هندیجان بدون مرکز پزشکی قانونی/ جنازه‌هایی که روی دست می‌مانند

خورنا: نبود مرکز پزشکی قانونی در هندیجان از عمده مشکلات این شهرستان با جمعیت ۳۸ هزار نفری است که با توجه به پیگیری‌های مسئولان همچنان محقق نشده است.

شهرستان هندیجان در جنوبی‌ترین نقطه استان خوزستان واقع شده است. این منطقه به لحاظ امکانات رفاهی و معیشتی بسیار محروم است و با توجه به حمایت‌‌های دولت و اقدامات گسترده‌ای که در راستای پیشرفت و تعالی این منطقه صورت گرفته است همچنان از فقر و کمبودها در بسیاری زمینه‌ها می‌نالد.

از جمله دغدغه‌های مردم این شهرستان عدم وجود مرکز پزشکی قانونی در هندیجان است. مرکزی که مردم روزانه با آن بسیار سر و کار دارند و برای انجام بسیاری از کارها هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد.

اما مردم هندیجان برای برخورداری از امکانات این مرکز که در شهرستان از آن محروم هستند باید به شهرهای اطراف بروند و اقدام به انجام کار مربوطه نظیر دریافت گواهی فوت را انجام دهند.

این مشکل از دیرباز در شهرستان هندیجان بوده اما اخیرا تصادف دردناک و تاثربرانگیزی که در مسیر جاده‌ای این شهرستان رخ داد، نبود مرکز پزشکی قانونی در شهرستان را بیشتر نمایان کرد.

حادثه از این قرار است که … به‌دنبال تصادف به وقوع پیوسته یک خودرو کمپرسی با یک دستگاه موتورسیکلت در مسیر ارتباطی روستای دریهک هندیجان که دو کشته بر جای گذاشت این بار مشکلی اساسی برای خانواده‌های متوفی ایجاد شد که آن نبود پزشکی قانونی در شهرستان هندیجان بود.

به دلیل نبود پزشکی قانونی در این شهرستان قربانیان تصادف به ماهشهر منتقل شدند تا علت مرگ آن‌ها مشخص شود.

همین امر معطلی در دفن فوت شدگان را در پی داشت و موجب نگرانی‌هایی برای خانواده‌های آن قربانیان جاده مرگ شد.

قربانیان این حادثه دو پسر ۱۳ ساله و ۱۸ ساله بودند که هر دو ترک موتور در حرکت بوده‌اند.

*۲ روز معطل تحویل جنازه فرزندمان بودیم

یکی از اعضای خانواده متوفی ۱۸ ساله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار کرد: جنازه را برای انجام مراحل پزشکی قانونی به شهرستان ماهشهر منتقل کردیم زیرا هندیجان مرکز پزشکی قانونی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دو روز جنازه فرزندانمان در دست انجام کارهای قانونی بود و ما برای دفن آن بسیار معطل شدیم و سختی کشیدیم.

این شهروند روستایی هندیجانی تصریح کرد: شهرستان هندیجان اگر یک مرکز پزشکی قانونی داشت دو روز معطل تحویل جنازه فرزندمان نبودیم!

وی با چشمانی اشکبار از مسئولان خواست برای ایجاد این مرکز در شهرستان اقدامی جدی کنند.

دیگر شهروند هندیجانی در این زمینه عنوان کرد: مادرم به رحمت خدا رفت و برای انجام کارهای پزشکی قانونی آن مدام در جاده هندیجان ـ ماهشهر در رفت و آمد بودم.

داوود بیان کرد: سختی راه برایم اهمیت ندارد اما شهرستانی با چنین جمعیتی باید چنین مرکزی را دارا باشد زیرا پزشکی قانونی فقط برای رسیدگی به امور متوفیان نیست و بسیاری از کارها با حضور در این مرکز گره خورده است.

*درصدد ایجاد مرکز پزشکی قانونی هستیم

به گفت‌وگو با فرماندار شهرستان هندیجان می‌رویم و نظر وی را در این راستا جویا می‌شویم.

بهروز فرج‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار کرد: در راستای ایجاد مرکز پزشکی قانونی در شهرستان تاکنون نامه نگاری و تلاش‌های بسیاری با مسئولان استانی صورت گرفته است آن‌ها نیز قول همکاری داده‌اند اما اگر هر چه سریع‌تر این مرکز راه اندازی شود هم شهروندان و هم خیالت ما راحت‌تر است.

وی با عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار تصادف اخیر در شهرستان اضافه کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر در این خصوص مسئولان استانی گامی مثبت بردارند.

بنا به دلایل مختلف روزانه شاهد تصادفات زیادی در جاده‌های کشور به‌ویژه در استان خوزستان هستیم. این موضوع در شهرهای جنوبی استان شدت بیشتری دارد و شهرهای شمالی از این لحاظ کمی متمایزتر هستند.

وجود اماکن زیارتی و سیاحتی مختلف، یادمان‌های دفاع مقدس و مناطق عملیاتی جنگی و مواردی این‌چنینی بر تردد مضاعف در مسیرهای ارتباطی شهرهای استان خوزستان افزوده است.

شهرستان هندیجان نیز از این قاعده مستثنی نیست و تصادفات بسیاری را در مسیرهای ارتباطی به‌ویژه در جاده هندیجان ـ دیلم شاهد است.

این منطقه با برخورداری از جمعیتی ۳۸ هزار نفری بیش از پیش نیازمند ایجاد مرکز پزشکی قانونی بوده که متاسفانه همچنان از وجود این مرکز محروم است.

این گزارش شاید مرهمی بر درد مردم هندیجان باشد و مسئولان را به فکر چاره‌ای برای ایجاد مرکز پزشکی قانونی در این شهرستان بیندازد.

گزارش از مریم خبازی