آلودگی و شوری آب علت اصلی کاهش ماهی صبور

خورنا: محمد حسن‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اظهار داشت: اثر گذاری این عوامل منفی و تاثیرگذاری محیط، در تکثیر ماهی محلی صبور، باعث افزایش قیمت این ماهی و به هم خوردن عرضه و تقاضای آن شده است.
وی نوسانات شدید قیمت داخلی آبزیان، قاچاق صید، عوامل طبیعی مثل کاهش دبی آب رودخانه‌ها را از مشکلات دیگر بخش صیادی استان خوزستان نام برد.
حسن زاده گفت: قیمت ماهی تابعی از عرضه و تقاضا است، دربسیاری از فصول صید قانونی، قیمت ماهی متعادل است ولی درمواقع ممنوعیت صید، چون عرضه کم می‌شود قیمت ها بالا می‌رود.
معاون صید و صیادی شیلات خوزستان با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت لنج‌ها تاثیر زیادی در افزایش قیمت ماهی نداشته است گفت: با وجود افزایش قیمت سوخت گازوییل از ۱۶۵ریال به ازای هر لیتر به  یک‌هزار و ۵۰۰ ریال تاثیر زیادی روی قیمت فروش آبزیان در منطقه نداشته است.
حسن‌زاده ادامه داد: قاچاق صید از دیگر معضلات صنعت صیادی در خوزستان است، متاسفانه برخی شناورها اقدام به قاچاق صید و فروش ماهی به کشورهای همجوار می‌کنند که این امر در افزایش قیمت ماهی بی تاثیر نیست.
معاون صید و صیادی اداره کل شیلات استان خوزستان صید ماهی توسط شناورهای عراقی به ویژه درفصل ممنوعیت صید را از دیگر مشکلات صنعت صیادی در خوزستان نام برد.
وی افزود: صیادان عراقی بدون توجه به قوانین و مقررات مرزی، صید غیرقانونی را تشدید کرده‌اند و حتی صیادان این کشور فصل تکثیر و تخم ریزی ماهیان را نیز نادیده گرفته و اقدام به صید در مواقع ممنوعیت صید می‌کنند.
حسن زاده گفت: صیادان عراقی با صید بی رویه خود، تکثیر طبیعی آبزیان را با مشکل مواجه کرده است این درحالی است که تعداد شناورهای عراقی روز به روز درحال افزایش است.
وی تاکید کرد: فشار ناوگان صیادی استان بر روی صیدگاههای خوزستان زیاد شده و طبعاً مدیریت صید بسیار سخت شده است، این فشار و به تبع آن صید بی رویه آبزیان، تبعات منفی برای استان در پی خواهد داشت که شاید آثار منفی صید بی رویه تا ۱۰ سال آینده در کاهش شدید آبزیان نمایان شود.
سالانه حدود ۵۲هزار تن انواع آبزیان از صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس صید می‌شود.