نمیشود خبرنگار منتقد باشی و…/ علی چاروسائی

خورنا _ علی چاروسائی: روز خبرنگار است. خبرنگار است و قلم اش! قلم های شکسته را چگونه می شود پیوند داد وقتی که دیگر رمقی برای نوشتن نداریم. چگونه خبرنگاری که هزاران بن بست را جلوی راهش می گذارند به واقع بنویسد و بعد اصول را رعایت کند؟

خبرنگاری شغلیست پر از دغدغه، پر از هیاهو، پر از حرف های ناگفته، تا جایی که این حرف ها می شوند بلایی برای جان، می شوند سنگ، می شوند تبری برای قلم!

اینکه خبرنگاران واقعی و منتقد که قصد کوتاه آمدن از اصول خود را نداشتند و ندارند چگونه در این سالهای گذشته توانسته اند خبری بنگارند، جز معجزه نمیتواند باشد وقتی که در فضای خفقان این سالهای گذشته، برای یک انتقاد کوچک به یک اداره هم باید ماه ها درگیر دادگاه و قاضی و… باشند.

نمیشود از خبرنگاری منتقدانه حرف زد و یادی از ارگان های نظامی و اطلاعاتی و امنیتی و قضائی نکرد.

نمیشود از خبرنگاری منتقدانه حرف زد و یادی از گروه های فشار برای حذف و سانسور اخبار نکرد.

نمیشود از خبرنگاری منتقدانه حرف زد و یادی از تلفن های مکرر و تهدید آمیز جهت حذف اخبار نکرد.

نمیشود از خبرنگاری منتقدانه حرف زد و یادی از “واحد نهی از منکر مجازی” نکرد.

نمیشود از خبرنگاری منتقدانه حرف زد و یادی از اخم و قهر مسئولان نکرد.

نمیشود از خبرنگاری منتقدانه حرف زد و یادی از دعوت نشدن ها برای جلسات نکرد.

نه ! نمیشود…

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و ممنوع الخروج نباشی !

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و پرونده ات در دادگاه در دست رسیدگی نباشد.

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و با احضاریه آشنا نباشی !

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و با “دادگاه مطبوعات” آشنا نباشی !

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و تورا ناشر اکاذیب نخوانند!

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و تورا مشوش گر اذهان عمومی نخوانند!

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و تو را بی همه چیز نخوانند.

نمیشود خبرنگار منتقد باشی و باشی…

نه! نمیشود…

به کجا ها کشیده شدیم…

از خبرنگاری که حرفه ای شریف است، به راه روهای دادگاه…

از خبرنگاری که حرفه ای آزادانه است، به بازداشتگاه…

از خبرنگاری…به کجاها که کشیده نشدیم..

اینک، با روی کار آمدن رئیس جمهوری که سرهنگ نیست و دولتی که میخواهد فضای پادگانی و امنیتی جامعه را برچیند، دوباره امیدها به جامعه بازگشته است.

دوباره خبرنگار خیالش راحت شده است، هرچند هنوز پرونده هایش در دست قاضیان در حال بررسی باشد.

دوباره خبرنگار با خیال راحت قلم میزند، هرچند همچنان فضای جامعه همچنان مثل سابق است.

دوباره خبرنگار با چسب، قلم اش را به هم چسبانده، هرچند همچنان تبر ها کار میکنند.

دوباره خبرنگار نفس میکشد.

دوباره خبرنگار، خبرنگار شده است.

دوباره…آه…چه نسیم سحرگاهی خنکی…

به امید نسیم صبح گاهی..

علی چاروسائی، مدیر مسئول خورنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خواننده خاطرم هست استادم میگفت قدیم ها ‏ آلت جنگ شمشیر بود و الان قلم اگر قلم را شکستند،اگر سانسورت کردند،اگر حتی مانعت شدند،زندانت کردند،تبعیدت کردند،مطمئن باش حرمت قلمت هیچوقت شکسته نمیشود.ادامه بده...‏‏ این را برای کسانی گفتم که می فهمند.‏‏ /‏ والقلم و ما یسطرون...
  • معجزه گر درست میگی رفیق ولی بالاخره باید مردی از خویش برون اید و کاری بکند یا نه ؟
  • esmaeil torfi وقت سحر است ولی هم چنان صبح را دوست دارم....
  • محمد افضلي روز خبر نگار را به جناب آقاي علي چاروسايي مدير مسئول خبرگزاري خورنا و خبرنگار شجاع وفرهيخته ي استان كه مايه ي افتخار و مباهات شهرستان ما هشهر مي باشند شاد باش عرض مي كنم و براي شما كه در اين شبهاي تاريك با چراغ خبر رساني روشني بخش بوديد اميد آن دارم كه در سپيده دم دولت تدبير و اميد با آسودگي خاطر همچنان هادي راه حقيقت باشيد.
  • m ozet mobarak
  • سيد عماد خبرنگار آينه جامعه ميباشد روز خبرنگار بر تمامى خبرنگاران على الخصوص آقاى چاروسائى عزيز كه حقيقتا آينه تمام نما و شفاف جامعه خود ميباشد خجسته باد و بيتى خطاب به مسئولان: "آيينه چون نقش تو بنمود راست/ خود شكن آيينه شكستن خطاست" و در پايان جمله خاتمى عزيز: "نزديك سحر است ولى من همچنان صبح را دوست دارم..."
  • وحید کاظمی نژاد درود بر مرد پاک و زحمتکش ما علی چاروسایی عزیز بنده اطمینان دارم که مردم شریف شهرستان بندر ماهشهر به وجود افرادی پاک و صادق همچون شما افتخار میکنند و بر خود میبالند برای شما از درگاه حضرت احدیت طول عمری با عزت همراه با موفقیت را مسئلت مینمایم.
  • منصور می شود بابا چرا اینقده سخت می گیری . شما خبرنگارا رو هم که نمیشه باهاتون شوخی کرد . زود اشکتون در میاد اه ه ه ه ه ه ه ه مدیر وبلاگ ایران آزاد
  • منصور راستی یادم رفت بگم روز خبرنگار بر شما و بر همه خبرنگاران زحمتکش مبارک باشه . اگه خبرنگارها نبودن معلوم نبود که اخبار چطور به دست ما می رسید واقعا شغل خبرنگاری ، بسیار ریسک پذیر و سخته و اونی که تو این راه قدم برمیداره در واقع داه از تمام وجودش مایه می زاره چون مشخص نیست خبری رو که فراهم می کنه به نفعش تموم بشه یا به ضررش . به هر حال می تونی خبرنگار باشی و با جمع آوری خبرهای مختلف معروف بشی ، می تونی هم با جمع آوری خبرهای ریسک پذیر ، برچسب سیاسی یا ضد نظام هم بهت بزنن . البته منظورم این نیست که نظام این برچسبو بهت بزنه . منظورم افراد بیسوادیه که فک می کنن تو همه مسائل از دیرگران سرن . به هر حال علی جان روزت مبارک . مدیر وبلاگ ایران آزاد
  • هانيه عااالى بود :)
  • اصلاح طلب این حرفا به تو نیومده ،که خودت مطالب مردم رو سانسور می کنی...از جمله مشکلات دولت قبلی پا گرفتن امثال توِ
  • میلاد ادیبی با سلام دیو بودند و شبی باده گساری کردند همه را از در میخانه فراری کردند ،قلم تیز مرا نیز شکستند ولی باز از دست من انگشت نگاری کردند (م.ادیب)
  • رفیق داش علی ایول داری.شما با هر چی که دستت هست ونیست هوای بچه های اصلاح طلب واعتدال رو داری کاش اونایی که دو سه برابرت سن دارن و قدرت یه ذره از شما یاد بگیرن.خدا حفظت کنه