سالانه ۴۰۰ هکتار از نخیلات شادگان فرسوده می‌شوند

خورنا: سیدعادل موالی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اظهار داشت: امسال براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۶۰ هزار تن خرما از نخیلات این شهرستان برداشت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از ۶۰ تن خرمای برداشت شده، ۴۰ تن خرما از نخلداران شادگانی خریداری می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شادگان افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار هکتار نخیلات در سطح شهرستان شادگان وجود دارد که در این اراضی نیز ۱۳ میلیون اصله نخل موجود است.
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر به‌صورت میانگین از هر هکتار اراضی خرما پنج تا شش تن خرما برداشت می‌شود که میانگین مطلوبی نیست.
موالی‌زاده تصریح کرد: به‌منظور افزایش راندمان برداشت و تولید خرما در هر هکتار باید نخیلات فرسوده با پاجوش‌ خرما جایگزین شوند.
وی در ادامه با اشاره به عدم تأمین آب پایدار برای آبیاری پاجوش‌های خرما، گفت: این موضوع باعث شده طرح جایگزینی نخیلات فرسوده با پاجوش به‌طور کامل اجرا نشود.
مدیر جهاد کشاورزی شادگان اضافه کرد: باتوجه به برآوردهای انجام شده سالانه ۴۰۰ هکتار از نخیلات شادگان فرسوده می‌شوند.
این مسئول ابراز داشت: باید راهکارهای عملی به‌منظور افزایش انگیزه کشاورزان نسبت به جایگزینی نخیلات فرسوده با پاجوش خرما ارائه شود.
موالی‌زاده شوری آب و گرد و غبار را از مهم‌ترین مشکلات نخلداران و کشاورزان در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از کشاورزان انجام شده، اما کشاورزان همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود: پرورش و تولید خرما در استان با توجه به قابلیت رشد و مقاومت آن در برابر کم آبی، شوری، گرما و همچنین کشت توام با مرکبات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی در میان نخلستان‌ها، نقش اساسی را در اقتصاد کشاورزان و ساکنان منطقه بر عهده دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شادگان از کشاورزان و نخلداران خواست همچون گذشته ارتباط و تعامل خود را با کارشناسان اداره جهاد کشاورزی حفظ کنند.