حضور محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه اصلاح طلبان شورای شهر تهران

خورنا: منتخبان شورای چهارم نخستین جلسه خود را با «محمدباقر قالیباف» تشکیل دادند. جلسه‌ای دوساعته که در آن قالیباف به تشریح عملکرد خود پرداخت و اعضای شورا هم بخشی از سوالات خود را پرسیدند. حال یک سوال به ذهن می‌آید که آیا با شروع کار شورای چهارم باز هم قالیباف در مسند شهرداری تهران در شورا حاضر می‌شود؟ از سوی دیگر اصلاح‌طلبان منتخب شورا امیدوارند مسجدجامعی به دولت نرود و در شورا بماند تا صندلی ریاست به اصلاح‌طلبان برسد و حال باید دید مسجدجامعی در دوراهی شورا و وزارت فرهنگ و ارشاد کدام را انتخاب می‌کند؟ در ادامه گفت‌وگوی «شرق» را با سه عضو شورای چهارم درباره جلسه با قالیباف، انتخاب شهردار و رییس شورا می‌خوانید:
احمدحکیمی‌پور-عضو شورای چهارم- در این زمینه به «شرق» گفت: «این جلسه برای شناخت وضع موجود شهرداری بود و قرار شد این جلسات ادامه داشته باشد تا اعضای شورای چهارم از زبان مدیران شهرداری در جریان امور قرار بگیرند.» وی در زمینه انتخاب شهردار تهران و رییس شورای شهر گفت: «تمام تلاش ما این است که شهردار و رییس شورایی با اکثریت آرا انتخاب کنیم.»
«احمد دنیامالی» دیگر عضو شورای چهارم هم در این زمینه گفت: «مقرر شده جلسات غیررسمی تا ۱۲ شهریورماه ادامه پیدا کند. ضمن اینکه جلسه اعضا با قالیباف جلسه صمیمی و گرم و غیررسمی بود. طبق قانون، اعضا نمی‌توانند از شهردار یا معاونان او سوال بپرسند اما قالیباف گزارشی از برنامه‌ها و عملکرد خود ارایه داد.» وی درباره گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب خود به سمت شهرداری تهران گفت: «به هیچ‌وجه من آمادگی این کار را ندارم. اگر فردی بداند شهردار تهران بودن چقدر کار سخت و طاقت‌فرسایی است به هیچ‌وجه داوطلب نمی‌شود، ضمن اینکه اعضای اصلاح‌طلب شورا در کار تدوین شاخص‌ها هستند. معمول‌ترین شاخص این است که توانمندی فرد مدنظر در حوزه مدیریتی اثبات شده باشد. در زمینه انتخاب رییس شورا هم امیدواریم مسجدجامعی به دولت نرود.» در ادامه گفت‌وگوی «شرق» را با محمدمهدی تندگویان – عضو شورای چهارم- می‌خوانید:
‌جلسه اعضای شورای چهارم با قالیباف چگونه بود؟
جلسه بیشتر معارفه بود. قالیباف گزارش کلی از عملکرد شهرداری ارایه داد و فرصتی برای نقد و بررسی نبود. تمام زمان جلسه دو ساعت بود که یک ساعت و ۴۰دقیقه از آن را قالیباف صحبت کرد و در زمان باقیمانده هم اعضای شورا سوالاتی پرسیدند و زمان برای پاسخگویی مناسب نبود و مقرر شد معاون‌های شهرداری جلساتی را با اعضای شورای چهارم برگزار کنند.
‌سوالات بیشتر حول چه محورهایی بود؟
سوالات بیشتر حول مقولات شهرسازی، تراکم، رسیدگی به مسایل فرهنگی و اجتماعی بود.
‌آیا اعضای شورا از پاسخ‌های قالیباف قانع شدند؟
از آنجایی که اعضای شورای چهارم هنوز جایگاه قانونی ندارند نمی‌توانیم انتظار قانع شدن داشته باشیم.
‌درباره جلسه اصلاح‌طلبان شورا در هتل اسپیناس هم توضیح می‌دهید؟
این جلسه هم بیشتر معارفه بود و بیان انتظارات نمایندگان ۱۷ گروه اصلاح‌طلبی که از فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها حمایت کرده بودند.
‌حضور محسن هاشمی در این جلسه به‌نوعی پیام داشت. آیا اصلاح‌طلبان روی گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران هم وارد بحث شده‌اند؟
خیر در این جلسه درباره انتخاب شهردار صحبتی نشد و بیشتر درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در چهارسال آینده برای اداره شهر صحبت شد و گروه‌های اصلاح‌طلب خط‌مشی‌های خود را اعلام کردند.
‌این خط‌مشی‌ها شامل چه چیزهایی می‌شد؟
توجه به مترو، موضوعات عمرانی شهر، رسیدگی به مکان‌های فرهنگی، توجه به محیط‌های آموزش و مدارس و در کل توجه به مسایل فرهنگی و آموزشی از مهم‌ترین خواسته‌های ۱۷ گروه اصلاح‌طلب بود.
‌در جلسات هفتگی اصلاح‌طلبان چه؟ درباره انتخاب شهردار و هیات‌رییسه شورای شهر صحبتی نشده است؟
چرا در این‌باره صحبت شده است و این موضوع یک حسن دارد و آن این است که مواضع اصلاح‌طلبان نزدیکی زیادی به‌هم دارد و افتراقی وجود ندارد. گزینه‌های زیادی هم مطرح هستند. یکی از این گزینه‌ها قالیباف است که البته اصلاح‌طلبان چندان موافق عملکرد وی نیستند. البته هنوز برای این تصمیم‌گیری زود است. تعامل دولت با شهرداری مهم‌ترین اتفاق مدنظر ماست که دنبال می‌کنیم و بنابراین تا مشخص نشدن وزرا نمی‌توان درباره شهردار تصمیم‌گیری کرد. اما در زمینه انتخاب رییس شورای شهر اصلاح‌طلبان متفق‌القول هستند که مسجدجامعی رییس شورای شهر شود و در این زمینه اجماع دارند.