سینما “هلال” اهواز به‌دلیل بدهی ۱۰۰ میلیون تومانی به هلال‌احمر همچنان تعطیل است

خورنا: سینما هلال اهواز از ۱۲ اسفندماه سال گذشته تاکنون به دلیل بدهکاری تعطیل شده و بهاری خزانی را سپری می‌‌کند. سینما “هلال” یکی از پنج سینمای کلانشهر اهواز است که اکنون به دلیل بدهکاری ۱۰۰ میلیون تومانی تعطیل شده‌است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خوزستان به واسطه صنعتی بودن و نخستین محل پیدایش نفت در کشور از اولین مناطق ایران به شمار می‌رود که سالن‌های سینما در آن اقدام به نمایش فیلم و جلب مشتاقان سینه چاک پرده نقره‌ای و تصاویر متحرک کردند. به دنبال حضور کارکنان انگلیسی برای کشف و استخراج نفت در بیش از ۱۰۳ سال قبل در شهر مسجدسلیمان، این افراد به دنبال احداث مکانی برای سرگرمی و رهایی از هوای گرم و طبیعیت خشک خوزستان بودند و شاید همین علت بود که این افراد بعد از کشف نفت در یکی از اولین اقدام‌های خود اقدام به برپایی سینما در این شهر کردند.

در بسیاری از روایات و اسناد موجود تاریخی گفته می‌شود سینمایی که توسط انگلیسی‌ها در شهر مسجدسلیمان ساخته شده، اولین سینمای کشور به حساب می‌آید هر چند همین اولین بودن در بسیاری موارد در مورد شهرهای تبریز، آبادان و تهران نیز تکرار شده و به درستی معلوم نیست اولین سینمای کشور در کدام شهر ایران راه اندازی شده است.

البته سینماهای کشور در ابتدا به شکل امروزی نبوده و بسیاری از آنها بسیار ابتدایی و تنها به یک سالن، پرده‌ای سفید رنگ و دستگاه نمایش فیلم محدود می‌شدند ولی آنچه مسلم است استان خوزستان و به خصوص شهرهای مسجدسلیمان و آبادان و بعد از آن اهواز از پیشگامان را‌ه‌اندازی و ساخت سینما در کشور به حساب می‌آید و به استناد عکس‌های سیاه و سفید به جای مانده و روایات سینه به سینه‌ای که از افردا مسن در خوزستان به دست آمده، سینما در خوزستان از رونق فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده است.

به موازات گسترش تاسیسات صنعت نفت و همگام با آن گسترش شهر آبادان و افزایش جمعیت، در کمتر از ۶۵ سال، آبادان با داشتن ۱۳ سالن سینمای عمومی و بیش از شش سینمای متعلق به شرکت نفت، دارای بیشترین سالن‌های سینما در استان خوزستان و به احتمال زیاد بین شهرهای ایران (بعد از تهران) شد.

اولین سالن سینمای آبادان که به طور منظم و مرتب در آن فیلم نمایش داده شد، سالن سینمای انگلیسی‌ها در محل پتروشیمی فعلی آبادان بوده است که بعدها با ساخته شدن سالن سینما تاج (نفت فعلی) این سالن را کارمندان ارشد انگلیسی به کارگران هندی تحویل دادند و این سینما به سینمای هندی ها مشهور شد.

علاوه‌بر علاقه به سینما رفتن، بیکاری، نبود فضاهای تفریحی و سرگرم کننده در شهر و حتی گرمای هوا از دیگر دلایل مهمی هستند که بسیاری از جوانان اهوازی را به پای پرده سینما می‌کشاند. با چنین قدمتی اما این روزها، شاهد تعطیلی یکی از شلوغ‌ترین و پر مخاطب ترین سینماهای شهر اهواز هستیم.

قرارداد فسخ شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، بدهکاری را علت تعطیلی سینما عنوان می‌کند و می‌گوید: مدت پنج سال است که سینما به بخش خصوصی واگذار شده اما بدهکاری ۱۰۰ میلیون تومانی بهره‌بردار سینما به جمعیت هلال احمر، سبب تعطیلی این سینما شده است.

علی عسکر ظاهری تصریح می‌کند: با پیگیری‌های انجام شده از طریق دستگاه قضایی، دادگاه رای به فسخ قرارداد فی‌مابین بهره بردار و جمعیت هلال احمر استان داد و در نهایت با پشت سرگذاشتن تمام مراحل قانونی، قرارداد فسخ شد.

به گفته وی؛ پس از فسخ قرارداد، در برگزاری مزایده‌ای، بهره بردار جدید برای مدیریت سینما هلال برگزیده و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان معرفی شد اما این شخص به دلیل بدهکاری بهره بردار قدیمی، قادر به آوردن فیلم نیست و همچنان سینما تعطیل مانده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح می‌کند: در این جریان جمعیت هلال احمر دقیقا طبق قانون عمل کرده که اسناد و مدارک لازم مبنی بر قانونی بودن کار نیز موجود است و هیچ اقدامی در این زمینه برخلاف قانون انجام نشده است. از نظر ما سینما باید هر چه سریعتر بازگشایی شود و هر روز تاخیر در بازگشایی آن موجب نگرانی ما می‌شود.

ظاهری با تاکید بر اینکه اجازه تغییر کاربری سینما هلال را نمی‌دهد، اظهار می‌کند: ما به کار فرهنگی علاقه داریم و انتظار می‌رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ورود کرده و مشکل تهیه فیلم را حل کند تا دوباره شاهد بازگشایی سینما هلال و نمایش فیلم برروی پرده آن باشیم.

دوسال باقی مانده

علی قیس، بهره بردار سینما هلال اهواز است که ادعا می‌کند هنوز قرارداد فی‌مابین او و هلال احمر خوزستان پابرجاست اما هلال احمر، اقدام به تعطیل کردن سینما کرده است.

وی این اقدام جمعیت هلال احمر خوزستان را غیرقانونی عنوان می‌کند و می‌گوید: سینما هلال اهواز از سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شد و قرارداد اینجانب به عنوان بهره بردار تاکنون در سه نوبت تمدید شده است و هنوز دو سال از قرارداد باقی مانده و فسخ قرارداد نیز مراحل قانونی خود را طی نکرده است، و این اقدامی غیرقانونی و ضد فرهنگی است که در بهترین زمان‌های سینمای کشور، سینما هلال اهواز که یکی از فعالترین سینماهای استان است، تعطیل شود.

قیس با اشاره به تجهیز و بازسازی سینما هلال در چند سال گذشته اظهار می‌کند: در مدت پنج سالی که سینما در اختیارم بوده است، با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون تومانی، اقدام به تجهیز و بازسازی سینما کرده‌ام و اکنون بدون دلایل منطقی، باید شاهد تعطیلی آن باشم.

وی با بیان اینکه تاکنون مبلغی از محل اعتبارت و بودجه فرهنگی استان برای حمایت از سینما، به آن تخصیص نیافته می‌گوید: دستگاه‌های دولتی نه تنها از بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند بلکه همواره سنگ اندازی می‌کنند و مانع می‌شوند.

بهره‌بردار سینما هلال اهواز با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اهواز تاکنون هیچ اقدامی برای حل این مشکل نکرده است، ادامه می‌دهد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز به عنوان متولی سینماها تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است این در حالی است که حداقل این اداره به عنوان ارگان مطلع از فعالیت‌ها و هزینه‌های صورت گرفته در این سینما، نباید اجازه این واگذاری و تعطیلی را بدهد.

قیس از اهمیت و نقش واگذاری سینماها به بخش خصوصی می‌گوید: سینماها در اصل باید توسط بخش خصوصی اداره شوند زیرا بخش خصوصی انگیزه و تجربه این کار را دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز معتقد است که حتی فیلم سازی نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود.

—————————————-
گزارش: فرید سامی