لاریجانی: تروریست معرفی شده از سوی آمریکا از مخالفان دولت ایران است

خورنا: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتهام‌زنی اخیر آمریکا علیه ایران گفت: بعید است که عقلای عالم این حرف‌ها را بپذیرند.
علی لاریجانی عصر روز دوشنبه و در دومین روز سفر خود به برن ـ پایتخت سوییس ـ در یک مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های خارجی به سوالات آن‌ها پاسخ داد.
او در پاسخ به اتهام اخیر آمریکا به ایران در مورد ترور سفیر عربستان در واشنگتن و این‌که گفته می‌شود سفر وی به سوییس (به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران) به این دلیل است گفت: من فکر نمی‌کنم این موضوع احتیاج به چنین کاری داشته باشد. چرا که این موضوع نیازی به واسطه‌گری ندارد.
مسوولان آمریکایی توجه ندارند در چه جایگاهی قرار گرفته‌اند
لاریجانی خاطرنشان کرد: مشکل به این خاطر است که مسوولان آمریکایی توجه ندارند در چه جایگاهی قرار گرفته‌اند. آمریکا کشور بزرگی است و آن‌ها نباید آن‌قدر بازی‌های مبتذل داشته باشند؛ و این اهانت به کشور خودشان است. از مسوولان آمریکایی انتظار می‌رود که بازی بزرگ کنند نه کارهای بی‌ارزشی مثل این‌که فردی تریاکی و افیونی را به عنوان تروریست معرفی کنند در حالی که در طول تاریخ یک استثنا است که چنین فردی این کار را بکند.
با حمایت آمریکا از دیکتاتورها مخالفیم
وی با اشاره به اختلاف‌نظر ایران و آمریکا گفت: ‌این اختلاف‌نظر آن‌قدر بچه‌گانه و کوچک نیست بلکه ما با حمایت آمریکا از دیکتاتورها در طول چند دهه اخیر مخالفیم؛ دیکتاتوری که در ایران بود، حسنی مبارک، بن علی و بسیاری از دیکتاتورهایی که در منطقه هستند بدون تردید با پشتیبانی آمریاک در جای خود قرار دارند و مبانی اختلاف ما با آمریکا بر سر این موضوع است.
رییس مجلس اظهار کرد: وقتی ما از نهضت دموکراسی‌خواهی در خاورمیانه و شمال آفریقا دفاع می‌کردیم، آمریکا با ما غضب‌آلود برخورد می‌کند، در حالی که ما فکر می‌کنیم که آمریکا اشتباه می‌کند که خشونت در بحرین و یمن را باعث شده است. این‌ها موارد اختلاف ما با آمریکاست و متاسفانه آن‌ها به جای حل مشکلات خودشان به بیراهه می‌روند. ظرفیت یک کشور بزرگ به گونه‌ای است که نباید این‌طور آن را حراج کنند.
وی یادآور شد: زمانی پاول در کنگره آمریکا گفته بود که اطلاع دقیق داریم عراقی‌ها در منطقه سلاح هسته‌یی پنهان کرده‌اند، همین موضوع عامل ایجاد آشفتگی در عراق شد و بعدها که بررسی کردند دیدند محل مورد نظر طویله بوده است.
فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها درباره جنگ دیگری در خلیج فارس حماقت کنند
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، درباره برخی احتمالات مبنی بر این‌که اتهام اخیر آمریکا به ایران برای ایجاد جنگ در منطقه به ویژه خلیج فارس بوده است؟ گفت: من فکر نمی‌کنم که آمریکا خود را به این حماقت بزند که چنین درگیری ایجاد کند. آن‌ها هنوز پس‌لرزه مشکلاتی را تجربه می‌کنند که زمان بوش در منطقه ایجاد شد. شاید برخی مشکلات در داخل آمریکا و احتیاج آن‌ها به تئوری‌سازی برای منحرف کردن حواس خودشان در انتخابات موجب وارد کردن چنین اتهاماتی شده و آن‌ها به خاطر مشکلاتی که دارند می‌خواهند دشمن موهومی را در اذهان بزرگ کنند تا کارهای‌شان را پیش ببرند.
فردی را به عنوان تروریست معرفی کرده‌اند که از مخالفان دولت ایران است
او در ادامه این نشست خبری تاکید کرد: سوالات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ادعای آمریکایی‌ها ادعای پوچی است. آن‌ها فردی را به عنوان تروریست معرفی کرده‌اند که از مخالفان دولت ایران است و سال‌هاست که از کشور فرار کرده. او معتاد به تریاک و دائم‌الخمر است و از نظر روحی نیز تعادل ندارد.
لاریجانی اضافه کرد: ما کشوری با مختصات مشخص هستیم و این جنس آدم‌ها با ما رابطه ندارند بلکه جزء مخالفان ما هستند.
وی با بیان این‌که به دلیل مبارزه ایران با قاچاقچیان مواد مخدر، باندهای قاچاق جزء دشمنان ایران هستند، گفت: ‌تقریباً سالی سه هزار نفر از نیروهای پلیس ما در راه مبارزه با این گروه‌های کشته می‌شوند و به طور طبیعی آن‌ها به ما متصل نخواهند شد.
رییس قوه مقننه اضافه کرد: فضاحت بعدی آمریکا در این اتهام این است که می‌گوید شماره حسابی دارد که از ایران پول به آن‌جا ریخته شده است. به نظر شما کسی که مختصر عقلی داشته باشد این کارها را از طریق سیستم بانکی انجام می‌دهد؟
با عربستان اختلاف عمیقی نداریم
او با اشاره به این‌که آمریکا سفیر عربستان را هدف ترور ایران اعلام کرده، تاکید کرد: ما با عربستان سعودی چنین اختلاف عمیقی نداریم که بخواهیم دست به چنینی کاری بزنیم؛ گرچه ممکن است در برخی موارد اختلاف نظر داشته باشیم اما چرا باید این کار را بکنیم. این نشان می‌دهد که سناریوی دیگری در کار است.
لاریجانی یادآور شد: آمریکا از رفاقت کشورهای بزرگ اسلامی ناراحت است بنابراین سعی می‌کند این روابط را خراب کند. اما به هر حال به دلیل این‌که می‌خواهند این موضوع را به یک ماجرای عملیاتی تبدیل کنند محاسبه می‌کنند و وارد جایی نمی‌شوند که آتش دامن‌شان را بگیرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا استفاده از یک فرد افیونی برای القاع چنین مباحثی کار سختی است؟ گفت: ‌بعید است عقلای عالم این حرف‌ها را بپذیرند.
وی با اشاره به دستیگری عبدالمالک ریگی در پی انجام اقدامات تروریستی این گروه در شرق ایران گفت: ریگی پس از بازداشت اعترافاتی داشت که ما نسخه‌ای از آن را برای اوباما و نسخه‌ای را برای دبیرکل سازمان ملل ارسال کردیم. او با صراحت گفت در چه زمانی برای انجام عملیات در شرق ایران از آمریکا پول گرفته است. قرائنی که وجود داشت نشان از صحت این موضوع داشت چرا که افراد دخیل در آن عملیاتی بودند، نه تریاکی؛ البته آمریکا نیز پاسخی به این موضوع نداد.
اندازه مسوولان آمریکایی به ‌اندازه بزرگی کشورشان نیست
وی تاکیدکرد:‌ اندازه مسوولان آمریکایی به ‌اندازه بزرگی کشورشان نیست آن‌ها با کشوری مثل ایران هم که اختلاف دارند بازی بزرگی نمی‌کنند بلکه بازی بی‌ارزشی می‌کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انقلاب‌ها در خاورمیانه و موضع ایران درباره بشار اسد در سوریه گفت: موضع ما یک موضع کلی در مورد همه کشورهاست. ما معتقدیم کشورها باید خواسته‌های ملت‌های‌شان را بپذیرند و مقابل ملت‌ها نایستند و اگر اشتباهاتی کردند باید آن را اصلاح کنند.
از سه طرف سلاح وارد سوریه می‌شود
او ادامه داد: اما درباره سوریه مولفه‌های دیگری هم وجود دارد. از سه طرف سلاح وارد این کشور می‌شود برخی کشورهای بزرگ و کشورهای این منطقه باید بگویند که چرا به سوریه سلاح می‌فرستند. یعنی آمریکا و انگلیس فکر می‌کنند با سلاح دموکراسی برقرار می‌شود؟ من فکر می‌کنم آن‌ها به دنبال فرصتی بودند که سوریه را به دلیل نقشی که در مقاومت داشته تخریب کنند.
لاریجانی ادامه داد: البته اصلاحاتی باید درون سوریه انجام شود و بشار اسد گفته در قانون احزاب، قانون انتخابات و قانون اساسی تغییراتی صورت می‌دهد. ما هم مشوق این بودیم که این تغییرات در سوریه ایجاد شود. ظاهراً آن‌ها به زودی انتخاباتی در پیش دارند.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر فشار اوباما به کارشناسان آژانس برای اعلام فعالیت نظامی هسته‌یی در ایران تاکید کرد: این از نکات تاسف‌آور در دهه‌های اخیر است که این‌گونه نهادهای بین‌المللی را از مرجعیت می‌اندازد. سال‌ها پیش که من در موضوع هسته‌یی با آژانس همکاری داشتم مسوولان آژانس گفتند که مشکل شما سیاسی است و باید با آمریکا کنار بیایید. این بسیار تاسف‌آور که مرجع بین‌المللی را ضایع می‌کنند.
لاریجانی هم‌چنین گفت: ‌در یک فاصله چند ماهه ایران به بازرسان آژانس اجازه داده خطوط تولید را مشاهده کنند؛ اکنون چه حادثه‌ای رخ داده که آن‌ها می‌خواهند چنین نظری بدهند؛ من فکر می‌کنم این نتیجه بازیگری‌های سیاسی است که در صحنه‌های بین‌المللی مفید بود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره قصد وی برای سفر به چین و کره‌شمالی گفت: من قبلاً ‌چنین برنامه‌ای برای سفر داشتم و به دنبال فرصتی هستم که به دلیل نزدیکی این دو کشور و این‌که از طرف مسوولان آن‌جا دعوت شده‌ام به آن‌جا سفر کنم.
به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین علت حضور در برن ـ پایتخت سوییس ـ را شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی عنوان کرد و از پارلمان و دولت سوییس برای برگزاری این اجلاس قدردانی کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *