حیات مقدم: ارمغان پتروشیمی برای مردم ماهشهر فقط آلودگی هوا است

خورنا: دبیر کمیسیون قضایی مجلس  شورای اسلامی با بیان این که هم‌اکنون نفع و سود مردم ماهشهر از صنایع بزرگ مانند پتروشیمی تنها مسئله آلودگی و مشکل‌های زیست‌محیطی‌ است، گفت: مردم این منطقه از مسئولان انتظار دارند که برای حل موضوع اشتغال و معضل فاضلاب منظقه اقدام مناسبی را ارائه کنند.

خلیل حیات‌مقدم در گفت‌و‌گوی تفصیلی با پایگاه خبری خورنا ویژه جنوب خوزستان به تشریح مشکلات سرمایه‌گذاران و صنایع منطقه پرداخته است، که در ذیل می‌خوانید:

به نظر شما به‌منظور رشد و توسعه حوزه انتخابیه بندر ماهشهر چه اقدام‌هایی باید انجام شود؟

در بیشتر کشورها بهترین نقاط زندگی و امکانات در شهرهای بندری مهیا است، اما در ایران وضعیت شهرهای بندری به‌هیچ وجهً مناسب نیست، بی‌شک یکی از انتظارهای جدی در عرصه اقتصادی توسعه بنادر و تأمین امکان‌های مناسب و در خور شهرهای ساحلی و بندری است، اما متأسفانه هم‌اکنون از ظرفیت بنادر به خوبی استفاده نمی‌شود و ظرفیت‌های این مناطق بدون استفاده مانده است.

به‌عنوان مثال هم‌اکنون ظرفیت بنادر ما به‌ ویژه بندر امام‌خمینی(ره) بسیار بالا است و باید بیشتر از وضع موجود از آن‌ها استفاده کرد و انتظار می‌رود سازمان بنادر با بازاریابی بهتر زمینه فعال شدن خطوط بیشتر کشتی‌رانی را در بنادر فراهم سازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که امکان توسعه بنادر وجود دارد و نخستین گام توسعه بنادر، خصوصی‌سازی آن‌ها است.

طی سال‌های اخیر مسئله خصوصی سازی اجرا شده است، آیا به‌ نظر شما خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته در این زمینه مؤثر نبوده است؟

به‌طور قطع خصوصی‌سازی به این معنا نیست که شرکت‌های دولتی نهادهایی تحت عنوان خصوصی ایجاد کنند، بلکه منظور ایجاد و حضور پررنگ بخش خصوصی واقعی است و در واقع ما باید به بخش‌خصوصی بها دهیم و خود را در مقابل آن قرار ندهیم و بدانیم که بدون همکاری و تعامل بخش‌های‌ خصوصی توسعه‌ای ایجاد نخواهد شد.

آن‌چه مسلم است این است که ما باید سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی را دعوت کنیم و به‌جای جوسازی از مشارکت‌ آن‌ها در فعالیت‌ها استقبال کنیم و در همین راستا نسل سوم بنادر باید توسعه پیدا کنند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

هم‌اکنون چه مشکل‌هایی پیش روی این سرمایه‌گذاران قرار دارد که حضور پررنگ ندارند و به‌منظور حل این مسائل چه باید کرد؟

یکی از مشکل‌های جدی در جلب سرمایه‌گذاران وجود تشریفات اداری بسیار زیاد است که این عامل موجب فرار کردن سرمایه‌گذاران شده است، اگر بتوان همه موارد و مجوزها را فراهم کرد و تنها سرمایه‌گذاران هزینه آن ‌را تأمین و پول خود را در این طرح‌‌ها بی‌آورند به نفع اقتصاد خواهد بود.

با توجه به این‌ که بندر ماهشهر یک منطقه تجاری است، هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل مردم منطقه چیست و این افراد با چه نگرانی‌هایی روبه‌رو هستند؟

متأسفانه مشکل‌های منطقه به کم‌توجهی مسئولان در بازه زمانی خاصی باز نمی‌گردد و این منطقه از دیرباز تاکنون مورد بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان قرار داشته است، با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود این منطقه هم‌چنان در مشکل‌های عمرانی، اقتصادی، معیشتی و… غوطه‌ور است.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه مردم ماهشهر بحث بیکاری جوانان این شهر است که مانند همه شهرهای کشور است، متأسفانه با وجود صنعت عظیم پتروشیمی هنوز آمار بیکاری در این شهر بسیار بالا است، آن‌چه مسلم است حجم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت پتروشیمی ماهشهر بسیار بالا است اما مردم این شهر هیچ نفعی از این حجم سرمایه‌گذاری جزء دود و مسائل زیست‌محیطی نبرده‌اند، انتظار مردم این است که دولت با جلوگیری از اشتغال نیروهای غیربومی در صنایع موجود٬ زمینه را برای اشتغال جوانان این شهر فراهم کند، از سوی دیگر وضعیت فاضلاب بندر امام در برخی نقاط بحرانی شده است با وجود این حجم مشکل‌ها باز هم امیدواریم با اجرای طرح‌های نیمه‌تمام در راستای حل مشکل‌های فاضلاب در آینده‌ای نزدیک شاهد حل این مشکل باشیم.

چرا تاکنون این مسئله با توجه به ظرفیت‌های که وجود دارد حل نشده است؟

یکی از بهانه‌های مدیران صنعت پتروشیمی عدم‌ وجود نیروهای متخصص در منطقه است که این موضوع به طور اساسی تنها یک بهانه است و جدی نیست.

به‌طور قطع نیروهای مورد نیاز صنایع موجود در منطقه باید به‌طور تخصصی آموزش‌های لازم را فرا گیرند تا صنایع نیز از این پس بهانه‌تراشی درباره عدم ‌وجود نیروهای متخصص نداشته باشند، هرچند دولت می‌گوید که از ایجاد اشتغال در منطقه حمایت می‌کند اما این مسئله باید عملیاتی شود زیرا نظارت صحیح در راستای عدم ‌به‌کارگیری نیروهای غیربومی می‌تواند درباره ایجاد اشتغال پایدار در منطقه به شکل جدی مؤثر باشد. امیدواریم با دستور وزیر نفت زمینه جلوگیری از به‌کارگیری نیروهای غیربومی در منطقه فراهم شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *