این شهرستان غیرقابل نوشیدن است، گفت: مسئولان باید این معضل را در شهرستان شادگان پیگیری کنند زیرا مردم این منطقه در واقعا در مضیقه هستند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اضافه کرد: افزایش شوری آب و بالا بودن EC آب شرب، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، و دلیل آن کاهش دبی رودخانه کارون و علاوه بر این عواملی چون زهکشی طرح نیشکر و فاضلاب شهر اهواز است.

رئیس شورای اسلامی شهر شادگان در ادامه تصریح کرد: مردم این منطقه آب شرب خود را از تصفیه‌های آب شخصی خریداری می‌کنند و نسبت به شهرهای دیگر مبالغ بیشتری می‌پردازند.

وی در پایان بیان کرد: توقع مردم برای برخورداری از آب شرب سالم کاملا به‌جاست و امیدواریم مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به رفع شوری آب و اتمام عملیات طرح آبرسانی غدیر تلاش کنند.

ظاهرا معضل بی‌آبی در شهرستان شادگان روز به روز در حال تقویت است و مردم این منطقه هم با وجود همه وعده‌های مسئولان باید بسوزند و بسازند تا شاید روزی فرا برسد که بتوانند این مایه حیات را به شکل واقعی و مطلوب در اختیار داشته باشند.

……………………….

گزارش از: مریم خبازی – فارس