مطهری: اگر روحانی اصرار داشته باشد وزیر ارشاد شوم، می پذیرم

خورنا: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعتدال و عقلانیت را نیاز امروز جامعه دانست و تاکید کرد: انتخابات همه شبهه ها را از بین برد و مشروعیت نظام را تثبیت کرد.دکتر “علی مطهری” در گفت و گوی اختصاصی شبکه خبری العالم اظهار داشت: در شعارهای آقای روحانی، مساله اعتدال و تغییر، نمود بیشتری داشته است به طوری که ایشان گفته اند که راه اعتدال را در پیش خواهند گرفت و تغییراتی ایجاد خواهند کرد. اعتدال به معنی میانه روی و راه وسط پیشه کردن هم در حوزه اقتصاد، هم در حوزه سیاست خارجی و هم در حوزه فرهنگ است. زیرا در سال های اخیر، دچار برخی افراط ها در این سه حوزه بوده ایم.

وی افزود: در دولت آینده، بناست عقلانیت در مقابل تصمیم های احساسی و عاطفی، اهمیت بیشتری پیدا کند.

مطهری که میهمان یکشنبه شب برنامه “من طهران” شبکه العالم بود، ادامه داد: به باور من در سال های گذشته، از همه ظرفیت های سیاست خارجی ایران استفاده نشده است. در روابط با کشورهای عربی و به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه و همین طور در رابطه با غربی ها. در رابطه با کشورهای چین و روسیه نیز می شد اقدامات بهتری انجام داد. گاهی هم استفاده از ادبیات نادرست، موجب وارد شدن آسیب هایی به کشور شد.

تلاش برای ارتقاء جایگاه فرهنگ و هنر
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ، برای اهل فرهنگ و هنر جایگاهی که شایسته آن هستند، لحاظ نشده است و از این نظر آسیب هایی به کشورمان وارد شده است.
وی تاکید کرد: این آسیب ها باید برطرف شوند و ان شاء الله تغییرات مورد نظر جناب آقای روحانی قاعدتا در همین زمینه ها خواهد بود.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از عوامل نارضایتی بخشی از جامعه ما، نوع برخوردی بود که بعد از انتخابات سال ۸۸ در کشور با منتقدان صورت گرفت. گاهی تندروی هایی شد، گاهی خشونت هایی شد و فصل سوم قانون اساسی ما که شامل حقوق ملت است،در مواردی نادیده گرفته شده و به آن درست عمل نشده است.
این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: رئیس جمهور جدید می تواند به پشتوانه آرای مردم وارد این حوزه شود و این روش را تغییر دهد.

تاکید بر اجرای اصل ۴۴
وی افزود: در خصوص تغییر در اقتصاد باید گفت که بر اساس قانون اساسی، اقتصاد سه جنبه دارد، جنبه دولتی، جنبه تعاونی و جنبه مردمی و خصوصی. و ما اصلی در قانون اساسی داریم تحت عنوان اصل ۴۴ که در آن تاکید شده است که فعالیت های اقتصادی باید به مردم واگذار شود. ما هنوز در این مجال به اهداف نهایی نرسیده ایم و رئیس جمهور می تواند در این جهت بسیار موثر باشد و اقتصاد کشور را تا حد زیادی به مردم بسپارد و رقابتی سالم ایجاد کند و باعث پیشرفت اقتصادی کشور شود.
دکتر مطهری در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ و هنر نیز باید گفت، فرهنگ و هنر باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود و دولت صرفا زمینه ساز و ناظر بر این حوزه باشد و به اهل فرهنگ و هنرمندان اعتماد کند تا امکان پیشرفت کافی حاصل شود. مثلا در حوزه سینما، ایران در همین گذشته نزدیک رتبه خوبی در منطقه داشت اما این جایگاه اکنون کمی تنزل یافته است. این حوزه ها می تواند فعال تر شود.

تحقق همۀ ظرفیت های قانون اساسی
وی سپس با تاکید بر این که تغییرات مدنظر آقای روحانی در چارچوب قانون اساسی خواهد بود، اظهار داشت: هنوز ظرفیت های بسیار زیادی در قانون اساسی ما وجود دارد که تحقق نیافته است. در هر صورت باید تاکید کنم اگر منظور از تغییر، این باشد که ساختار نظام تغییر کند یا مثلا اختیارات شورای نگهبان کم شود، طبیعی است که این تغییرات، شامل این مسائل نخواهد شد.

کابینه فراجناحی در دولت یازدهم
مطهری در رابطه با فراجناحی بودن دولت آقای روحانی و ترکیب احتمالی کابینه نیز اظهار داشت: محور شعارهای آقای روحانی بحث اعتدال است، صرف نظر از اصلاح طلب بودن یا اصولگرا بودن، اساساً ایشان هم قائل به دیواری بین اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل نیستند و به نظر شخص من، اساساً این دیوارکشی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان، یک مرزبندی ذهنی و انتزاعی است و مرزبندی واقعی نیست، اصولاً ما معتقد هستیم که هم باید اصلاح طلب باشیم و هم اصولگرا و اصولاً هر اصولگرایی، اصلاح طلب هم هست، زیرا ما معتقدیم که جامعه اسلامی باید دائما درحال یک اصلاح مستمر باشد که ما به آن امر به معروف و نهی از منکر می گوییم و هر اصلاح طلبی هم، اصلاحات خود را براساس یک سری اصول و مبانی قرار می دهد؛ بنابراین، لاجرم هر اصولگرایی، اصلاح طلب است و هر اصلاح طلبی اصولگرا.

ممکن است وزیر ارشاد شوم
مطهری در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن نام وی به عنوان وزیر ارشاد گفت:
بله ، فعلا این مسائل درحد شنیده هاست و در رسانه ها مطرح شده البته از طرف یکی از نزدیکان ایشان به من گفته شد و در آن کارگروه تعیین وزرا، به هر حال اسم بنده هم مطرح شده و از من سوال شد که آیا شما می پذیرید یا نه، من به آن ها پاسخ دادم که اگر نظر خود آقای روحانی باشد و ایشان اصرار داشته باشد، بنده می پذیرم، البته باید با خود ایشان دیدار کنم و مواضع خودم را با ایشان روشن کنم و کاملاً به صورت شفاف وارد بشویم و البته این مساله هنوز به طور جدی مطرح نشده است.

اعتدال و عقلانیت، نیاز امروز جامعه
وی افزود: نیاز جامعه امروز ما، اعتدال و عقلانیت است و این عکس العملی است به رفتارهایی که دراین دوره هشت ساله وجود داشته و درنتیجه فکر می کنم که این دسته بندی اصولگرا و اصلاح طلب، کم کم جای خود را به دسته بندی جدید خواهد داد.
مطهری درباره رابطه هاشمی و روحانی نیز گفت: هاشمی از بزرگان انقلاب اسلامی بوده و مورد احترام مردم ایران است، از نظر نقش در پیروزی انقلاب اسلامی، هوش و ذکاوت سیاسی و روش اعتدالی، عامل توازن در سیاست داخلی و خارجی ایران بوده است.
آقای روحانی ضمن اینکه مانند دیگران علاقمند به رفسنجانی است، روابطی با وی نیز دارند از قبل از انقلاب، دوره انقلاب، پس از پیروزی انقلاب در دوره جنگ، که آقای رفسنجانی فرمانده جنگ بودند، آقای روحانی مسئولیت بخش پدافند هوای را به عهده داشتند و همیشه در کنار هاشمی بودند، لذا ارتباط و علاقه زیادی بین آنان است، در آینده روحانی از مشورت و هدایت رفسنجانی استفاده خواهد کرد.

انتخابات شبهه ها را از بین برد
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی درباره استفاده ایران از تقویت مشروعیت نظام در انتخابات برای گسترش روابط با دنیا نیز ابراز داشت: آقای روحانی گفت که انتخابات تمام شک و شبهه درباره مشروعیت نظام را از بین برد و باعث مشروعیت بیشتر نظام شد، لذا این مشروعیت و ظهور دمکراسی در ایران، باعث شد دنیا مشاهده کند که انتخابات پرشور ، سالم و آزاد در ایران شکل گرفت در نگاه منادیان حقوق بشر و دمکراسی و غرب، روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و بهبود روابط خارجی و روابط اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود، ایران باید از این موقعیت جدید بهترین استفاده را ببرد، در جهت کاهش تحریمهای اقتصادی و ایجاد اعتماد بین المللی و ایران نشان خواهد داد که پیامش به دنیا، اسلام است.

دنیا، فلسفه انقلاب اسلامی را درک کند
مطهری در پایان، با اشاره به روابط ایران با کشورهای دنیا گفت: ایران به دنبال گسترش نفوذ و کشورگشایی نیست تا کشورهای همسایه از ایران بترسند، ایران فقط به دنبال انتقال پیام انقلاب اسلامی است و حرفهای تازه ای در عرصه های نظام خانواده، اقتصادی، روابط بین الملل، حقوقی و جزایی برای دنیا دارد تا بگوید راه سعادت بشر و دنیا، اسلام است؛ چون مکتب اسلام درباره تمام این مسائل احکامی دارد، معتقدیم اسلام بر سراسر جهان حاکم و حکومت واحد جهانی تشکیل خواهد شد، البته منظور این نیست که ایران می خواهد بر تمام کشورهای دنیا مسلط شود، مانند تسلط نظامی که مقدور و عقلانی نیست، دنیا باید پیام ایران و فلسفه انقلاب اسلامی را درک کند، باید پیام انقلاب اسلامی به درستی به دنیا منتقل شود. ما دارای یک منطق قوی و آماده گفت وگو هستیم تا این منطق که منطق اسلام حقیقی است را به دنیا عرضه کنیم.