رانت و اختلاس در دولت احمدی نژاد در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود

خورنا: کمتر از ۱۲ روز دیگر دولت دهم باید جای خود را به دولت منتخب بدهد. اما در طول ۸ سال گذشته دولت های نهم و دهم چه کارنامه ای از خود بر جای گذاشتند؟ نمایندگان مجلس و کارشناسان برجسته کشور به این سوال پاسخ خواهند داد؛ اینکه کارنامه دولت احمدی نژاد در حوزه های مختلف در طول این ۸ سال را چگونه ارزیابی می کنند و دولت یازدهم چه وظیفه ای دارد؟ در مطلب پیش رو یکی از جامعه شناسان فعال کشور کارنامه دولت های نهم و دهم و وظایف دولت یازدهم در زمینه امور اجتماعی و آسیب های اجتماعی موجود در کشور را مورد ارزیابی قرار داده است.

در این خصوص یکی از کارشناسان برجسته مسائل اجتماعی کشور گفت: پیشرفت های اجتماعی تابعی از شرایط کلی جامعه است و در طول ۸ سال گذشته تلاش هایی در دولت نهم و دهم در زمینه امور جوانان و  آسیب های اجتماعی انجام شد، اما به خاطر سیاسی کاری ها، بسیاری از این آسیب ها افزایش یافت.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با فردا، با بیان اینکه مدیران ارشد نهادهای متولی امور اجتماعی تخصص و تجربه لازم برای برنامه ریزی و سیاست گذاری های اجتماعی را نداشتند، خاطر نشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر روان گردان در این ۸ سال روندی صعودی یافت. از سوی دیگر به علت نفوذ ناتوی فرهنگی در مرزهای شرقی، الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر یافت. ضمن اینکه دخالت دولت در بسیاری از امور اجتماعی و کمرنگ شدن نقش مردم باعث افزایش آمار ناهنجاری های اجتماعی شد.

وی در ادامه به روند سعودی آمار طلاق و روند نزولی آمار ازدواج در جامعه اشاره کرد و افزود: علیرغم شعارهای بزرگی که دولت در زمینه کمک به ازدواج جوانان از طریق وام سر داد، اما کاری موثر در این زمینه انجام نشد. مسکن مهر هم گام موثری در جهت رفاه خانواده های کم درآمد و تشویق جوانان به ازدواج بود، اما متاسفانه به دلیل اینکه ضمائم و سیاست گذاری هایی نامناسب در زمینه مناطق مسکن مهر نشین صورت گرفت، شاهد بودیم که این مناطق بستر مناسبی برای ظهور آسیب های اجتماعی به وجود آورد. بدین منظور که از هر فرهنگ و از هر طبقه اجتماعی در مسکن مهر ساکن شدند و نظارتی بر این موارد صورت نگرفت.

این کارشناس مسائل اجتماعی کشور یادآور شد: هر چند در طول سال های اخیر بودجه های کلانی به سازمان های بهزیستی و هلال احمر پرداخت شد، اما به دلیل سیاسی کاری های صورت گرفته، این سازمان ها نتوانستند به وظایف ویژه خود به درستی عمل کنند.

ابهری همچنین به افزایش آمار زنان بیوه و کودکان خیابانی در طول سال های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: راهنمایی ها و پیشنهادات مختلف کارشناسان دلسوز و مخلص در طول دوران دولت احمدی نژاد به سیاه نمایی تعبیر شد. در ۸ سال گذشته هیچ گاه شاهد آن نبودیم که برای اوقات فراغت جوانان و دانش آموزان قدم مناسبی برداشته شود.

وی افزود: تعدادی از اقدامات عمرانی و اقتصادی مثل لوله کشی های آب، گاز، برق و یا ایجاد راه و جاده بدون شک در این دولت انجام شد اما کسی فکری به حال فارغ التحصیلان بیکار نکرد. بدین ترتیب بود که آمار تحصیل کرده های بیکار افزایش یافت. رانت خواری، ویژه خواری در این دولت رکوردی تاریخی داشت، اختلاس، سوء استفاده به ویژه استفاده از رانت های قدرت در این دولت به نحوی بود که در طول ۵۰ سال اخیر سابقه نداشت. سوءاستفاده از رانت های قدرت در این دولت به نحوی بود که در طول ۵۰ سال اخیر سابقه نداشت. علیرغم وعده های مکرر نسبت به معرفی عوامل فساد، هیچ گاه اینگونه افراد معرفی نشده و به چنگان عدالت گرفتار نشدند.

این جامعه شناس کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود یکی از قدم های مناسب دولت یازدهم را تشکیل کمیته های تخصصی و کارگروه های مشکل یابی دانست و گفت: این کمیته ها می توانند شرایط موجود را از حیث فرهنگی و اجتماعی در سند تاریخی تدوین کرده و به امضای کارشناسان و معتمدین کشور برسانند، چراکه ۶ ماه دیگر تمام مطالبات و توقعات مردم از دولت دهم به دولت آقای روحانی منتقل خواهد شد. از سوی دیگر انتظار داریم کمیته ای برای دلجویی و بازگشت به کار نخبگان منزوی که عاشق نظام و کشور هستند تشکیل شده و از آنها برای بازگشت به کار دعوت به عمل آید.

وی راهکارهای فوری و سریع و راهکارهای میان مدت و دراز مدت را ۲ مدل اصلی پیش بینی شده برای دولت یازدهم دانست و عنوان کرد: مبارزه با مسئله اعتیاد و مواد مخدر در ۲ سال می تواند به نتایج مطلوب برسد. جلوگیری از تعدد مراکز سیاست گذاری، خودداری از اقدامات جزیره ای، پررنگ کردن نقش مردم در امور اجتماعی و قدم های اولیه در مقابله با ناهنجاری های اجتماعی از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابهری در بخش پایانی اظهارات خود انتقادی هم از ادغام وزارتخانه ها در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کرد و گفت: در مورد جوانان، تفکیک وزارت ورزش و جوانان و تبدیل آن به سازمان ملی جوانان می تواند راهگشای فعالیت های بعدی باشد. ضمن اینکه باید همانگونه که ادغام وزارتخانه های مختلف طی یک حرکت غیر کارشناسی و عجولانه انجام شد، جدا شدن آنها از یکدیگر نیز سریعا انجام گیرد.