تولید مواد رژیمی در خوزستان باید در اولویت قرار گیرد

خورنا: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: سلامت مواد غذایی با سلامت بدن در ارتباط مستقیم است و به همین دلیل، لازم است تولید مواد رژیمی در خوزستان در اولویت قرار گیرد.

بهزاد شریف مخمل زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: ‌یک فرد ۷۰ ساله در تمام طول عمر خود ۴۰ تا ۵۰ تن مواد غذایی مصرف می‌کند، در نتیجه لازم است برای تامین سلامت غذایی افراد جامعه، برنامه‌ریزیهای کلان انجام شود. جمعیت ایران معادل ۱،۱ درصد کل جمعیت جهان است و میزان تولید غذا در کشور هم همین میزان است به این ترتیب جمعیت و غذای موجود در کشور متعادل هستند با این وجود ظرفیت افزایش تولید مواد غذایی در کشور وجود دارد.

وی افزود: ‌رابطه غذا با سلامتی بر هیچکس پوشیده نیست و حتی بیماریهای روانی هم با مصرف غذا مرتبط است. در دین اسلام هم بر مصرف غذای سالم بسیار تاکید شده و بر اساس تحقیقات انجام شده با کاهش مصرف نمک می توان از بیماریهایی مانند فشار خون جلوگیری کرد و این نکته نشان می دهد که صنایع کشور باید به سمت تولید مواد غذایی رژیمی حرکت کنند.
شریف مخمل زاده تصریح کرد: برای تامین مواد غذایی سالم نیازمند یک مجموعه با سیاستگذاری صحیح هستیم که روند تولید غذا از مزرعه تا زمان مصرف را کنترل کند. وظیفه سازمان غذا و دارو، ایجاد هماهنگی بین ‌بخشی برای تولید غذای سالم است و ایران به عنوان صد و ششمین کشور این سازمان را راه اندازی کرده است.
وی عنوان کرد: تضمین سلامتی و ارتقای کیفیت مواد غذایی، اجرای برنامه های پیش نیاز در کارخانه ها، استفاده از مواد غذایی ایمن و با کیفیت در کارخانجات، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی دینی، استفاده از تجهیزات به روز و کار آمد در حوزه مدیریت بر نظارت مواد غذایی از جمله اهدافی است که برای سازمان غذا و دارو پیش بینی شده است، بر همین اساس شبکه پایش ملی ایجاد شده و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم با ایجاد پرونده های الکترونیکی، به این شبکه پیوسته است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: وجود آلاینده های میکروبی، فلزی و زیست محیطی، ردیابی و اندازه گیری و تعیین شاخص برای این سموم، عدم وجود شاخصهای پایش و ارزیابی مواد غذایی، طراحی شاخصهای اقتصادی برای پایش مواد غذایی، قاچاق انواع فرآورده های غذایی و ورود غذاهای آلوده به کشور، تولیدات فاقد پروانه و حتی زیرزمینی، عدم وجود تشکیلات صنفی تولیدکنندگان مواد غذایی و تقلب در مواد غذایی از جمله چالشهایی است که معاونت غذا و دارو در خوزستان با آنها مواجه بوده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به واحدهای صنعتی تولیدکننده مواد غذایی در خوزستان، افزود: در حال حاضر ۲۷۵ واحد صنعتی در خوزستان وجود دارد که از این تعداد ۱۶۵ واحد فعال و ۱۱۰ واحد غیرفعال هستند. دلیل غیرفعال بودن این صنایع باید مشخص شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *