مدیر کمیته امداد ماهشهر: درخواست ما از همشهریان، کمک فکری است

خورنا: مدیر کمیته ی امداد شهرستان بندرماهشهر با تشریح چالشها و راهکارهای جدید امداد رسانی به افراد تحت پوشش، خواستار کمک فکری مجامع، اندیشمندان، ارباب رسانه و صاحبان صنعت شد.

به گزارش خورنا از ماهشهر، مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بندر ماهشهر در چهلمین اجلاس مجمع هم اندیشی روسای روابط عمومی شرکتهای پتروشیمی منطقه ی ماهشهر میهمان ویژه بود.

محمدرضا حیدری، در این جلسه در خصوص اولویت بندی مسائل جامعه تحت پوشش کمیته ی امداد شهرستان بندر ماهشهر گفت: ما در کمیته ی امداد ابتدا به فکر رفع مشکلات فکری و معنوی جامعه ی تحت حمایت هستیم و پس از آن سعی در برون رفت از مشکلات مادی داریم.

وی با اشاره به تاثیر رویکرد های مختلف کمیته ی امداد امام در دهه های گذشته، در انجام وظایف خود، خاطر نشان کرد: کمیته ی امداد حضرت امام (ره) در ۲ دهه ی نخست خدمت رسانی خود، در راستای اجرای دستور حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر امداد رسانی به حیات محرومین، معنای حیات را در حیات حداقلی برای تامین معیشت فیزیولوژیکی خانوارهای تحت پوشش تفسیر کرده و تلاش این نهاد بر این موضوع متمرکز بود لذا تامین اقلام معیشتی و سبد غذایی این عزیزان ماحصل کار ما در آن ۲۰ سال بود؛ اما امروزه و از دهه سوم انقلاب به بعد تعریف ما از حیات دیگرگون شده است و معنای حیات، حیات شرافتمندانه و حیات طیبه است.
حیدری تشریح کرد: در تفسیر مجمع البیان تعریف مختصات حیات طیبه ذیل آیه ای از قرآن کریم اینگونه آمده است: “حیات طیبه، یک زندگی شرافتمندانه است با رزق و روزی حلال و فارغ از هر ناگواری که معنای زلال زندگی را به تلخی کشاند.” و لذا خدماتی که در حال حاضر کمیته ی امداد به مدد جویان ارائه می کند بر پایه ی این اصل هستند.
وی ادامه داد: دو مشکل عمده ی مدد جویان ما یکی غم شرایط گذشته و دیگری ترس از آینده ی نه چندان مشخص است و بر این اساس ما بایستی سیاستهای حمایتی خود را به شکلی تدبیر کنیم تا حزن از گذشته را به شادی و خوف آنها را به امنیت تبدیل نماییم.
مدیر کمیته ی امداد امام خمینی (ره) شهرستان بندرماهشهر که به عنوان میهمان در تالار آفرینش منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی سخن می گفت، خاطر نشان کرد: کمیته ی امداد این افتخار را دارد که حدود ۴ میلیون خانوار در سراسر کشور و حدود ۴۷۰۰ خانواده با آمار بالای ۲۰ هزار نفر مدد جو در شهرستان بندرماهشهر را تحت پوشش دارد. این آمار به غیر از آمار مراجعات مکرر و متعدد افرادی است که شرایط حمایت را ندارند ولی به صورت موردی به کمیته مراجعه می کنند.
در سیستم پذیرش سال ۱۳۹۱ بالای ۱۶ هزار مراجعه کننده داشتیم که ۷۰ درصد این افراد کسانی بودند که تحت حمایت دائم کمیته ی امداد امام نیستند ولی یا کارگران فصلی هستند و یا به نحوی امید باز شدن گره خود را توسط کمیته ی امداد داشته اند.
وی در ادامه به نتایج بررسی های علمی در حوزه ی امداد رسانی اشاره کرد و اینچنین گفت: با رصد آمارهای طلاق در شهرستان ماهشهر و بررسی آن دریافتیم که حدود ۶۰ درصد از هم پاشیدگی خانواده ها در سه سال اول ازدواج انجام شده است و این واقعیت تلخ عمدتا به علت  بد سرپرستی همسران است.
این فرایند نه تنها در بی ثمر کردن بسته های حمایتی ویژه ی جهیزیه نقش مهمی ایفا می کند بلکه ازدواج های نافرجامی که به این صورت شکل می گیرند به افزایش بار جمعیتی و طبیعتا فشار مضاعف مالی بر خانواده های نیازمند منجر می شود.
جوانی که با منابع مالی کمیته ازدواج کرده و با شکست زندگی مشترک به همراه یک یا ۲ بچه به دامن خانواده بر می گردد، نه تنها بار مالی بیشتر که مشکلات روانی مضاعفی را به این مجموعه ی شکننده تحمیل می کند.
با این تفاصیل، بد سرپرستی و عدم مهارتهای زندگی زوجین ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و روانی در جمعیت تحت پوشش کمیته ی امداد امام (ره) است.
حیدری، در جمع روسای روابط عمومی شرکتهای پتروشیمی خواسته ی خود را اینگونه بیان کرد: از تمامی صاحبان رسانه و انسانهای که به هر نحو می توانند در فرهنگ جامعه نقش ایفا کنند، تقاضای کمک به آموزش و ایجاد مهارتهای زندگی برای رفع این مشکلات هستیم.
ما رویای آن را در سر داریم که این جوانان تحت پوشش و نیازمند، در جامعه به جوانانی مومن، فعال و تلاشگر مبدل شوند.
براساس آمار، ماهشهر نزدیک به ۱۵۰ نفر نوجوان ۱۶ ساله تحت پوشش دارد. ما دست یاری خود را به سوی کسانی که به هر نحو می توانند به این عزیزان کمک کنند دراز می کنیم. کمکهای فرهنگی و آموزشی مهمترین خواسته ی ما از انسانهایی است که هنوز قلبی برای محبت دارند.
شهر بدون فقر و شهر بدون مشکلات معیشتی و فشارهای روانی برای آینده ی شهرستان ماهشهر با داشتن استعدادها و منابع ارزنده دور از ذهن نیست. افق و چشم انداز ما در کمیته ی امداد آن است که یک خانواده ی مددجو را برای مدت محدودی تحت حمایت قرار دهیم و در این مدت با آموزش ها و توانمند سازی اعضای خانواده، زدودن غمهای گذشته و روشن ساختن فراراه آینده برای آنها، با پوششهای بیمه ای و اشتغال، حیات طیبه و مستقل آنها را در درون جامعه نظاره گر باشیم.
یکی از مسیرهایی که تاکنون به عنوان توانمند سازی خانواده ها پیموده ایم ایجاد اشتغال مولد است. ما مفتخریم که در سال گذشته بیش از ۸۰۰ شغل ایجاد کرده ایم ولی برخلاف سازو کارهای کشورهای دارای مشاغل خانگی موفق، چرخه ی تولید، بازاریابی و فروش برای مددجویان ما کامل نیست.
از تمامی کسانی که مخاطب سخنان ما هستند تقاضا دارم که به هر شکلی که می توانند در حرکت چرخه ی مولد مشاغل خانگی به ما کمک کنند. کمک به برپایی نمایشگاههای محصولات تولیدی، اطلاع رسانی و خرید این محصولات، گام بزرگی در جهت خودکفایی، خوداتکایی و توانمند کردن عزیزان تحت پوشش کمیته ی امداد خواهد بود.
طیف وسیعی از محصولات مختلف صنایع دستی و صنایع غذایی توسط این عزیزان تولید می شود و در صورتی که هر کس با توجه به موقعیت و توانمندی خود به آنها در فروش و گردش سرمایه کمک کند، در ساختن یک زندگی شرافتمندانه برای آنها موثر بوده است و خداوند قطعا به این عمل خیر پاداش فراوان عنایت می کند.
کمیته ی امداد جزئی از جامعه است و هر شهروند باید این نهاد مقدس را با هر وسیله ای که در اختیار دارد یاری نماید چرا که بر اساس احادیث داریم خلق، عیال خداوند هستند و محبوب‌ترین‌ بنده‌ نزد خدا کسی‌ است‌ که‌ به‌ عیال‌ خدا (مردم‌) نفع‌ برساند و اهل‌ خانه‌ای‌ را خوشحال‌ کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کار ماهشهر ضمن عرض سلام و ارادت وخسته نباشید خدمت مدی ر محترم کمیته امداد ماهشهر ، لطفأ مشخص تربفرمایند نوع کمک فکری مورد نظرشان چیست تا در صورت امکان در خدمتشان باشیم .ممنون