ولایتی از شکست رسمی ائتلاف ۲ + ۱ خبر داد/ همه در صحنه میمانیم

خورنا: علی‌اکبر ولایتی با اشاره به سوابق کاری خود گفت: من در حوزه سیاست خارجی و روابط خارجی سابقه طولانی دارم و همین مقدار زمان افتخار داشتم که مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل باشم و یکی از پایه‌گذاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی بودم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری خود در ایسنا که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شده است، در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: علت اینکه برخی از دوستان به بنده توصیه کرده‌اند که کاندیدا شوم و بنده نیز توصیه آنان را پذیرفتم، به خاطر دو ویژگی بود که در من دیدند و امیدوارم این دو ویژگی در من وجود داشته باشد.

وی افزود: من در حوزه سیاست خارجی و روابط خارجی سابقه طولانی دارم و همین مقدار زمان افتخار داشتم که مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل باشم و در جریان تحولات سیاسی دنیا قرار بگیرم و در حقیقت یکی از پایه‌گذاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی بودم.

ولایتی ادامه داد: من از صفر یا حتی زیر صفر سیاست خارجی هم باخبرم؛ چراکه سیاست خارجی قبل از انقلاب دیگر به کار انقلاب نمی‌آمد و یکی از حوزه‌هایی که معمولا با هر انقلابی تقریبا به طور کلی تغییر پیدا می‌کند حوزه سیاست خارجی است. سیاست خارجی ما پیش از انقلاب در راستای منافع آمریکا بود و نقش سفیر ما در واشنگتن از نخست‌وزیر وقت بالاتر بود و خاطرات رجال سیاسی دوران پهلوی نیز همین را تایید می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: پس از انقلاب اسلامی سیاست خارجی ما مبتنی بر استقلال و شعار نه غربی، نه شرقی بود که شعاری است که بر سردر وزارت امور خارجه نیز هک شده است و این به معنای این است که نه سلطه غرب و نه سلطه شرق نباید باشد.

وی با بیان اینکه “کشور ما پس از انقلاب نیازمند پایه‌گذاری سیاست خارجی مستقلی بود که با الهام از رهنمودهای امام خمینی(ره) و پس از ایشان رهبری و قوانین موضوعه و قانون اساسی شکل گرفت”، افزود: روابط خارجی اعم از سیاست خارجی است و شامل بحث‌های دیگری چون تجارت خارجی نیز می‌شود. روابط خارجی بستری را برای سایر اقدامات در حوزه سیاست خارجی فراهم می‌کند.

ولایتی با بیان اینکه “سیاست خارجی ما در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شد”، گفت: امروز از هر کسی که راجع به راه‌حل مشکلات کشور بپرسید، می‌گوید یکی از ارکان اصلی، تسهیل و تصحیح روابط خارجی است‌ و کسی می‌تواند از عهده آن برآید که دنیا را بشناسد و دنیا نیز او را بشناسد و با همین تشخیص بود که به سراغ من آمدند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اضافه کرد: نکته دومی که موجب شد برخی دوستان از من بخواهند کاندیدا شوم، این است که تعریف بنده درباره اصولگرایی موسع است. هر کسی به نظام و قانون اساسی و اصل ولایت فقیه در کردار و گفتار اعتقاد داشته باشد اصولگراست. چتر اصولگرایی وسیع است و هر کسی که به این مساله اعتقاد داشته باشد می‌تواند با ما در دولت آینده همکاری کند. بر این اساس اگر سلایق مختلف اصولگرایی حضور داشته باشند، مردم نیز اعتماد بیشتری به این دولت خواهند کرد دولت پشتوانه قوی‌تری خواهد داشت.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر هر متخصص و کارشناسی حاضر نیست با هر رییس دولتی کار کند. افراد مختلف با تخصص‌های مختلف اعلام آمادگی کردند که با بنده کار ‌می‌کنند. رییس دولت، یک هماهنگ‌کننده بین ارکان مختلف دولت است. با دستور به وزرا کارها پیش نمی‌رود. هر وزیری از نظر من باید اختیارات رییس‌جمهور را داشته باشد و رییس‌جمهور یک هماهنگ‌کننده است.

در ادامه این نشست این پرسش مطرح شد که “یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری گفته است که سیاست دولت من تهدیدزدایی به جای تنش‌زدایی است؛ نوع نگاه شما به این مساله چیست؟”، که ولایتی پاسخ داد: تهدیدزدایی شکل شدت‌یافته تنش‌زدایی است. هر کاندیدایی هر نظری دارد، برای خودش محترم است.من بدون اینکه به کاندیدای تعریضی داشته باشم، نظرم این است که پیشگیری بهتر از درمان است. نباید بگذاریم که تنش بین کشور ما و دیگر کشورها بوجود بیاید و بعد این تنش تبدیل به تهدید شود و در آن وقت به معالجه تهدید بپردازیم.

وی افزود: اگر ابتدای کار تنشی وجود داشته باشد و ما بتوانیم این تنش را برطرف کنیم، پیشگیری با قیمت ارزانتر همیشه بهتر است. بنابراین اگر تنش نداشته باشیم، چه بهتر و اگر تنشی وجود داشته باشد، باید تنش را از بین ببریم و اگر موفق نشدیم در مرحله آخر تهدیدزدایی کنیم.

ولایتی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نوع نگاهش به حقوق شهروندی اظهار کرد: ایرانی، ایرانی است و ایرانی درجه یک، دو و سه نداریم. هرکسی هرکجای ایران است، از چابهار تا بازرگان، از سرخس تا خرمشهر و هرکسی که در ایران زندگی می‌کند، ایرانی است و هر ایرانی هم که خارج از ایران زندگی می‌کند، ایرانی است.

وی با بیان اینکه “اولین اصل در حقوق شهروندی این است که همه ایرانی‌ها با هم مساوی هستند”، افزود: عدالت اقتضا می‌کند که امکانات موجود در کشور به صورت مساوی در اختیار همه گذاشته شود. از فرصت‌های شغلی و تحصیلی و هر امتیازی که قرار است برای مردم قائل شویم، نباید تبعیضی وجود داشته باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: آزادی مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور در مورد حقوق شهروندی در مورد شهروندان باید رعایت شود و هر ایرانی به اندازه بقیه آحاد ایرانی حق دارد از حقوق مساوی برخوردار باشد.

خبرنگار دیگری از ولایتی پرسید “در زمان تصدی شما در وزارت خارجه معاهداتی همچون معاهده ان‌پی‌تی امضا شد که به گفته برخی کارشناسان، این معاهدات به ضرر ایران تمام شد. نظر شما در این باره چیست؟” که ولایتی پاسخ داد: ان‌پی‌تی در زمان بنده امضا نشده و قبل از آن امضا شده است. من از ان‌پی‌تی دفاع می‌کنم؛ چراکه چارچوبی است که مشروعیت کار ما را در حوزه هسته‌یی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی بیان می‌کند.

وی افزود: ما حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را داریم؛ چراکه ایران ان‌پی‌تی را امضا کرده است و در چارچوب ان‌پی‌تی این حقوق برای ما شناخته شده است. ان‌پی‌تی قرارداد بدی نیست، بلکه قراردادی است که بر اساس آن افرادی که از انرژی هسته‌یی استفاده می‌کنند، نباید موجب تکثیر سلاح هسته‌یی شوند و عملا از این موضوع جلوگیری شود.

در ادامه این نشست، خبرنگار دیگری این پرسش را مطرح کرد که “آیا ائتلاف شما با پورمحمدی طبق توافق قبلی بوده است؟” که ولایتی در پاسخ گفت: من با آقای پورمحمدی از قدیم رابطه دوستانه داشته‌ام و دارم. ایشان برای ریاست جمهوری، مستقل تشریف آورده بودند و زمانی تشخیص دادند که کنار بکشند و به بنده کمک کنند و ما در کنار هم باشیم. از حسن ظن ایشان نسبت به خودم تشکر می‌کنم. بعد از انتخابات هم همکاری ما با دوستانی که هر کدام در حوزه‌ای صلاحیت کار کردن دارند، اعم از کسانی که با بنده ائتلاف کردند یا نه، ادامه دارد.

ولایتی افزود: آقای پورمحمدی صلاحیت‌های مختلفی دارند و با فرد باصلاحیتی هستند و حتما شخصیتی هستند که باید از وجودشان استفاده کرد؛ چراکه وجودشان مغتنم است.

ولایتی در ادامه در پاسخ به خبرنگار mbc آمریکا درباره اینکه مدیرکل آژانس گفته است همکاری‌های ایران کافی نیست و نیاز به توضیحات و همکاری بیشتر است، گفت: ما مصمم هستیم گفت‌وگوهایمان را ادامه دهیم و تا جایی که مطلع هستم، دولت فعلی نیز بنایش ادامه مذاکرات با ۱+۵ است. در عین حال معتقدم که دو طرف باید مصمم به مذاکرات باشند. ما آمادگی داریم و اگر آنها هم تصمیم داشته باشند که موضوع را حل کنند، می‌توانیم گام‌های بیشتری به سمت حل مساله هسته‌یی برداریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه “سیاست شما در صورت انتخاب شدن در این باره چیست؟” اظهار کرد: اجازه دهید از مرحله انتخابات عبور کنیم. اگر انتخاب شدم، توضیح بیشتری خواهم داد. در عین حال استمرار مذاکرات با ۱+۵ را با دقت و تدبیر بیشتر خواهم داشت.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر این پرسش که “نقاط قوت و ضعف مذاکرات ایران و ۱+۵ را چگونه می‌بینید؟”، اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان ما بسیار روشن و قوی از مواضع ایران دفاع کرده و می‌کنند. ایستادگی آنها بر حقوق هسته‌یی ایران موجب شد ایران بتواند فرآیند هسته‌یی‌اش را ادامه دهد و به سوی پیشرفت‌های تکنولوژیک پیش رود. از سویی ما در این مسیر به مقررات ان‌پی‌تی پایبند بودیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: در مورد کارهای دیگر که نمی‌توانم اسم آن را نقطه ضعف بگذارم، باید بگویم که معتقدم کارهای تکمیلی ضرورت دارد به این معنا که لازم است علاوه بر مذاکرات با ۱+۵، با تک تک این کشورها و سایر کشورهای موثر در این بحث مذاکرات دوجانبه داشته باشیم، چراکه این شش کشور در رابطه‌شان با ما یکسان عمل نمی‌کنند.

وی همچنین گفت: معمولا در مذاکرات بین‌المللی با توجه به تجربه‌ای که در پرونده قطعنامه ۵۹۸ و قرارداد ۱۹۷۵ داشتم، کارهای جنبی و دیپلماتیک در صحنه بین‌الملل به طور متنوع و چندظرفیتی نیاز است و صرفا نباید به یک مذاکره مستقیم بسنده کرد.

ولایتی در پاسخ به خبرنگار شبکه خبری المیادین مبنی بر اینکه “گفته می‌شود به نفع قالیباف کناره‌گیری خواهید کرد و آقای حداد نیز به نفع جلیلی کنار می‌رود”، اظهار کرد: من درباره دیگران اطلاعی ندارم، ضمن آنکه با هر کدام از این آقایان همکاری و دوستی دارم. من تا آخر ادامه می‌دهم و انتخاب را بر عهده مردم می‌گذارم. در آخرین جلسه ائتلاف نیز که در حضور برخی علمای بزرگ برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که همگی پای صندوق برویم و اجازه دهیم مردم خودشان انتخاب کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی در مورد ارزیابی‌اش از نظر برخی از اقتصاددانان مبنی بر حل نشدن سریع تورم در مقطعی کوتاه گفت: متاسفانه برخی از سیاستمداران یا اقتصاددانان بدبین هستند.

وی افزود: بنا داریم دولتی براساس واقع‌بینی و ظرفیت‌های موجود ملت ایران داشته باشیم تا بتوانیم از موانعی که به صورت تصنعی گذاشته شده، عبور کنیم. همچنین ظرفیت‌های مردم را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم، چون اعتقادمان بر این است، برداشتن موانع تنها از طریق چند بخشنامه و مصوبه شدنی نیست و این کار باید از طریق مشورت با کارشناسان مربوطه صورت گیرد.

ولایتی با تاکید بر این‌که در تهیه برنامه اقتصادی‌اش از مشورت اقتصاددانان و کارشناسان بهره گرفته است، گفت:باورمان این است که به‌اتفاق مردم ایران می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. مردم ایران انقلاب را به پا کرده و در اداره و پیروزی ۸ سال جنگ تحمیلی نقش مهمی داشتند. با اعتقاد به همین مردم و اتکا به تولید مردمی‌محور می‌توان بر مشکلات اقتصادی پیروز شد؛ چراکه اکنون کشور در وضعیت نامطلوب اقتصادی به سر می‌برد.

خبرنگار دیگری از ولایتی پرسید که شما بحث آشتی با کشورهای جهان را مطرح کرده‌اید، آیا ایران با کسی دشمنی دارد که شما موضوع آشتی با دنیا را طرح می‌کنید؟ که ولایتی در پاسخ به این پرسش با اشاره به برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و همچنین کنفرانس بیداری اسلامی گفت: با الهام گرفتن از رهنمودهای مقام معظم رهبری مجمع جهانی بیداری اسلامی ایجاد شد که مورد اقبال ملل مسلمان قرار گرفت. ما در این اجلاس از دولت‌ها دعوت نکردیم و از فرهیختگان و بانوان جهان اسلام دعوت به عمل آوردیم که استقبال بی‌نظیری از آن صورت گرفت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: بحث بنده فعال تر شدن روابط دو جانبه ایران با کشورهای خارجی در بعد رسمی است. در حال حاضر حدود ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند که نباید رفت و آمدمان با این اعضا تنها در حد چند کشور سطح پایین باشد.

وی ادامه داد: این‌که در سال ۱۰ دفعه به آمریکای لاتین سفر شود، اما به همسایگانمان اعتنا نداشته باشیم، درست نیست. باید در سیاست خارجی اولویت‌بندی داشته باشیم که اولویت نخست افزایش رابطه با همسایگان است. ۱۵ کشور همسایه ایران هستند که از این تعداد ۱۳ کشور اسلامی‌اند که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

ولایتی همچنین با بیان این‌که ایران با روسیه و ارمنستان تاریخ و مشترکات زیادی دارد، گفت: طبیعتا هرچه مشترکات بیشتر باشد روابط نیز باید توسعه پیدا کند روابطی که در سطح رفت و آمد سیاسی نباید خلاصه شود و می‌توان در قبل آن همکاری‌های اقتصادی را فعال‌تر کرد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری به فعالیت‌هایش در زمان تصدی وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: در زمان وزارت خارجه بنده اکو و D‌۸ شکل گرفت که طبیعتا اکنون باید از ظرفیت این دو سازمان به نحواحسن بهره گرفت. نظر مقام معظم رهبری نیز توسعه روابط با دیگر کشورهاست. اگر بخواهیم رهنمودهای ایشان را عملیاتی کنیم، باید روابط با دیگر کشورها را تقویت کنیم.

ولایتی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد چگونگی حل مشکل اقتصاد طی ۱۰۰ روز با ارائه مثال پزشکی در مورد درمان بیماران بدحال توضیح داد: طبیعتا مسائل فوری نیاز به راه‌حل‌های فوری دارد تا در میان و کوتاه‌مدت بتوان آن مشکلات را از سر راه برداشت.

وی با بیان این‌که موضوع سامان اوضاع اقتصادی کشور طی ۱۰۰ روز را با مشورت با متخصصان امر اقتصاد مطرح کرده است، گفت: در شرایطی که گرانی و تورم نقطه به نقطه ۴۰ درصد است و مردم در زمان خرید کالاها همچون گوشت با افزایش قیمت‌ها در مقطع زمانی کوتاه مواجه می‌شوند، طبیعتا نمی‌توان به آنها گفت که ظرف دو سال دیگر تمامی مشکلات حل می‌شود.

ولایتی ادامه داد: نسخه حل مشکل فوری تورم این است که در مرحله اول تمامی کالاها در گمرک هرچه سریع‌تر ترخیص شود؛ چراکه در حال حاضر بخشی از نیازمندی‌های مردم همچون دارو و مواد غذایی در گمرک حبس است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: گام بعدی این است که لایحه‌ای دو فوریتی را به مجلس بدهیم تا کارخانه‌داران و تولیدکنندگانی کالاهایی که ورشکست شده و کارگرانشان بیکار هستند، در مدت شش ماه از پرداخت اقساط و بهره‌های بانکی و همچنین مالیات معاف شوند. در عوض تعهد دهند که ظرف دو ماه ۴۰ درصد افزایش تولید داشته باشند. این موضوع در کنار ترخیص کالاها از گمرک باعث کاهش تورم می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد اعتماد بین دولت و ملت گفت: این‌که وام‌بگیران برای پرداخت اقساط خود مجبور به پرداخت پول‌های بیشتری شوند یا این‌که دلاری در بانک گذاشته و اکنون نمی‌توانند این پول را پس بگیرند، باعث می‌شود اعتماد مردم از دولت سلب شود.

ولایتی با بیان این‌که اعتمادسازی مجدد بین دولت و مردم نقش اساسی در حل مشکل اقتصادی کشور در مقطعی ۱۰۰ روزه دارد، گفت: طبیعتا با این امور می‌توان آرامش را به جامعه بازگرداند و آنگاه زمینه را برای انجام کارهای میان و بلندمدت فراهم کرد. منظور از کار میان مدت، اجرای دقیق برنامه پنج ساله توسعه است.

وی گفت: زمانی اعتماد مردم به دولت بیشتر می‌شود که بدانند دولت قانون‌گراست. این که دولت بگوید قانون مصوب را قبول ندارد و آن را اجرا نمی‌کند، درست نیست. زمانی بنی‌صدر می‌گفت که قانون را قبول ندارد، امام در واکنش فرمود که قانون تو را قبول ندارد و مجلس در راس امور است.

ولایتی در بخش پایانی سخنان خود درباره بحث بهداشت و درمان گفت: ما برنامه درازمدتی داریم تا درمان را رایگان کنیم و تامین یا اصلاح بیمه را مدنظر قرار دهیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: بیمه‌ای تحت عنوان بیمه سلامت ایرانیان وجود دارد که در ماده ۳۲ و ۳۹ قانون برنامه پنجم به تصویب رسیده است و اگر درست عمل شود، پرداختیِ بیمه به ۱۰۰ درصد تبدیل خواهد شد.

شنیده ام نظر جامعتین روی بنده است

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز خبر رسمی در رابطه با اینکه نظر نهایی جامعتین روی بنده است، ندارم ولی مطالبی در این رابطه شنیده‌ام.
علی‌اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نظر نهایی جامعتین روی شماست، اظهار داشت: ما هنوز خبر رسمی در این رابطه نداریم ولی من مطالبی در این رابطه شنیده‌ام.
وی افزود: بنده این موضوع را در افواه شنیده‌ام و هنوز خبر رسمی در این رابطه نشنیده‌ام.
ولایتی ادامه داد: هر وقت جامعتین بخواهد که بنده خدمتشان برسم این کار را انجام می‌دهم؛ البته قبلا هم ملاقات‌هایی با جامعتین داشتیم.