احداث ۱۰ تصفیه‌خانه فاضلاب از طریق فایناس بین‌المللی در خوزستان

خورنا: به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، محسن پویا ظهر امروز در جلسه‌ای که به منظور بررسی روند اجرایی پروژه‌های آب و فاضلاب بهبهان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی در خوزستان موضوع تامین آب بوده و بسیاری از شهرهای استان در بحث کمی یا کیفی با مشکلاتی روبرو هستند.
وی افزود: پس از پیگیری‌های مستمری که به عمل آمده حرکت بسیار خوبی در استان پایه گذاری شده و آن هم تامین آب شهرهای خوزستان از منابع است.
پویا با اشاره به عملیات اجرایی پروژه آبرسانی غدیر، این پروژه را یکی از پروژه‌های بسیار عظیم آبفا خواند و تصریح کرد: این پروژه می‌تواند پس از بهره برداری، آب ۲۳ شهرستان و یک هزار روستا را تامین کند که یکی از این شهرها نیز اهواز بوده که سهم آن از تامین آب، ۶ مترمکعب در ثانیه است.
وی با بیان اینکه بهبهان یکی از شهرهایی است که مشکل آب شرب آن از لحاظ کیفی و کمی تا حد زیادی حل شده است، خاطرنشان کرد: در بهبهان باید برای افق دراز مدت و پایداری برنامه ریزی کنیم زیرا در این شهرستان کارهای خوبی را در حال اجرا داریم و بعضی از امور را نیز باید برای استفاده بهینه از منابع انجام دهیم که از جمله می‌توان به ساخت مخاذن و خطوط انتقال اشاره کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان اذعان داشت: براساس پیش بینی سال ۸۷ انجام این امور به اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان نیاز داشته که در صورت تامین آن و اجرای این پروژه‌ها تا سال ۱۴۲۰ در شهر بهبهان مشکلی نخواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: البته از آنجا که اعتبارات استانی جوابگوی اجرای این طرح‌ها نبوده در حال پیگیری برای تامین این اعتبارات از محل اعتبارات ملی هستیم.
پویا در ادامه ضمن اشاره به شبکه‌های توزیع آب بهبهان و بیان اینکه در این موضوع مجاز به استفاده از اعتبارات ملی نبوده و باید پیگیر تامین و تخصیص اعتبار از محل اعتبارات استانی و شهرستانی بود، به موضوع فاضلاب این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۸۶ محل تامین اعتبار پروژه فاضلاب شهر بهبهان از ردیف ملی تعیین شد اما با وجود پیگیری‌های انجام شده در سه سال گذشته مجموع اعتبار تخصیصی ۲۰۰ میلیون تومان بود که جوابگوی این طرح بزرگ نبوده و ما نیز از محل‌های دیگر، اعتبار تامین و در این پروژه هزینه کردیم که از این رو می‌توان گفت عملیات اجرایی پروژه از سال ۸۹ شروع و پیشرفت داشته است.
وی با تقدیر و تشکر از مردم بهبهان که بیشترین تعامل و همکاری را در اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب داشته‌اند خاطرنشان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در سال جاری آمادگی واگذاری ۲ هزار اشتراک فاضلاب به مردم این شهرستان را داریم.
مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان در ادامه از قطعی شدن تخصیص زمین تصفیه خانه بهبهان و آماده شدن اسناد آن خبر داد و ابراز داشت: در مرحله اول پنج تصفیه خانه شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر را به فاینانس بین المللی و پنج تصفیه خانه شهرستان‌های اندیمشک، شوش، ایذه، بهبهان و گتوند نیز را به فاینانس دوم برده‌ایم که پیش بینی می‌شود عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب بهبهان در سال ۹۱ آغاز شود.
وی تصریح کرد: از محل فروش اوراق مشارکت نیز ۶۰ میلیارد تومان به شهرستان بهبهان اختصاص داده‌ایم که طی سه سال پرداخت خواهد شد و امیدواریم تا یک ماه آینده فروش اوراق مشارکت در سطح کشور آغاز شود که در صورت تحقق این امر، ظرف ۳ سال آینده پروژه فاضلاب بهبهان به پایان می‌رسد.
پویا در خصوص رفع مشکل مخزن و خط انتقال آب سردشت زیدون نیز قول مساعد داد و افزود: در بخش آغاجاری نیز تخصیصات خوبی برنامه ریزی شده و کارها نیز به صورت مطلوب انجام و مقدار زیادی از آب تامین شده و با هماهنگی‌هایی که صورت پذیرفته پیش بینی می‌شود مشکلات موجود این شهر نیز رفع شود.
مدیر آبفای خوزستان با اشاره به اینکه در شبانه روز دو ساعت جریان آب در آغاجاری قطع می‌شود، اظهار داشت: طبق حجم آبی که در آغاجاری موجود است قطعی ۲ ساعته آب توجیهی نداشته زیرا تصفیه خانه موجود آغاجاری ظرفیت ۲۴ ساعته دارد و باید در اسرع وقت این مشکل برطرف شود.
وی در ادامه به موضوع آبرسانی روستای منصوریه نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری برای خط انتقال آب منصوریه به طول ۷ کیلومتر مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته که این میزان اعتبار مشکل پروژه را مرتفع نخواهد کرد لذا در کنار این اعتبار که از سوی شهرستان تامین شده، آبفای خوزستان نیز معادل آن جنس برای اجرای این پروژه تهیه و به بهبهان تحویل می‌دهد.
پویا همچنین در خصوص تامین آب آشامیدنی روستاهای بدوی و حسین آباد خاطرنشان کرد: چنانچه آب و فاضلاب روستایی خط انتقال آب این روستاها را تا تاسیسات ما بیاورد، ما نیز آب آنها را تامین خواهیم کرد.
مدیر عامل آب و فاضلاب خوزستان در پایان با اشاره به مشکلات ساختمان اداری آبفا در شهرهای بهبهان و سردشت زیدون تصریح کرد: چنانچه شهرستان برای ساختمان اداری بهبهان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و برای اداره سردشت زیدون نیز مبلغ ۵۰ میلیون تومان اختصاص دهد، آب و فاضلاب استان نیز معادل آن را تامین خواهد کرد که در صورت محقق شدن آن عملیات احداث اداره آبفا بهبهان در سال جاری آغاز خواهد شد.
وی در پایان برای تامین جرثقیل آب و فاضلاب بهبهان نیز قول مساعد داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *