تکذیب شایعه سقوط پراید در کانال دز/ تلفن سرکاری همه را به زحمت انداخت

خورنا: پس از آنکه چند روز پیش سقوط وانت‌باری در کانال رودخانه دز باعث نگرانی و عزاداری مردم در شهرستان دزفول شد، شامگاه چهارشنبه در این شهرستان اخباری مبنی بر تکرار این حادثه به یکباره همه شهر را گرفت که سریعاً نیروهای امدادی وارد عمل شدند، اما در نهایت مشخص شد که چنین خبری صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، شامگاه چهارشنبه رأس ساعت ۲۳:۱۲ دقیقه فردی ناشناس با مرکز آتش‌نشانی شهرستان دزفول تماس حاصل می‌کند و خبر از سقوط یک دستگاه پراید در همان کانال خبرسازی که چند روز پیش وانت‌باری با ۱۲ نفر سرنشین در آن سقوط کرده بود می‌دهد و به یکباره همه نیروهای امدادی برای نجات افراد و امدادرسانی به محل حادثه می‌روند، اما در کمال تعجب می‌بینند که خبری از وقوع این حادثه نیست.

*حضور در صحنه با همه تجهیزات

مدیر عامل سازمان امداد و آتش‌نشانی شهرستان دزفول در این باره اظهار داشت: همه تیم‌های امدادی از سازمان آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند، اما هیچ اثری از وقوع چنین حادثه ای دیده نشد.

مرتضی همایون‌نسب با اشاره به اینکه تیم‌های مجهز به محل اعزام شدند، افزود: در ابتدا کانال آب را بررسی کلی کردیم و برای اطمینان از عدم وقوع حادثه، جریان آب را در مسیر کانال متوقف کردیم و بار دیگر گشت‌زنی در این کانال را از سر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه کانال آب دز را به طول کامل بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: نیروهای غواص و متخصص در این زمینه کانال را بررسی کردند و هیچ اثری از حادثه‌ای که اطلاع داده شده بود پیدا نکردند.

مدیر عامل سازمان امداد و آتش‌نشانی شهرستان دزفول با اشاره به ابعاد وسیع گشت‌زنی‌های این کانال اذعان داشت: بیش از ۶.۵ کیلومتر از طول مسیر این کانال توسط نیروهای گشت‌زنی و غواصی شده است، اما هیچ اثری از خودروی پراید و قربانیان این حادثه یافت نشد و مطمئن شدیم که این تماس تلفنی مزاحمت تلفنی بوده و نیروهای امدادی محل اعلام شده را ترک کردند.

*این مسئله پیگیری می‌شود

شاید همه به سادگی از کنار این جریان بگذرند، اما وقوع این حادثه می‌تواند از دو منظر قابل بررسی باشد، ابتدا اینکه شاید زمانی که سازمان آتش‌نشانی شهرداری دزفول همه تجهیزات خود را براساس تماس تلفنی یک فرد مزاحم به این نقطه شهر منتقل می‌کرد، واقعاً در گوشه‌ای دیگر از شهر دزفول بر اثر حادثه‌ای دیگر به این تجهیزات و نیروهای امدادی نیاز پیدا می‌شد و این مهم می‌توانست خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر به وجود آورد.

از سویی دیگر وقوع این حوادث می‌تواند به نوعی دید بدبینانه‌ای از سوی کارکنان مراکز خدمات‌رسانی در فوریت‌های پزشکی و آتش‌نشانی منجر شود و اعزام‌ها به محل‌های حادثه جدی گرفته نشود و همه حوادثی که به این مراکز اطلاع داده می‌شود با دید بدبینانه اقدام شود و اعزام‌ها اصطلاحاً سرسری انجام شود.

شاید برای جلوگیری از بروز این حوادث نیازمند پیگیری این حادثه باشیم؛ به نحوی که فرماندار دزفول در این باره اطمینان می‌دهد که این مشکل را که شب گذشته باعث بروز مشکلاتی در این شهرستان شده است؛ پیگیری می‌کنیم.

عبدالرضا احسانی‌نیا با اشاره به اینکه پیگیری این اتفاق آغاز شده است، تأکید کرد: شماره‌های تلفنی که به مراکز خدمات‌رسان دزفول در شب گذشته مبنی بر سقوط یک دستگاه پراید در کانال دز تماس گرفته‌اند شناسایی و در حال بررسی هستند.

فارغ از اقدام بسیار زشت انجام شده در شامگاه چهارشنبه، ایجاد تشویش اذهان عمومی و رعب و وحشت در دل مردم از ابعاد اجتماعی این اتفاقی است که باید پیگیری قانونی شود.