خانه‌ای در اهواز جلوی چشمان ساکنانش ویران شد

خورنا: بر اثر گودبرداری غیر اصولی یک خانه در کوی انقلاب اهواز این واحد مسکونی در جلوی چشمان اشک‌آلود ساکنان آن ویران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، گودبرداری غیر اصولی هر از گاهی منجر به وقوع حادث بی‌شماری شده است که علاوه بر خسارات مالی جان بسیاری از انسان‌ها بر اثر این حوادث ناگوار گرفته می‌شود.

روز گذشته یک واحد مسکونی واقع در منطقه کوی انقلاب اهواز بر اثر گودبرداری غیراصولی به طور کامل ویران شد که بلافاصله ماموران آتش نشانی در محل حادثه حاضر شدند.

خوشبختانه ساکنان در خانه نبودند و این اهمال کاری خسارات جانی در پی نداشت.

داوود خرم‌گاه صاحب خانه تخریب شده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: درحدود ساعت دو بامداد دیروز صاحب زمینی که در کنار خانه ما در حال ساخت و ساز بود اطلاع داد که واحد شما در حال تخریب است و خانواده مجبور شدند شب را بیرون از خانه بگذرانند.

وی ادامه داد: تا اینکه در ساعت ۱۲ ظهر دیروز خانه به صورت صد در صد با وسایل تخریب شد و خود ما نیز شاهد خراب شدن آن بودیم و شدت ریزش به گونه‌ای بود که خانه‌های آن محل شروع به لرزیدن کرد گویی که زمین لرزه روی داده است.

صاحب خانه تخریب شده عنوان کرد: براساس قانون، گودبرداری برای ساخت خانه باید سه متر باشد در حالی که آن‌ها پنج متر گودبرداری کرده بودند و یک متر هم زیر خانه ما را خالی کردند.

*چه کسی جوابگوی بریدن نان خانواده من است؟

وی افزود: در گذشته یک بار نیز از آن‌ها شکایت کردیم که ۵۰۰ هزار تومان جریمه شدند و ما نیز با پادرمیانی رضایت دادیم که آن‌ها به کار خود ادامه دهند.

خرمگاه با اشاره به اینکه در پایین این خانه مغازه‌ای قرار داشت که امرار معاش خانواده از طریق آن انجام می‌شد اظهار کرد: چه کسی جوابگوی بریدن نان خانواده من است؟

وی در خصوص شکایت از صاحب ساختمان در حال ساخت گفت: به شورای حل اختلاف شکایت کرده‌ایم البته چون سند خانه در زیر آوار مانده است باید با مراجعه به شهرداری کپی سند را برای پیگیری شکایت بگیریم.

*بی‌اطلاعی مسئولان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از وقوع این حادثه

به دنبال تخریب یک واحد مسکونی در اهواز خبرنگار فارس برای اینکه علت ماجرا را پیگیری کند به سراغ رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان رفت که ظاهرا وی اصلا از این ماجرا خبردار نبود و پس از اطلاع خبرنگار فارس، اقدام به  پیگیری این موضوع کرد.

فرخ حاج شیخ الاسلامی، رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان پس از اینکه از حادثه مطلع شده است در تماس مجدد خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: با مالکینی که به طور غیر قانونی اقدام به گودبرداری می‌کنند برخورد انتظامی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: برخورد حقوقی این گونه موارد به عهده مراجع قضائی بوده و بستگی به حکم دادگاه نسبت به مالک یا پیمانکار طرح است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: صاحب ملک تخریب شده ابتدا باید شکایت خود را به شورای حل اختلاف انجام دهد که اگر میزان خسارت بالا‌تر از ۱۰ میلیون تومان باشد پرونده برای رای به دادگاه ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت ساختمان‌های بلند معمولا ساختمان‌های کوچک اطراف خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: معمولا مالکینی که قصد ساخت ساختمان‌های بلند را داشته برای عدم تخریب و ترک ساختمان‌های اطراف خود باید از دیوار حائل استفاده کنند.

شیخ الاسلام افزود: گودبرداری ساختمان‌ها باید تحت نظر ناظر ساختمان و مجری طرح انجام شود در غیر این صورت کار غیر قانونی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در چرخه ساخت و ساز حتماً باید ناظر، مجری و یا پیمانکار طرح حاضر باشند و اگر ساختمانی از دیوار حائل استفاده نکند ناظر و مجری طرح باید جوابگو باشند.

همچنین رئیس روابط عمومی آتش نشانی اهواز در این رابطه اظهار کرد: علت این حادثه عدم رعایت نکات ایمنی بوده و این امر منجر به تخریب ساختمان مجاور شده است.

امیر نجفی ادامه داد: طبق گزارشات رسیده ساختمان مجاور کاملا تخریب شده است اما خوشبختانه خسارت جانی به کسی وارد نشده است.

این حوادث در سال به کرار صورت می‌گیرد و خسارات مالی و روانی بسیاری بر صاحبان املاک تخریب شده وارد می‌شود امیدواریم که با نظارت بیشتر مسئولان شاهد اینگونه اهمال‌کاری‌ها و این اتفاقات ناگوار در هیچ جایی نباشیم.

————————–

گزارش از سهیلا باوری