باور کنید خوزستان تشنه است

خورنا: خوزستان با وجود گذشت ۲۵ سال از پایان دوران سخت جنگ تحمیلی همچنان تشنه است و با کم و کاستی‌های آب و شوری آن می‌سازد.

خوزستان با وجود گذشت ۲۵ سال از پایان دوران سخت جنگ تحمیلی همچنان تشنه است و با کم و کاستی‌های آب و شوری آن می‌سازد.

در این بین مسئولان بنا به گفته خودشان تلاش‌های بی‌شماری را برای رفع مشکلات شهرها و روستاهای مختلف این استان در این زمینه انجام داده‌اند، اما گویی این تلاش‌ها ثمره‌ای را که باید هنوز به بار نیاورده است.

به جرأت می‌توان گفت که نه طرح بزرگ آبرسانی غدیر و نه لوله‌‌کشی‌های آب به سایر نقاط پست و دورافتاده هنوز به طور کامل نتوانسته‌اند بار سنگین و طاقت‌فرسای کم‌آبی و سلامت آب را از دوش مردم این مرز و دیار بردارند.

حال با توجه به اینکه بخش اعظم این استان را ظرفیت‌های کشاورزی فرا گرفته است و روستاییان بسیاری به این مشغول هستند اما گویی مزارع استان سیراب‌تر از مردمش هستند.

این معضل را در گوشه و کنار استان می‌شنویم و می‌خوانیم.

شهرستان شوش با مساحت حدود ۳ هزار و ۵۷۷ کیلومتر مربع در شمال استان خوزستان قرار دارد.

این شهرستان متشکل از سه بخش مرکزی، شاوور و فتح‌المبین است و جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

بخش شاوور نیز که یکی از محروم‌ترین بخش‌های شهرستان شوش محسوب می‌شود دارای جمعیتی بیش از ۶۵ هزار نفر با دو شهر و ۱۱۷ روستاست که تعدادی از این روستاها حتی از ساده‌ترین امکانات رفاهی بی‌بهره‌اند.

در این بخش شش روستا وجود دارد که جمعیتی بیش از ۴ هزار نفر دارند و تاکنون آب لوله‌کشی بهداشتی به چشم و دهان ندیده‌اند و نچشیده‌اند.

روستای مگرن یک، دو، سه، شمخی و شنین حسین از جمله‌ این روستاها هستند که هرچند با رودخانه کرخه فاصله زیادی ندارند اما از وجود آب شرب بهداشتی بی‌نصیب مانده‌اند.

*بروز بیماری‌های گوارشی از آب آلوده

یکی از ساکنان روستانشین در همین خصوص و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: ۳۴ سال است که این روستا از نعمت آب لوله‌کشی محروم بوده و این امر مشکلات عدیده‌ای برای مردم ساکن این روستا ایجاد کرده است.

«حسین محمدی» ۴۲ ساله ادامه داد: متأسفانه نبود آب بهداشتی مناسب منجر به بروز برخی بیماری‌ها در بین ساکنان این روستا و به ویژه در کودکان و نوزادان شده است.

وی، خواستار توجه مسئولان شهری به این روستاها شد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب به وسیله تانکر برای مصرف ساکنان حمل می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای این روستاها ایجاد کرده است.

یکی دیگر از ساکنان روستای مگرن نیز در این راستا افزود: با مسئولان زیادی نامه‌نگاری کرده‌ایم، ولی تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

«کریم امیری» ۳۷ ساله تصریح کرد: استفاده ساکنان این روستا از آب گل‌آلود کرخه در این چند سال باعث بروز بیماری‌های گوارشی زیادی شده است و باید هرچه سریع‌تر چاره اندیشی جدی برای حل این مشکل صورت گیرد.

*آغاز عملیات لوله‌کشی به روستاها

بخشدار شاوور نیز در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، آبرسانی به این روستاها در دستورکار قرار گرفته و از هفته پیش حفاری در این روستاها آغاز شده است.

«عباس شوهانی» افزود: این ۶ روستا که دارای جمعیتی بیش از چهار هزار نفر هستند، متأسفانه تاکنون از آب لوله‌کشی بی‌بهره بوده‌اند و یکی از درخواست‌های همیشگی این روستاها تأمین آب بهداشتی برای این روستا بوده است.

وی با اشاره به اعتبار تخصیص داده شده به این پروژه تصریح کرد: اعتبار پروژه آب رسانی به این شش روستا از منابع داخلی و با مشارکت شرکت دهیاران بخشداری شاوور، خیرین و ساکنان این روستاها تأمین شده است.

بخشدار شاوور با اشاره به سایر روستاهای این بخش خاطر نشان کرد: روستاهای این بخش دارای محرومیت‌هایی زیادی هستند که امید است با عنایت مسئولان شهری و استانی برای حل این مشکلات چاره‌ای اندیشیده شود.

*رفع محرومیت از شهرستان شوش

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز دراین خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: محرومیت‌زدایی از شهرستان شوش باید هرچه سریع‌تر انجام گیرد.

«سید راضی نوری» با اشاره به محرومیت‌های موجود در تمام بخش‌های شهرستان ادامه داد: ساده‌ترین نیاز ساکنان تمام بخش‌های شهرستان اعم از آب، برق و گاز باید تأمین شود و از دولت جدید درخواست توجه ویژه به شهرستان را داریم.

وی بیان کرد: عدم وجود راه دسترسی مناسب و نبود حداقل امکانات رفاهی از دغدغه‌های اصلی ساکنان بخش‌های شهرستان به حساب می‌آید.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: مردمی که همواره در تمام صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضوری پرشور دارند باید بیش از بیش مورد توجه مسئولان شهرستانی و به خصوص استانی قرار گیرند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد رفع تمام محرومیت‌ها نه تنها در شهرستان شوش بلکه در جای‌ جای استان زرخیز خوزستان باشیم.

*از ۲۴ ساعت فقط ۲ ساعت آب داریم

در روستای سوده علیا شادگان که در مسیر دهستان بوزی قرار دارد نیز بی‌آبی موج می‌زند.

این روستا امروز با جمعیتی بالغ بر ۳۱۰ نفر روز و شب را با تشنگی سپری می‌کند.

در این خصوص توضیحات دهیار این روستا را می‌خوانید.

دهیار روستای سوده شادگان نیز با انتقاد از نبود آب شرب در این روستا خواستار رفع این مشکل توسط مسئولان شد.

«عباس آلبوعامر» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل گرما روستای سوده مجددا و مانند سال گذشته دچار بحران آب شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون مسئولان هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده‌اند.

دهیار روستای سوده شادگان با بیان این که مردم روستا همه ساله باید شاهد بی آبی و کم آبی باشند عنوان کرد: این منطقه فقط دو ساعت از شبانه روز آب دارد که آن هم با فشاری بسیار ضعیف و پایین است.

وی بیان کرد: مشکلات اهالی را در خصوص آب آشامیدنی با مسئولان آب و فاضلاب و مسئولان امر در میان گذاشته‌ایم ولی متأسفانه تاکنون اقدامی در راستای رفع مشکل آب آشامیدنی روستا صورت نگرفته است.

*مسئولان جوابی نمی‌دهند

یکی از ساکنان این روستا نیز چنین عنوان کرد: مسئولان به ما جوابی نمی‌دهند که چرا مشکل نبود آب در مناطق ما حل نمی‌شود.

«زهرا آلبوغبیش» تصریح کرد: ما آب خوردن نداریم و حتی برای استحمام نیز مشکل داریم.

وی در ادامه از بدقولی مسئولان در این زمینه گفت و افزود: به ما چشم می‌گویند اما خبری از عمل کردن نیست، در منزل آب برای دست شستن هم نداریم.

وی با بیان اینکه از این وضعیت خسته شده‌ایم، خاطرنشان کرد: خانواده‌های ما در عذاب هستند در حالی که مسئولان پشت کولر نشسته‌اند و ما را به این طرف و آن طرف پاس کاری می‌کنند.

آلبوغبیش در پایان با بیان اینکه با رنج کم‌آبی مواجه هستیم، عنوان کرد: از مسئولان می‌خواهیم به طور جد پیگیر این قضیه باشند.

*تأمین آب ابتدایی‌ترین نیاز مردم است

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز از کم‌آبی و نبود این مایه حیات در شهرستان اندیمشک بیان داشت: مسئولان کشور و استان خوزستان هنوز نمی‌دانند که برخی از روستاهای اندیمشک برق، آب و جاده مناسب ندارند.

«صیدعلی دارایی» اظهار کرد: متاسفانه منطقه الوار گرمسیری بسیار محروم است و مانند کسی است که در چاه افتاده و رهگذری نیست که آن را نجات دهد.

وی خاطرنشان‌ کرد: با اینکه این بخش بین دو دریاچه دز و کرخه قرار دارد اما مردمان آن تشنه هستند و تنها با دو تانکر به آنها آبرسانی می‌شود که هر موقع سیاسیون شهر بخواهند آن دو تانکر را به یک تانکر کاهش می‌دهند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه۱۶۰ روستا در الوار گرمسیری قرار دارد، ادامه داد: معتقدم که تا به امروز کسی نبوده که مشکلات اندیمشک را مطرح و به گوش مسئولان برساند.

وی بیان کرد: آن زمان که بودجه دولت بسیار بود توجهی به اندیمشک نشد و امروز که بودجه کشور و استان کمتر شده است وضعیت به مراتب سخت‌تر از قبل خواهد بود.

دارایی عنوان کرد: مسئولان ما دلسوز و ولایت‌مدار بوده‌اند اما برخی از آنها نمی‌دانند در جامعه چه خبر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کار گازرسانی و آب رسانی به ۲۴ روستا در حال انجام است و بیمارستان این منطقه برای راه‌اندازی نیاز به تامین بودجه دارد که امیدواریم استانداری این اعتبارات را تامین کند.

دارایی در پایان تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که اهمیت دادن به ساده‌ترین نیاز مردم که استفاده از آب بهداشتی بوده یک امر مهم و حیاتی است و این موضوع باید بیش از بیش مورد توجه مسئولان شهرستانی و استانی قرار گیرد تا از بروز خسارت‌های غیرقابل جبران جلوگیری شود.

*ایجاد کانال آب از نهرها

بخشی از مردم اروندکنار نیز در سال‌های گذشته با افت شدید آب شرب و به نوعی کم‌آبی مزمن دست و پنجه نرم کرده‌اند، اما مسئولان هنوز نتوانسته‌اند درمانی قطعی برای حل این مشکلات پیدا کنند.

در این خطه از خوزستان که چسبیده به شهرستان آبادان است نیز به جرأت می‌توان گفت اقدامات مسئولان تاکنون نتوانسته است این معضل را به طور کامل برطرف کند و همین مسئله موجب سختی در زندگی و آزردگی خاطر مردم شده است.

یکی از ساکنان این منطقه با لحنی گلایه‌آمیز اذعان کرد: برخی مواقع چند روز پشت سر هم آب شرب و مصرفی نداریم.

وی گفت: متأسفانه این مشکل امروز و دیروز ما نیست، مدت‌هاست مردم اروندکنار گرفتار چنین مشکلی یا بهتر می‌توان گفت معضلی هستند.

این شهروند اروندکناری تصریح کرد: مسئولان توجهی به وضعیت این منطقه نمی‌کنند و نبود آب مصرفی برای استفاده ساکنان نمونه بارز این بی‌توجهی‌هاست.

وی اظهار کرد: بسیاری از ساکنان این منطقه تصمیم به راهی برای دسترسی به آب پیدا کرده‌اند و می‌خواهند از نهرهای موجود در اروندکنار کانالی برای آب مصرفی به منازلشان ارتباط بدهند.

*تلاش برای رفع کامل مشکل بی‌آبی در آبادان

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در همین راستا و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: چند ماهی بوده که شهر اروندکنار با مشکل کم آبی و یا قطعی آب مواجه شده است.

«محمد سعید انصاری» گفت: این در حالی‌ است که چهار سوی شهر و روستاهای اطراف اروندکنار آب است و جای تاثر دارد که این منطقه با این وضعیت جغرافیایی در بی‌آبی به سر می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: مردم اروندکنار و روستاهای اطراف نزدیک به یک سال است که با مشکل بی‌آبی و همچنین محرومیت مواجه هستند و نخل‌های این خطه نیز به دلیل بالا رفتن شوری بی‌سابقه آب تشنه هستند و اراضی کشاورزی این منطقه در آستانه نابودی قرار دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ ماه است لوله انتقال آب اروندکنار شکسته است اما شرکت آبفار و آبفا همچنان رفع مشکل را پاسکاری می‌کنند.

انصاری عنوان کرد: به دلیل ناهماهنگی و عدم انجام صحیح مسئولیت‌ها، مردم اروندکنار در مضیقه‌اند و به سختی زندگی می‌کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: مسئولان به جای دادن جوابیه و پاسخ‌های بیهوده و غیرکارشناسی و غیرمنطقی مشکلات بی‌آبی مردم را مشاهده و لمس کنند تا شاید بتوانند خودشان را یک لحظه جای این مردم مظلوم قرار دهند.

با وجود قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، گرمای بیش از ۶۰ درجه‌ای تابستان و احتیاج مداوم مردم به‌ویژه خوزستانی‌ها به مصرف آب اما متاسفانه در شهرهای مختلف استان شاهد کمبود، نبود و یا قطعی آب هستیم، البته در این میان شوری آب جای مختص و همیشگی خود را دارد.

با وجود تلاش‌ها و وعده وعیدهای مسئولان همچنان مشکلات گفته شده و نامبرده بر قوت خود پابرجا هستند که امیدواریم هر چه سریع‌تر از زندگی مردم این منطقه حذف شوند.

با ذخایر آبی و سدهایی که در استان موجود است می‌توان بخش اعظمی از مشکلات آب خوزستان را برطرف کرد اما در این میان تعامل و هماهنگی مسئولان مرتبط بیش از پیش کارساز است.

به امید روزی که خوزستان سیراب شود.

 

+++++++++++

گزارش از مریم خبازی – فارس