مشایی: هنوز نفهمیدم از چه چیزی منحرف شده ام

خورنا: اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد این روزها پرکارتر از روزهای قبل است. حضور در سفرهای استانی، پروژه ای و سخنرانی در برخی سفرها بر پرکاری وی می افزاید.

مشایی در گفت و گویی با رسانه حامی دولت سعی کرده شفاف تر نظرات و عقاید خود را بروز دهد.

البته این گفت و گو شامل موضوعات جدیدی مانند نظر مشایی درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات، نوع رابطه اش با احمدی نژاد و … سخن گفته.

در ادامه گزیده گفت‌وگوی رئیس دفتر سابق رئیس جمهور با ایسنا را به انتخاب مشرق می خوانید:

– آقای احمدی‌نژاد حرف‌های آقا را نه تفسیر و نه تعبیر کردند. ایشان گفتند که آقا فرمودند باید حماسه سیاسی ایجاد شود و یکی از جلوه‌های حماسه، انتخابات است. نمی‌توان گفت که در انتخابات درصد کمی از مردم حضور پیدا کنند و آن وقت در طول سال منتظر حماسه باشیم. کجا امکان دارد این حماسه رخ دهد جز انتخابات.

– من معتقدم اگر حامیان دولت حتی در انتخابات کاندیدا داشته باشند و آقای احمدی‌نژاد هم بیاید و بگوید که این آدم و فلان آقا باشد اما یک محدودیت‌هایی برای دیگران ایجاد شود مردم باز هم پای صندوق‌های رای نمی‌آیند و ما در گرفتن نتیجه شکست خواهیم خورد.

– آیا مشایی در این ارتباط [معرفی کاندیدا از سوی دولت] چیزی گفته؟ آیا آقای احمدی‌نژاد در این ارتباط چیزی گفته؟ بارها ما گفته‌ایم که دولت اعتقادی ندارد که فضای کشور را انتخاباتی کند و مقام معظم رهبری نیز در ادوار گذشته بر این موضوع تاکید کرده‌اند و ما نیز دلیلی نمی‌بینیم که فضای کشور را در حال حاضر انتخاباتی کنیم. این حس و شور انتخاباتی را باید مردم بسازند، نه این‌که دولت فضا را انتخاباتی کند.

– اگر کسی از اعضای دولت ثبت‌نام کند این به این معنا نخواهد بود که او کاندیدای دولت است؛ چراکه تشکیلات دولت وسیع است و ممکن است از این تشکیلات وسیع یک نفر بخواهد در این عرصه ثبت‌نام کند .

– احمدی‌نژاد می‌تواند از هر فرد دیگری حمایت کند و با او قرار بگذارد که در دوره بعدتر او کاندیدا شود و این توافق را با او انجام دهد. این چه ربطی به مشایی دارد.

– فرض کنید من راجع به یک چیزی و یا یک موضوعی موضعی داشته باشم و اگر فرد دیگری در چنین حوزه‌ و موضعی نباشد، آیا من باید به او بگویم منحرف؟ آیا این خوب است؟ ما از چه چیزی منحرف شدیم. من تا به حالا هر چه فکر کردم متوجه نشدم که از چه چیزی منحرف شدم. هزار تا اتهام زدند و بعدا معلوم شد که خودشان متهم اعلی برای آن اتهامات هستند. این اتهامات به ما ربطی نداشت، انحراف نیز که می‌گویند یک مساله کلی است. هر چیزی نسبت به چیز دیگری منحرف است. باید بگویند ما از چه چیزی منحرف شدیم.

– من کاری به سوم تیر، چهارم خرداد و پنجم مرداد ندارم، اینها مهم نیستند. اینها دم و دستگاهی است که خودمان درست کردیم، البته من احترام می‌گذارم، ولی معتقدم که اینها مهم نیستند، مهم این است که مردم چه نگاهی دارند و آرمان آنها چه چیزی است؟

– [منظور شما از اینکه همه جریان ها وارد عرصه سیاسی شوند شامل اصلاح طلبان نیز هست؟] همه جریاناتی که نظام را قبول دارند، در چارچوب نظام هستند.  من اصلا محدودیتی قائل نیستم. هر کسی و هر جریانی که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارد باید حضور داشته باشد تا انتخابات پرشور شود. چون در واقع با حضور خود به مردم احترام می‌گذارد، چون ممکن است یک بخشی از مردم آنها را بخواهند، پس باید اجازه داد آنها حضور داشته باشند و مردم باانگیزه باشند.

– بنده یک مهندس الکترونیک هستم و کار یک مهندس الکترونیک با رمال و جن‌گیر جور در نمی‌آید. ما اهل محاسبه و حساب و کتاب هستیم و می‌گوییم دو بعلاوه دو می‌شود چهار و جن نمی‌تواند آن را پنج کند، البته ممکن است برخی‌ها از جواب چهار خوششان نیاید و بخواهند دو به علاوه دو بشود، پنج که این کار رمال‌ها و جن‌گیرهاست.

– شعار رقبا این بود که دولت دروغگوست و همین الان نیز برخی از آقایان که کار را در این عرصه شروع کردند، می‌گویند که می‌خواهند دولت راستگو بیاورند، یعنی باز هم دولت را متهم به دروغگویی می‌کنند. من به آنها می‌گویم بابا چند بار می‌خواهید یک کار غلط را انجام دهید. آنهایی که در سال ۸۸ گفتند دولت دروغ، چه نتیجه‌ای گرفتند؟

– [آیا در دولت بعدی در پاستور می مانید؟] سوال سختی است، بستگی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود. شاید یک نفر رییس‌جمهور شود و از من خواست که در پاستور کمکش کنم و شاید یک نفر رییس‌جمهور شد و گفت شما لازم نیست که بیایید. بستگی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود.

– ایشان استاد من است و من شاگرد ایشان. ایشان برادر من است و من برادر کوچکتر ایشان هستم. ایشان بزرگ من است و به من درس‌های فراوانی داده، من خیلی چیزها را از ایشان یاد گرفتم. ایشان را خیلی دوست دارم ،چون ایشان یک شخصیت برجسته است و مصداق بارز عینی یک مومن انقلابی، عزیز و شریف که از حقوق مردم نمی‌گذرد، بر سر حقوق مردم معامله نمی‌کند و در واقع جیب ندارد، فامیل و غیرفامیل برایش معنایی ندارد، اگر چنین چیزهایی برای او مهم بود آدم‌های نزدیکتر از من هم به او وجود داشتند، ولی الان به او نزدیک نیستند. اگر اهل فامیل‌ و رفیق‌بازی بود اکنون خیلی از آدم‌ها بودند که از من به او نزدیک‌تر و جلوتر بودند.

– خنده‌دار است که کسی از امام زمان صحبت کند بعد بگویند معنای این حرف این است که ولایت فقیه را قبول ندارد. اصلا ولایت فقیه مگر غیر از امام زمان موضوعیت دارد، ولایت فقیه یعنی چه؟ یعنی ولایت فقیهی در زمان غیبت و وقتی امام زمان موضوعیت نداشته باشد، ولایت فقیه هم موضوعیت نخواهد داشت، ولایت فقیه یک نظام مستقل سیاسی نیست، بلکه یک نظام سیاسی برآمده از فقاهت دوران غیبت است.

– من ولایت را از احمدی‌نژاد در عمل فهمیدم. آیا این‌که یک نفر اموالش پر از کالاهای متحکر شده است و بیاید دم از ولایت فقیه بزند درست است. هزاران تن کالا در انبارهای خود مخفی کرده، ولی در جامعه دم از ولایت فقیه می‌زند و خود را اینگونه به مردم معرفی می‌کند آیا درست است؟

– آقای احمدی‌نژاد هرگز در برابر رهبری نایستاده‌اند. ممکن است جایی نظرشان با نظر رهبری یکی نباشد، ولی همواره نظر رهبری را تمکین کردند. هزاران جا ممکن است با نظرات ایشان موافق باشند و ممکن است یک جایی موافق نباشند، ولی تمکین کردند مثلا در مورد یک فرد. ممکن است که آقای احمدی‌نژاد نظر داشته باشند که فلان فرد در دولت نباشد و آقا بگویند مصلحت است که باشند که آقای احمدی‌نژاد تبعیت کرده است. اکنون وزیر اطلاعات چه کسی است؟