زباله سوزی در اندیمشک پروژه انتقال آب را در آستانه تعطیلی قرار داد+تصاویر

خورنا: سوزاندن زباله‌ها در اطراف کارگاه تونل انتقال آب سد دز که در هفت کیلومتری اندیمشک واقع شده به دلیل بی‌توجهی و عدم همکاری مسئولان منطقه، پروژه انتقال آب از این سد را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، بر مبنای اصول بهداشتی و بهسازی زیست محیطی باید زباله‌ها که منشا انواع آلودگی هستند در اسرع وقت دفع شوند چرا که در غیر این صورت انتشار و انتقال بیماری، ایجاد بو و چشم اندازهای بد و نشت شیرابه زباله‌ها باعث آلودگی شدید محیط زیست خواهد شد.

بیماری‌هایی همچون کزاز، حصبه و شبه حصبه، انگل‌های روده‌ای، اسهال‌های خونی، فلج اطفال، سالک پوستی و احشایی از جمله بیماری‌هایی هستند که از طریق آلودگی ناشی از مواد زائد جامد در آب، هوا و خاک حاصل می‌شوند.

دفع زباله با روش‌های مختلفی چون سوزاندن در کوره‌های زباله‌سوز، دفن زیر خاک یا دفن بهداشتی، تهیه کود کمپوست به طریق سنتی، نیمه سنتی و صنعتی، پردازش، بازیافت و… استفاده مجدد است.

مخارج تاسیسات سوزاندن زباله بسیار سنگین است و اثرات آن بر محیط زیست نیز مشکوک به نظر می‌رسد.

گازهای ناشی از سوزاندن زباله‌ها اثرات بسیار بدی روی محیط زیست می‌گذارند و معمولا گازهای SO2 و HCL در شدت استهلاک خود تاسیسات زباله‌سوز هم دیده می‌شوند.

فاصله محل سوزاندن و دفع زباله‌ها تا مرکز جمعیت باید ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر منظور شده و مطالعات اولیه با نقشه برداری از نظر توپوگرافی باید مشخص شود.

پس از انتخاب محل بر اساس ضوابط باید جهت آماده سازی محل، جاده‌کشی، تسطیح، نصب باسکول، اتاق نگهبانی، فنس کشی، برق و آب اقدام شود.

بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری‏ اسلامی‏، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏‌شود، از این‏‌رو فعالیت‌هایی که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است‏.

کارگاه تونل انتقال آب دز در هفت کیلومتری اندیمشک واقع شده است، این کارگاه وظیفه حفاری تونلی را به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر برای انتقال آب از سد دز به زمین‌های مجاور، جهت ایجاد تصفیه خانه و انتقال به مناطق جنوبی خوزستان را به عهده دارد.

حال در فاصله ۶۰۰ تا یک کیلومتری از کارگاه، محل دفن و سوزاندن زباله‌های شهری است که موجب افزایش مخاطرات روزمره زیست محیطی در ابعاد مختلف آب، هوا، خاک و سفره‌های آب زیر زمینی شده است در حالی که فاصله محل سوزاندن زباله‌ها تا شهر حداقل باید ۱۰ کیلومتر باشد.

*امکان تعطیلی کارگاه وجود دارد

سرپرست کارگاه تونل انتقال آب سد دز، در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سوزاندن و بوی نامطبوع زباله‌ها به شدت فعالیت‌های اجرایی این کارگاه را تحت تاثیر قرار داده است به نحوی که ممکن است باعث تعطیلی کار شود.

علی حسن‌پور ادامه داد: در زمان حفاری تونل حجم بسیار زیادی از هوای تمیز باید به وسیله جت فن‌های بسیار قوی به مقدار حداقل ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به سینه کار در داخل تونل فرستاده شود که باید این هوا پاک و عاری از هر گونه آلودگی و دود باشد.

وی اضافه کرد: دود سفید حاصل سوزاندن این زباله‌ها نوعی زیان سیستمیک و اجتماعی است که موجب تجاوز به حقوق میلیون‌ها انسان و حتی بسیاری از موجودات در سطح وسیع می‌شود.

*مسئولان پاسخگو نبودند

وی خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌هایی که انجام دادیم و درخواست‌هایی که برای فرمانداری و محیط زیست اندیمشک ارسال کرده‌ایم متاسفانه آنها تاکنون پاسخگو نبوده‌اند!

سرپرست کارگاه تونل انتقال آب سد دز، در ادامه گفت: سالیان متمادی اهالی خوزستان منتظر به ثمر رسیدن این پروژه بوده‌اند اما متاسفانه با این مشکلی که به وجود آمده است امکان تعطیلی کارگاه وجود دارد زیرا دستگاه حفاری که با هزینه بسیار بالا وارد شده است مجهز به سنسورهایی است که با احساس هر گونه آلایندگی شدید در تونل برق آن قطع و حفاری متوقف می‌شود.

وی اضافه کرد: ایجاد خرابی در این دستگاه مشکلات بسیاری را به دنبال دارد زیرا همه قطعات وارداتی و بسیار پرهزینه هستند.

*سوزاندن زباله‌ها باعث آلودگی شدید می‌شود

مدیر شبکه بهداشت اندیمشک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: زباله‌هایی که در اطراف اندیمشک سوزانده می‌شود با توجه به بازدیدهای مرکز بهداشت اندیمشک از این محل، اظهارت سرپرست کارگاه تونل انتقال آب سد دز مورد تایید است.

احمد مجیدی ادامه داد: دودهای ناشی از سوزاندن زباله باعث آلودگی شدید هوای منطقه می‌شود و در کار حفاری خلل به وجود می‌آورد.

*جلوگیری از سوزاندن زباله به شهرداری ابلاغ شده است

فرماندار اندیمشک نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: با اداره محیط زیست، سازمان جهادکشاورزی و بخشداری مرکزی توافقاتی صورت گرفته است که محل جدیدی را در چند کیلومتری اندیمشک که متناسب با رعایت اصول قانونی باشد تعیین کنند.

خداداد محمدی ادامه داد: به شهرداری اندیمشک ابلاغ شده است که از ادامه سوزاندن آشغال‌ها در محل مورد نظر جلوگیری شود و تا زمانی که کارخانه کمپوست آماده شود آشغال‌ها در محل جدیدی تخلیه و سوزانده می‌شوند که مشکلی برای کسی به وجود نیاورند.

بی‌تردید اهمیت و جایگاه محیط زیست به بهترین شکل آن در اصل پنجاهم قانون اساسی متبلور شده و پیام‌آور این مهم است که مسائل زیست محیطی کاملا فرابخشی هستند و تمام آحاد جامعه به‌ویژه سازمان‌ها و دستگاه‌ها به فراخور توان و کارایی تشکیلات خود باید در حفظ و نگهداری محیط زیست خود کوشا باشند.

اینگونه نباشد که در حین انجام وظایف خود کاری کنند که برای بهداشت و سلامت بشر مضر باشد، در حالی که شاهد هستیم در حال حاضر در گوشه‌ای از کشور این کار انجام می‌شود، کاری که دقیقا با سلامت تعداد زیادی از مردم در ارتباط است.

اما با وجود گفته‌های فرماندار اندیمشک، سوزاندن زباله‌ها در فاصله ۶۰۰ تا یک کیلومتری کارگاه تونل انتقال آب سد دز همچنان ادامه دارد…

امیدوار هستیم کار سوزاندن زباله‌ها در این محل به زودی متوقف شود تا فعالیت‌های اجرایی این کارگاه را که در حال انجام پروژه‌ای بوده که خوزستانی‌ها سال‌ها آرزوی تحقق آن را داشتند، متوقف نشود.

گزارش از سهیلا باوری