آقای روحانی! روحانی بمانید

خورنا: یکی از بینندگان «انتخاب» با ارسال نامه ای خطاب به رئیس جمهور منتخب، توصیه های خواندنی مطرح کرده است.

در این نامه آمده است:

به نام خدای باری تعالی؛ مدبّر امور و امید دلها

باسلام و عرض تبریک خدمت روحانی عزیز جناب دکتر روحانی

قلم عاجز است از اینکه شور و حال وصف ناپذیری که در این چند روز گذشته در بین ملت نجیب ایران به وجود آمده را به تصویر بکشد میتوان به جرأت گفت مردم بعد از۸سال دوباره همدیگر را پیدا کردند. در این سالیان اخیر شوربختانه چنان فضای خاصی حکمفرما بود که گاهی پدر از بیان اندیشه خود در حضور پسر امتناع می کرد هرچند این نکته را نیز باید لحاظ نمود که در به وجود آمدن این فضای حزن انگیز دیریست همه ی ما مقصریم آن هنگام که دین بر مدار دنیا تفسیر شد و بی رحمانه سکوت اختیار کردیم و از مظلومینی که برپای تیغ دروغین دین مداری به مسلخ بی آبرویی برده شدند دفاع ننمودیم درست همان هنگام سنگ بنای ظلم را بستیم.

ای عزیز! می دانم که نوشتار من در این ثانیه های حساس با توجه به مشغله جنابعالی شاید وقت گیر باشد ولی بیایید و به مصداق آیه شریفه “و شاورهم فی الامر” لحظاتی از وقت شریفتان را پای نوشتار دلسوزانه اینجانب بگذرانید.

در یک صبح دل انگیز بهاری بلندگوی مسجد محل صوت حزین قرآن را پخش می نمود درحال خوردن صبحانه در صحن حیاط بودم که مادرم گفت: این روزها حال امام خراب است نکند زبانم لال….!

سراسیمه به درون اتاق رفت و تلویزیون را روشن کرد…خدایا سایه ای رفت از سرما….!

دنیا بر سرمان خراب شد من که درآن زمان کودکی بیش نبودم چون اشک مادر را دیدم بی اختیار به گریه افتادم شما خوب یادتان هست بهتر از من و خیلی از کسان دیگر که چگونه مردم در فراق آن عزیز مویه کردند و گریستند.

یک سوال از جنابعالی دارم چه شد که امام آنقدر در خاطره ها عزیز شد؟! آیا جز این بود که تا لحظه عروج ملکوتی خود نگران مردمش بود؟!

همین روزها بود که در خاطرات هاشمی یار صدیق خمینی می خواندم که امام در لحظات آخر دستم را فشرد و گفت خوشحالم نوشیدن جام زهر درآن موقع توسط من؛ امروز ایران اسلامی را بجایی رساند که در این لحظات آخر آسوده خاطرم که میهنم بعد از من در صلح و آرامش است.

جناب آقای روحانی! بنده به توفیقات الهی همچون شما مزین به لباس سربازی امام زمانم . در مناظرات ۸۸ ظلمی به مبلغین اسلام رحمانی شد که به لطف حضور مردم و رأی قاطع به “روحانی” جوابش داده شد .رأی اکثریت مردم به حضرتعالی ثابت کرد مردم با وجود گله ای که از عده ای قلیل روحانی نما دارند هنوز به این لباس اطمینان داشته و “روحانی” را بر می گزینند.

بگذارید کمی خودمانی با شما صحبت کنم این وزن رأی، بار مسئولیت شما را بسیار سنگین می کند .مردم از شما توقع دارند روحانی بمانید همان روحانی قبل از انتخابات همان روحانی که کلامش استوار و امید بخش بود.

این بنده سراپا تقصیر به مصداق آیه شریفه “وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنین”‏ وبا امید به اینکه در دولت تدبیر و امید باب نصیحت تمامی مسئولین من حیث المجموع با رعایت ادب و دلسوزی گسترده شود حضرتعالی را به فراخوانی های متعدد امیرمؤمنان خطاب به مالک اشتر دعوت می کنم.

آقای روحانی!
«مردم در کارهاى شما چنان مى‏نگرند که شما در کارهاى حاکمان پیش از خود مى‏ نگرى، و در باره شما آن مى ‏گویند که شمانسبت به زمامداران گذشته مى‏گویى»

بیائید همچون فی الحال تا به آخر جانب انصاف را در نقد و دفاع دشمنان و دوستان خود رعایت فرمایید سرنوشت امروز رئیس دولت دهم گواه خوبی براین حرف مولاست.

«دوست داشتنى‏ترین چیزها در نزد شما، در حق میانه‏ترین، و در عدل فراگیرترین، و در جلب خشنودى مردم گسترده‏ترین باشد، که همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص (نزدیکان) را از بین مى‏برد، امّا خشم خواص را خشنودى همگان بى‏ أثر مى‏کند.»

یکی از عوامل رأی قاطع مردم به حضرتعالی این بود که برخلاف رویه فعلی شما مشکلات مردم را شجاعانه گفتید و مردم نیز یک هم ذات پنداری بین خود و شما حس نمودند باور کردند که شما رضایت مردم را سرلوحه دولت تدبیر و امید قرار می دهید و در صدد جلب رضایت خواص عوام را از یاد نخواهید برد این توقع مردم است.

مردم از شما عمل می خواهند مردم از عوام فریبی و شعار خسته شده اند.

مردم از شما می خواهند همه به یک چشم نگریسته شوند نه در روزگاری آنها دیده شده و در روزگاری دیگر از دیدگان پنهان. به پیشگاه مردم که نه به پیشگاه خدا ثابت کنید که آمده اید سیاست را در خدمت دین گیرید نه چون عده ای برعکس.

« گره هر کینه‏اى را در مردم بگشاى، و رشته هر نوع دشمنى را قطع کن، و از آنچه که در نظر روشن نیست کناره گیر. در تصدیق سخن چین شتاب مکن، زیرا سخن چین گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر مى‏شود امّا خیانتکار است.»

چندروزپیش جمله زیبایی از حضرت عالی شنیدم که “خدا را گواه می گیرم کسی که به من رأی داده با کسی که به سایر نامزدها رأی داده به یک اندازه برای من عزیز است” حرفهای شما قشنگ است و قشنگ تر موقعی خواهد بود که به مدد الهی به مقام عمل برسد. کلام زیبای دکتر زیبا کلام و توصیه آیه الله هاشمی را درباب آشتی ملی مد نظر خود قرار داده و از همه کاندیداهای رقیب دعوت بفرمایید که به صورت اجرایی و یا درصورت عدم تمایل حداقل به صورت مشاور با دولت همکاری کنند. این پیشنهاد شخصیست که با توجه به رویکردهای معقولانه جنابعالی و توصیه یار صدیق رهبری هاشمی عزیز با افتخار به شما رأی داده است.

البته در انتخاب وزیران حقیقت را فدای مصلحت ننمایید که مولا در ادامه خطاب به مالک می فرمایند:« بدترین وزیران تو، کسى است که پیش از تو وزیر بدکاران بوده، و در گناهان آنان شرکت داشته، پس مبادا چنین افرادى محرم راز تو باشند، زیرا که آنان یاوران گناهکاران، و یارى دهندگان ستمکارانند.»

«بخیل را در مشورت کردن دخالت نده، که تو را از نیکوکارى باز مى‏دارد، و از تنگدستى مى‏ترساند. ترسو را در مشورت کردن دخالت نده، که در انجام کارها روحیّه تو را سست مى‏کند. حریص را در مشورت کردن دخالت نده، که حرص را با ستمکارى در نظرت زینت مى‏دهد. همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونى هستند که ریشه آنها بدگمانى به خداى بزرگ است. »

حضرتعالی بخوبی واقفید که این پیروزی علاوه بر رفتار اخلاق مدارانه و سابقه درخشان جنابعالی مرهون توصیه های رهبری به مجریان انتخابات و مشورت های جنابعالی با آقایان هاشمی و خاتمی بود سعی بفرمایید از مشورت های این بزگواران تا سرانجام کار خود در پیشبرد اهداف ملت استفاده کنید.

«سپس از میان آنان افرادى را که در حق گویى از همه صریح‏ترند، و در آنچه را که خدا براى دوستانش نمى‏پسندد تو را مدد کار نباشند، انتخاب کن، چه خوشایند تو باشد یا ناخوشایند…. در امور کارمندانت بیندیش، و پس از آزمایش به کارشان بگمار، و با میل شخصى، و بدون مشورت با دیگران آنان را به کارهاى مختلف وادار نکن، زیرا نوعى ستمگرى و خیانت است»

وجود عزیزانی که زبانی صریح و غیر مجیزگو دارند و بی پروا به بیان عیوب شما می پردازند در اطراف جنابعالی چند حسن دارد: اولا: عیوب جنابعالی برطرف می شود. ثانیا: شما را از گرفتاری به عجب نفس که آفت فراگیر کثیری از مسئولین است برحذر خواهد داشت. ثالثا: منتقد سرسخت را به منتقد دلسوز و درنهایت طرفدار دلسوزی که منتقد نیز هست تبدیل خواهد نمود.

«باید تلاش شما در آبادانى زمین بیشتر از جمع آورى خراج باشد که خراج جز با آبادانى فراهم نمى ‏گردد، و آن کس که بخواهد خراج را بدون آبادانى مزارع به دست آورد، شهرها را خراب، و بندگان خدا را نابود، و حکومتش جز اندک مدّتى دوام نیاورد.»

شوربختانه در این سالیان اخیر؛ تدبیر نادرست امور و تکذیب مشکلات ملت با وجود توصیه های مکرر رهبری بر عدم تعجیل و رعایت حال ملت؛ کار را بجایی رساند که مردم چه درست و چه نادرست تا حدودی باور نموده اند که هدفمندی یارانه ها اقدامی یکسویه بود که درنهایت بیش از آنکه به سود مردم باشد به سود دولت بوده این باور مشترک یکی از دلایل عدم اقبال مردم به ادامه وضعیت فعلی بود. بیایید ادامه این جراحی بزرگ اقتصادی را چنان معتدلانه به پیش ببرید که این باور غلط از اذهان مردم پاک شود. بگذارید مردم باور کنند هنوز کسانی پیدا می شوند که درعین دلبستگی به انقلاب واقعیت ها را دیده وبا شجاعت بازگو می کنند.

«مبادا در گزینش نویسندگان و منشیان، بر تیز هوشى و اطمینان شخصى و خوش باورى خود تکیه نمایى، زیرا افراد زیرک با ظاهر سازى و خوش خدمتى، نظر زمامداران را به خود جلب مى‏نمایند، که در پس این ظاهر سازى‏ها، نه خیرخواهى وجود دارد، و نه از امانت دارى نشانى یافت مى‏شود»

نه هرمنتقدی مخالف است ونه هرقدرشناسی متملق!

این باور قلبیتان باشد که فی الحال زیر این گنبد مینایی جز حضرت مهدی کسی معصوم نیست و شما نیز از این قاعده هیچگاه مستثنی نخواهید بود. ضربه ای که در سالیان اخیر نصیب بعضی از بزرگان قوم شد بدین جهت بود که چاپلوسان آنقدر در مدحشان سخن راندند که اندک اندک خود نیز آن را باور نمودند.

مبادا به تملق کسی روی خوش نشان دهید و یا خدای ناکرده اهل تملق گویی شوید. حضور منتقد را با آغوش باز پذیرا شوید که معصوم می فرماید:”أحبُّ إخوانی إلیَّ مَن أهدی عُیوبی: بهترین دوستانم کسی هست که عیوب مرا به من هدیه دهد.” در روزگاری نه چندان دور به یکی از دوستانم می گفتم چه خوب بود مسئولین این جمله مولا را همیشه نصب العین خود قرار می دادند که (من رضی عن نفسه کثر الساخطون علیه :انسان از خود راضی دشمنانش زیاد می شوند) حضور احتمالی چاپلوسان در اطراف جنابعالی، شما را به خطر عجب نفس نزدیک خواهد نمود. پیشنهاد یکی از منتقدین خود مبنی بر اهدای سالیانه کلید طلایی به منتقدان خود را به عنوان یک پیشنهاد راهبردی بسیار مناسب مورد توجه قرار دهید.

« سفارش مرا به بازرگانان و صاحبان صنایع بپذیر، و آنها را به نیکوکارى سفارش کن… بازرگانان مردمى آرامند، و از ستیزه جویى آنان ترسى وجود نخواهد داشت، مردمى آشتى طلبند که فتنه انگیزى ندارند.»

از خاطرمان نمیرود یکی از دلایل ایجاد موج مردمی در حمایت از آیه الله هاشمی اطمینان مردم به حسن تعامل ایشان با بازرگانان بود مردم از یار سختیهای هاشمی چنین انتظاری دارند نشود ناامیدشان کنید.

«هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار، که پنهان بودن رهبران، نمونه‏اى از تنگ خویى و کم اطّلاعى در امور جامعه مى‏باشد.»

شاید بشود گفت یکی از محاسن عمده آقایان خاتمی و احمدی نژاد را در دیدارهای عمومی فراوانشان با مردم می توان دید هرچند به عنوان یک شهروند ایرانی با توجه به کم خرج بودن و معقولانه تر بودن دیدارهای مردمی دولت هفتم و هشتم شما را به سفرهای استانی با تمامی وزرا به هیچ عنوان توصیه نمی کنم.

«و هر گاه رعیّت بر شما بد گمان گردد، عذر خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار، و با این کار از بدگمانى نجاتشان ده، که این کار ریاضتى براى خود سازى تو، و مهربانى کردن نسبت به رعیّت است، و این پوزش خواهى شما آنان را به حق وا مى‏دارد.»

فرافکنی احتمالی بزرگترین ضربه را به شما خواهد زد سعی بفرمایید هیچ گاه خود را بی عیب نپندارید و همچنین دیگران را! از پذیرش و بیان عیوب دولت تدبیر و امید نهراسید بگذارید قبل از آنکه دشمن عیوب شما را بیان کند مشاورین دلسوز و صریح گوی شما گفته باشند و شما نیز بعد از اعتراف بر وجود درصدد رفع آن برآیید.

نشان دهید که می توان – برخلاف رویه سالیان قبل- بدون هزینه از آبروی شهدا و رهبری برای خود آبرو خرید.

«هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خشنودى خدا در آن است رد مکن، که آسایش رزمندگان، و آرامش فکرى شما، و امنیّت کشور در صلح تأمین مى‏گردد. لکن زنهار زنهار از دشمن خود پس از آشتى کردن، زیرا گاهى دشمن نزدیک مى‏شود تا غافلگیر کند، پس دور اندیش باش، و خوشبینى خود را متّهم کن. »

شمارابه جهت مواضع دلسوزانه و اندیشمندانه تان در دفاع مقدس و هسته ای تحسین می کنم و درعین حال شما را از مکر دشمن برحذر می دارم. ایمان دارم که شما خود براین امر واقفید سر منشأ ایمان قلبی اینجانب به حسن اندیشه تان، رفتار گذشته تان بوده اما بدانید هیچ کس از مکر شیطان در امان نیست.

«مبادا دچار خود پسندى گردى و به خوبى‏هاى خود اطمینان کنى، و ستایش را دوست داشته باشى، که اینها همه از بهترین فرصت‏هاى شیطان براى هجوم آوردن به توست، و کردار نیک، نیکوکاران را نابود سازد.»

این توصیه مولا علی به سردار سربدار خود است زنهار از خودپسندی زنهار زنهار…!

«مبادا هرگز با خدمت‏هایى که انجام دادى بر مردم منّت گذارى، یا آنچه را انجام داده‏اى بزرگ بشمارى،یا مردم را وعده‏اى داده، سپس خلف وعده نمایى که خداى بزرگ فرمود:«دشمنى بزرگ نزد خدا آن که بگویید و عمل نکنی»»

وعده های خود را به مردم فراموش نکنید مردم می خواهند تورم و بیکاری از بین برود می خواهند اجماع بین المللی بر علیه میهن عزیزمان بهم بخورد. خود می دانید با حفظ این شرایط مطالبات به حق ما در مجامع بین المللی راه به جایی نخواهد برد. مردم می خواهند مطالبات آیه الله هاشمی در آخرین نماز جمعه شان را نصب العین خود قرار دهید. نگذارید چنان شود که به تعبیر آیه الله هاشمی دشمنان با ادامه حصر و حبس یاران امام بر ما بخندند.

«مبادا در کارى که وقت آن فرا نرسیده شتاب کنى، یا کارى که وقت آن رسیده سستى ورزى، و یا در چیزى که (حقیقت آن) روشن نیست ستیزه جویى نمایى و یا در کارهاى واضح و آشکار کوتاهى کنى تلاش کن تا هر کارى را در جاى خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهى.»

تحت تاثیر احساسات قرار نگرفتن رویه ایست که استادش در روزگار سخت پیشین هاشمی و این روزها به امید خدا جنابعالی خواهید بود. دشمنان جمهوریت نظام از امروز در صددند با بهانه گیریهای متعدد خود، شما را به تصمیمات زودگذر و آنی رهنمون کنند. ایام انتخابات ناجوانمردانه جنابعالی که معتمد رهبری ونظام بوده اید را ساواکی سابق دانسته و بعد از انتخابات اصولگرای سابق و همان طور که خود می دانید هدفشان اعلام مواضع احساسی از ناحیه جنابعالیست می خواهند شما را از اصولگرایان معقول و اصلاح طلبان دلسوز جدا نموده و در نهایت از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند که به لطف خدا رسوا خواهند شد.

بدانید مردم به عنوان یک روحانی خوش فکر که پایبند به تساهل پیغمبریست به جنابعالی رأی دادند. یک روحانی که دلبسته به نظام و اصلاح روزافزون آن است و در عین حال همچون دوستان قدیمی خود به اصول نیز پایبند است. یک روحانی که سابقه دوستی دیرینه اش با رهبری و هاشمی و خاتمی و ناطق نوری را هیچ ذی عقلی نمی تواند انکار کند. یک روحانی که افکارش متناسب با زمانه به پیش می رود و همچون مرادش خمینی به فقه پویا عقیده مند است.

« ستون‏هاى استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین، و نیروهاى ذخیره دفاعى، عموم مردم مى‏باشند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.»

خود واقفید که در این سالیان چگونه عده ای قلم بدست کج فهم نص صریح فرمایشات امام بر “میزان رأی ملت است” را به تأویل برده و کار را بدانجا رساندند که قائل شدند امام مایل به حکومت اسلامی بود و تحت تأثیر افکار مرحوم بازرگان بر جمهوری اسلامی قائل شد. این قصه از آنجا غصه شد که کثیری از وامداران این انقلاب آنچنان که شایسته امام بود از خمینی مظلوم دفاع ننموده که هیچ بعضی از آنان نیز هم نوا با دشمنان جمهوریت، ندای وا اسلاما سر دادند .

جناب آقای روحانی مردم خسته اند از این همه نزاع ها مردم می خواهند همچون دوران جنگ شما آقایان را در کنار هم ببینند شما با فرمایشات خود بعد از پیروزی امید را در دل مردم زنده کردید. ثابت کنید اصولگرا و اصلاح طلب می توانند زیر پرچم عقلانیت و دلسوزی برای سربلندی ایران جمع شوند. بیایید برداشت افراطی از اصل مترقی ولایت فقیه را اصلاح کنید. متأسفانه در سالیان اخیر عده ای رهبری را از خود دانسته و معیار دوستی رهبری را در پیروی ازخود معرفی کرده اند. آن قدر دایره دوستان رهبری را کوچک کرده اند که انگار جز آنان کسی به رهبری و نظام علاقمند نیست. دکتر قالیباف لقب تکنوکرات سازشکار می گیرد، دکتر رضایی نوشاننده جام زهر به امام و دکتر ولایتی نفوذی هاشمی و…در این بین فقط اینان هستند که مطالبات رهبری را شناخته و در صدد جلب نظر رهبری به پیگیری آن می پردازند. اینان غیر از خود را دوستان نادان و یا دشمنان دانای رهبری می پندارند. ما از شما تقاضامندیم که به اینان ثابت کنید که آنانی که در این سالیان دایره دوستان رهبری را محدود به حامیان خود کرده اند ناشیانه و شاید بعضا عامدانه به ایشان ظلم نموده اند.

یادمان نمی رود این جمله زیبای دکتر قالیباف رقیب انتخاباتی جنابعالی را که در ایام انتخابات گفت: “ولایتمداری اثبات کارآمدی نظام دینی در عرصه اجتماع هست.”

این به صلاح کشور نیست که روزگاری عده ای از نظامیان برخلاف دستور فرماندهان خود و وظیفه ای که بردوش آنهاست دفاع افراطی از فردی خاص را مصداق دفاع از ولایت برشمرند و روزی دیگر تخریب افراطی همان فرد را در راستای دفاع از ولایت در دستور کار خود قرار دهند. وعده کردید وصیت امام به نظامیان را درباب عدم دخالت نیروهای مسلح در دسته بندیهای سیاسی را جامه عمل بپوشانید باور بفرمایید بسیجیان دلسوز پشتیبان شما خواهند بود. تنومند شدن روزافزون این شجره طیبه به تدبیر یاران خمینیست.

کلام آخر
عذرخواهی می کنم از اینکه اینچنین بی پروا سخن راندم قطعا به عنوان یک شخصیت حقیقی در جایگاهی نیستم که شما را نصیحت کنم اما در جایگاه یک شخصیت حقوقی به عنوان فردی از آحاد ملت که به پیروزی شما که پیروزی ملت است علاقمند است خود را در جایگاهی می بینم که اینچنین مسلسل وار با شما سخن گویم یقین دارم شما نیز همچون هاشمی عزیز و خاتمی محبوب گوشی نصیحت پذیر دارید.

این رامی گویم که دشمنان عقلانیت و اعتدال بدانند ما در خیرخواهی روحانی عزیز از پای نمی نشینیم و با نصایح خود اجازه فرصت طلبی به احدی را نخواهیم داد!
رئیس جمهور محبوب!

حرفهای ناگفته زیاد است و شما خود خوب می دانید اما دانسته های ما و شما آن گاه ارزشمند است که دردی را دوا کند و حاجتی را روا کند مردم به شما امید بسته اند امید آنکه در دولت تدبیر و امید امیدشان ناامید نشود.

آمین یارب العالمین
به امید فرداهایی بهتر در پرتو نظام جمهوری اسلامی ایران