برگزاری نخستین همایش بزرگداشت امامزاده حیدر (ع) در بهبهان

خورنا: به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، عصر امروز و با حضور پرشور عاشقان اهل بیت (ع) و امامزاده حیدر (ع) اولین همایش بزرگداشت فرزند امام موسی کاظم (ع) در صحن مطهر آن امامزاده برگزار شد.
در این مراسم که جمعی از مسئولان محلی نیز حضور داشتند مراسم شاد و متنوعی از جمله مولودی خوانی، شعر خوانی و بیان کرامات این امامزاده برگزار شد.
هم چنین دو کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و یک کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به برندگان مسابقه آستان مهتاب که در خصوص اهل بیت (ع) بود به قید قرعه اعطا شد.
امامزاده حیدر بن موسی جعفر الکاظم (ع) بهبهان از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام هفتمین پیشوای شیعیان جهان است.
در کتابهای تاریخی و انساب ازاین امامزاده واجب التعظیم معمولا با القابی چون امیرحیدر و امامزاده حیدر و یا آقاپیرحیدر و گاهی نیز با لفظ حیدر بن موسی بن جعفر یاد می شود.
همچنین از ایشان بنام امیر حیدر بن موسی کاظم یا امامزاده حیدر فرزند بدون واسطه حضرت موسی کاظم علیه السلام و برادر حضرت فاطمه معصومه نام برده شده و در کتاب کنزالانساب سید مرتضی ص ۶۶ و بحر الانساب ص ۵۶ و کتاب بقاع متبرکه آمده است: از برادران حضرت معصومه سلام ا… علیها ،حیدر و فضل در بهبهان آمده است.
در کتاب امامزاده‌های ایران قسمت «حاء» و امامزاده‌های خوزستان آمده امامزاده حیدر فرزند امام موسی کاظم(ع) در بهبهان است.
در کتاب عزاداری سنتی اثر حسین معتمدی آمده امامزاده حیدربن موسی بن جعفر معروف به امامزاده حیدر در بهبهان است و امیر تیمور گرگانی از ایشان بنام آقا پیر حیدر نام برده است.
همچنین در گویش محلی بهبهان از امامزاده حیدر علیه السلام به نام‌های امیرحیدر و آقا پیرحیدر نیز یاد می‌شود.
به قول از کتاب بقعه متبرکه قول مشهور این است امامزاده حیدر فرزند امام موسی کاظم علیه السلام از همراهان احمد بن موسی معروف به شاه چراغ بودند و به همراه برادرانش در سال ۲۰۱ تا ۲۰۳ عازم ایران شده است.
در خود آستان مقدس دو اثر تاریخی و زیبا موجود است که یکی اثر پای مبارک ایشان که اثر ضربه زدن با بیل و قطع انگشت مبارک آن حضرت در آن نمایان است و در همین اثر، نشان خاتم مبارک ایشان که به خط کوفی نوشته شده حیدر بن موسی بن جعفر(ع) نیز موجود است.
همچنین درب قدیمی امامزاده حیدر علیه السلام که بر روی آن اشعار آقای مهدی مهدوی به خط آیت الله آخوند ملا فتح الله روحی‌پور نوشته شده نیز در این آستان مقدس وجود دارد.