تعریض جاده علت تعرض به اثر تاریخی در ایذه

خورنا: دبیر انجمن دوستداران ایذه گفت: قلعه‌ی مدرسه‌ی ایذه در معرض خطر حتمی قرار دارد.

«فرامرز خوشاب» اظهار کرد: قلعه‌ی مدرسه یک محوطه تاریخی در ایذه است که قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

وی افزود: زمانی این بنای تاریخی مکان حکمرانی اتابکان لر بوده است. هم‌چنین در سفرنامه‌ی «ابن بطوطه» آمده که وی دو شب در این منطقه ساکن بوده است و وصف کاملی از اوضاع دربار آن موقع را در سفرنامه خود از این منطقه آورده است.

دبیر انجمن دوستداران ایذه گفت: متأسفانه هم‌اکنون تعریض جاده در کنار این قلعه سبب تعرض به حریم این بنا شده و بخش زیادی از نخاله‌های جاده را دقیقاً در حریم درجه یک این بنا ریخته‌اند.

خوشاب توضیح داد: متأسفانه سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان این بنا را به امان خدا رها کرده و هیچ اقدامی در زمینه‌ی حفظ این بنا انجام نداده است.

وی ادامه داد: هیچ‌ تابلو یا اطلاعیه‌ای مبنی بر این که این مکان باستانی و تاریخی است در آنجا نصب نشده تا سازمان‌ها و اداراتی که وارد این منطقه می‌شوند از وجود این قبیل مکان‌ها آگاه شوند.

دبیر انجمن دوستداران ایذه گفت: وضعیت هم‌اکنون این بنا بسیار نگران‌کننده است و اگر این روند همین گونه ادامه یابد در آینده‌ی نزدیک باید منتظر بیل‌های مکانیکی و لودر باشیم که این بنا را برای همیشه از میان ببرند.

خوشاب ادامه داد: این بنا بر اثر نزولات جوی و نبود هر عملیات کاوش، حفظ و احیا به آسیب‌هایی دچار شده است و به مرمت نیاز دارد اما میراث فرهنگی آن را رها کرده است. این در حالی است که این بنا یکی از مهم‌ترین آثار دوران اسلامی در منطقه‌ی خوزستان و ایران است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • صالح سلحشور از اىنكه دلسوز تاريخ شهرت هستي ازت ممنونم فرامرز جان