حسن روحانی: من باعث رفع حصر آیت الله منتظری شدم

خورنا: کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با ارائه پیشنهاداتی برای نظارت مستقیم مردم بر نحوه شمارش آراء گفت: بهتر است علاوه بر حضور ناظران در حوزه های رأی گیری یک دوربین در هر حوزه نصب شود تا مردم در جریان آنچه در شمارش آراء می گذرد قرار بگیرند.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، حجت الاسلام حسن روحانی با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار کرد: بی تردید برای بقاء یک نظام و پیشرفت کشور هیچ رکنی بالاتر از مشروعیت نظام نیست. مشروعیت نظام ممکن است به مفهوم مشروعیت دینی، حقوقی، قانونی، سیاسی و یا اجتماعی باشد اما نکته مهم آن است که این مشروعیت، مشروعیت در حال تقویت یا تضعیف باشد.

وی با بیان اینکه، ممکن است یک نظام در آغاز حکومت مورد پذیرش همه مردم باشد و در ادامه راه از مشروعیت آن کاسته شود و یا بالعکس افزود: بی شک یکی از عوامل مهم در تضعیف یا تقویت مشروعیت یک نظام کارآمدی آن و دولت فعال در نظام است چرا که دولت کارآمد می تواند مشروعیت را تقویت و دولت ناکارآمد آنرا تضعیف کند. لذا ادامه ناکارآمدی یک دولت مشروعیت حکومت را زیر سوال می برد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهور تأکید کرد: اگر خدای ناکرده به روزی برسیم  که عده ای فکر کنند در بالا بی عرضگی  و در پایین نارضایتی وجود دارد آنگاه مشروعیت نظام زیر سوال می رود و مردم به مسئولان و دولت بی اعتماد شده و نارضایتی به وجود می آید.

وی انتخابات را یکی از ارکان مهم در تقویت و یا تضعیف مشروعیت یک نظام خواند و تصریح کرد: انتخابات به مفهوم تقویت مشروعیت نظام و اصل نظام است نه به این معنا که چند درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند. چرا که ممکن است در جامعه ای مردم از حکومت راضی بوده و آنرا کاملاً قانونی بدانند ولی در انتخابات بیش از ۳۰-۴۰ درصد واجدان شرایط شرکت نکنند. البته طبیعی است که هر چه حضور بیشتری در این عرصه را داشته باشیم بهتر است. اما مشکل زمانی رخ می دهد که حضور مردم کمرنگ باشد و در کنار آنها نسبت به اصل انتخابات تردیدهایی داشته باشند.

روحانی یکی از مسئولیت های مهم دولت برگزارکننده انتخابات را ایجاد احساس سلامت، رضایت و تأثیرگذاری رأی در مردم دانست و گفت: برای به وجود آمدن چنین شرایطی امروز باید همه مسئولان یک صدا فریاد بزنند و مردم را به حضور در انتخاباتی پرشور، آزاد و رقابتی دعوت کنند. چرا که اگر مردم احساس کنند که در انتخابات به هر کاندیدایی رأی بدهند تفاوتی با حال آنها نخواهد داشت این موضوع مشکل ساز می شود.

وی با انتقاد از اینکه چرا باید بعد از انتخابات از مردم بپرسیم و تحقیق کنیم که به چه کسی رأی داده اند ادامه داد: شرایط در یک نظام مردم سالار و مشروع نباید به این گونه باشد که بعد از انتخابات از افراد پرسیده شود به چه کسی رأی داده ام و در صورت رأی دادن به یک عده خاص تنبیه شوند، مورد مواخذه قرار گیرند و یا خدای نکرده از کار بیکار شوند.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: انتخابات در صورتی پرشور می شود که مسئولان نظام به مردم اطمینان بدهند که رأی آنها به هر کسی باشد محترم است. اگر این صدای رسا به گوش مردم نرسد و همین تردیدهایی که وجود دارد باقی بماند حتی اگر برای یک نفر باشد بسیار ناپسند و فاجعه بار است. مسئولان باید اعلام کنند که بعد از انتخابات اگر مأمور اطلاعاتی، امنیتی و حراستی بیاید و از فردی بپرسد به چه کسی رأی داده است مورد تنبیه و مواخذه قرار خواهد گرفت. در این صورت انتخابات پرشور می شود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ جوانی و فرد ایرانی وجود ندارد که نسبت به سرنوشت و آینده کشورش بی تفاوت و بی تأثیر باشد گفت: همه می خواهند در کشورشان تأثیرگذار باشند. در این هشت سالی که بر مردم گذشت همه مشکلات را لمس کردند همینکه کار به جایی رسیده است که عده ای این پندار را دارند که باید یک عذرخواهی از مردم داشته باشند خوب است اما باید کاری کنیم که در چهار سال آینده همه بگویند که یک تشکر بدهکاریم.

روحانی اضافه کرد: باید در انتخابات شرایطی به وجود بیاید که همه به صندوق رأی اطمینان داشته باشند چرا که هیچ خیانتی بالاتر از خیانت به صندوق رأی امانت مردم نیست. ما بر سر سلامت انتخابات بحثی نداریم بلکه معتقدیم کار باید به گونه ای پیش برود که مردم نسبت به انتخابات احساس سلامت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پس از ساعات رأی گیری درب های محل اخذ در مساجد و مدارس بسته می شود و پس از شمارش لیستی تهیه و امضاء می شود پیشنهاد کرد: چه اشکالی دارد که با حضور ناظران و مجریان یک دوربین در کنار صندوق های اخذ رأی گذاشته تا همگان آرا شمارش شده را ببینند و آنچه در شمارش آراء می گذرد بشنوند. به نظر بنده نباید لیستی که پس از شمارش آراء تهیه می شود محرمانه باشد بهتر است یک نسخه از این لیست در تابلوی اعلانات مساجد و مدارس برای عموم مردم نصب شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا لیست کنار صندوق‌‌ها محرمانه تلقی می‌شود؟ مردم باید از آرای خود آگاه شوند و بعد باید بلافاصله در سایت وزارت کشور منعکس شود. همزمان با وزارت کشور افکار عمومی هم باید بتوانند آرا را جمع بزنند.

در ادامه این جلسه وی در پاسخ به پرسشی درباره وقایع ۲۵ بهمن ۸۹ و همچنین حصر آیت‌الله منتظری گفت: در یک جامعه ممکن است با نظری مخالفت داشته باشیم و این حق مردم است. اما ۲۲ بهمن یک روز ملی و برای همه مردم ایران است و مربوط به یک حزب خاص نیست. ما باید اصول امنیت ملی‌مان را همه جا مد‌نظر قرار دهیم. هر اقدامی که بخواهد این روز ملی را تضعیف کند قابل قبول نیست.

وی  افزود: ضمن اینکه هرگونه آزادی بیان را تایید می‌کنیم باید خط‌ قرمز‌های نظام را رعایت کنید.

دبیر سابق شورای امنیت ملی در ادامه درباره حصر آیت‌الله منتظری گفت: رئیس عالی شورای امنیت ملی رئیس جمهور است نه دبیر آن و در آن موقع آقای خاتمی رئیس بودند. من در مورد آیت‌الله منتظری باید بگویم که کسی که به مدت یک سال و نیم جلسات متعدد گذاشت و حصر را از روی ایشان برداشت من بودم و برداشتن حصر با نامه من و از دبیر‌خانه شورای عالی امنیت ملی انجام شد.

این نامزد احتمالی ریاست جمهوری درباره وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ نیز گفت: حضور مردم یک اعتراض طبیعی بود. اما ادامه آن را نمی‌پسندیدم چراکه ادامه آن نمی‌توانست مسئله را حل کند. پیشنهاد من این بود که ۲۰ درصد صندوق ها را به صورت تصادفی بشماریم و اگر اختلافات بسیار بود همه صندوق‌ها بازشماری شود.

وی در ادامه افزود: فتنه از سال قبل از سال ۸۸ بود ای کاش وقتی حرکت خلاق قانون در صداوسیما انجام گرفت، مسئولین اقدام می‌کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مجازات‌های دانشجویان و حبس و حصر فعالان سیاسی گفت: این مطالباتی که خوانده شد، کاملا با قانون اساسی ما منطبق بود و چیزی فراتر از آن نبود. اینکه نهاد‌های امنیتی باید با مردم چگونه برخورد کنند اینکه هیچ‌کس نباید هیچ اتهامی را تا زمانی که اثبات نشده است در رسانه ملی علیه هیچ کسی دیگری مطرح کند، اینکه هیچ متهمی نباید در دادگاه غیر صالح مواخذه شود. اینها همه اصل سوم قانون اساسی ماست و یکی از وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است.

وی در پاسخ به سوال دانشجو مبنی بر این که چه شرایط نگران کننده ای وجود دارد که آقای خاتمی دلیل نیامدنش را وجود آن اظهار می کند و آیا اگر این شرایط فراهم نشود حاضرید اعلام کرده و از انتخابات کناره گیری کنید خاطرنشان کرد: اصل اینکه چه کسانی در انتخابات کاندیدا می شوند و امکان برایشان فراهم است در اختیار بنده نیست. اما در روزهای اخیر دیدید وقتی احتمال کاندیداتوری آقای هاشمی قوت گرفت چه حرف هایی زدند و چه اقداماتی کردند متأسفانه عده ای هم در بازی بزرگان وارد شدند که نباید می شدند.

روحانی تأکید کرد: اگر بناست کسی که ۲ بار رئیس جمهور بوده دیگر نتواند رئیس جمهور شود خب باید این موضوع مورد تأکید قرار گیرد و اگر چنین بنایی نیست و هر کسی می تواند کاندیدا شود بهتر است بگذارید هر کسی می خواهد اعلام کاندیداتوری کند تا مردم نظر خود را نسبت به آن فرد با رأیشان اعلام کنند. بنده دلم می خواهد برای رقابت پرشور چهره های به نام در انتخابات شرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می خواهید فضای امنیتی که بر رفع آن تأکید کردید را از بین ببرید گفت: درباره اجرا کردن قانون اساسی، برخی موارد از اختیارات رئیس جمهور، برخی موارد در اختیار سایر قوا و از عهده رئیس جمهور خارج است. اگر رئیس جمهوری توانمند، تأثیرگذار و باتجربه باشد آنجایی که مصالح ملی به میان می آید آراء دیگران را در کنار خود قرار می دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری که آیا این درست است که برخی کاندیداها هنوز وارد عرصه انتخابات نشده اند مورد تهمت، افترا و یا تهدید به رد صلاحیت قرار گیرند که نمونه آن را می توان آقای خاتمی ذکر کرد گفت: اینکه یک فرد بخواهد کاندیدا شود اما به او تهمت بزنند و در مطبوعات و رسانه ها هم در بوق کرنا کنند کاری خلاف قانون و خلاف اخلاق است حتی براساس آموزه های دینی اگر آن فرد جرمی مرتکب شده و حتی محکوم به اعدام شده باشد اهانت و فحاشی به وی خلاف قانون است.

وی افزود: اقداماتی که اکنون نسبت به آقای خاتمی در برخی از رسانه ها انجام می شود خلاف اخلاق و خلاف قانون است و جزو بداخلاقی هایی محسوب می شود که متأسفانه در جامعه ما صورت می گیرد.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رفع مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، تورم و… اظهار کرد: موضوع اشتغال برمی گردد به رشد تولید. اگر می خواهیم جوانان از بیکاری نجات یابند باید تولید را رشد بدهیم، این کار شدنی است. متأسفانه امروز در بسیاری از بخش های صنعتی و کارخانه ها تنها ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد و این موضوع باعث اخراج بسیاری از کارگران شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *