پاسخ مثبت آمریکا به ملاقات مسئولان ایرانی با تروریست مورد ادعا

خورنا: مقامات آمریکایی دو شهروند ایرانی به نام‌های منصور ارباب سیار و غلام شکوری را به برنامه‌ریزی و تلاش برای ترور سفیر سعودی و انفجار سفارتخانه‌های عربستان سعودی و اسرائیل در واشنگتن متهم کرده است.
ارباب‌سیار علاوه بر تابعیت ایرانی، دارای تابعیت مضاعف آمریکایی نیز هست. مقامات آمریکایی ارباب‌سیار را در خاک این کشور بازداشت کرده‌اند ولی مدعی‌اند که شکوری در ایران زندگی می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: براساس توافقنامه‌های بین‌المللی درباره افراد دارای مصونیت، دولت ایران می‌بایست غلام شکوری را به آمریکا تحویل دهد یا اینکه تهران، خود او را تحت تعقیب قرار داده و محاکمه کند.
“مارک تونر” درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران برای دریافت مدارک و دلایل ماجرای ترور سفیر سعودی نیز گفت که هنوز درخواستی در این باره از ایران دریافت نکرده‌ایم.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ضمن بی‌اساس خواندن ادعای دخالت ایران در ماجرای ترور سفیر سعودی گفته بود: آمادگی داریم تا هر مساله‌ای را حتی اگر به صورت تصنعی ایجاد شده باشد با صبر و حوصله مورد بررسی قرار دهیم و از آمریکا نیز خواسته‌ایم تا اطلاعات مربوط به این سناریو را در اختیار ما قرار دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال برای بار سوم تایید کرد که ملاقات مستقیمی در هفته گذشته میان مقامات ایران و آمریکا درباره موضوع ترور سفیر سعودی برگزار شد. اما ایران چنین ملاقاتی را تکذیب می‌کند.
این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: واشنگتن خواستار برگزاری این ملاقات مستقیم شده بود. این ملاقات به درخواست آمریکا صورت گرفت ولی منجر به پاسخ و واکنش بسیار خوبی نشد.
وی افزود: دولت ایران روز یکشنبه گذشته خواستار ملاقات با “منصور ارباب سیار” شد و به همین دلیل نامه‌ای را تسلیم سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا کرده است.
براساس توافقنامه وین، ملاقات مقامات یک کشور با تبعه بازداشتی خود در کشور دیگری که دارای تابعیت مضاعف باشد، الزامی نیست. وضعیت ارباب‌سیار نیز همین‌گونه است. البته وزارت خارجه آمریکا در این‌باره سیاست تسهیل این ملاقات رو در پیش گرفته است.
وی به صورت تلویحی گفت که با درخواست ایران برای دیدار با منصور ارباب‌سیار شهروند ایرانی بازداشت شده در آمریکا پاسخ مثبت داده می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *