سرانجام، قیمت گذاری خودرو به نتیجه رسید (+قیمت‌های جدید)

خورنا: شورای رقابت، شاخص تورم تمامی خودروها را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به دنبال تعیین دستورالعمل نهایی قیمت گذاری خودرو و مشخص شدن ۲ پارامتر اصلی برای محاسبه قیمت ها، شورای رقابت در جلسه روز گذشته خود، ۲ شاخص کیفیت و تورم بخشی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد و بانک مرکزی را مورد بررسی قرار داد.

بر همین اساس شورا ، شاخص تورم بخشی خودروها را معادل ۵۲.۲۵ درصد اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، در این جلسه مقرر شد تورم بخشی برای چهار مدل خودروی پرتیراژ به طور جداگانه محاسبه شد و بر روی سایت شورا انتشار یافت.

بر این اساس میزان تورم بخشی ۴ محصول پراید، پژو ۴۰۵ ، سمند و تیبا که از تیراژ تولید بالایی برخوردار هستند، به صورت پایه ای برای هر خودرو محاسبه شده است.

لازم به ذکر است طبق این مصوبه خودروسازان می‌توانند هزینه مربوط به آپشن خودروها را محاسبه و بر روی قیمت خودرو لحاظ کرده و از فردا نسبت به اعلام نهایی قیمت ها اقدام کنند.

***شورای رقابت در جلسه مورخ ۸/۲/۱۳۹۲ و پیرو ابلاغ دستورالعمل تعیین خودرو موضوع مصوبه ۱/۲/۱۳۹۲ شورا تصمیمات زیر را اتخاذ نمود:

  1. با توجه به وصول جدول نرخ تورم سالانه تولید خودروهای مختلف در فاصله بین فروردین ماه ۱۳۹۱ و فروردین ماه ۱۳۹۲ از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عیناً . طبق جدول پیوست اعلام می شود.
  2. شاخص کیفیت اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد مطابق جدول پیوست عیناً اعلام می گردد.
  3. در توضیح عبارت دردستورالعمل فوق الاشاره اضافه نمود که بهای هر نوع خودرو در ابتدای سال پیشین عبارت است از بهای همان خودرو برای مصرف کننده منهای سهم آن از هزینه های مالی بنگاه
  4. سهم هزینه های مالی عبارت است از کل سود پرداختی بنگاه بابت سود تسهیلات دریافتی به عناوین مختلف تقسیم بر ارزش کل تولید بنگاه بر مبنای بهای مصرف کننده ( نقدی ) .
  5. در مورد خودروهای غیر از خودروهایی که نرخ تورم آنها از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام شده است، نرخ تورم صنعت خودرو متوسط نرخهای تورم اعلامی است. این نرخ برای سال جاری (۱۳۹۲) معاول ۵۳/۲۶% است که در دستورالعمل اعمال خواهد شد.
  6. در مورد سایر خودروهایی که در میانه سال ۱۳۹۱ وارد بازار شده اند ، خودروسازان موظفند به طور موردی از شورای رقابت استعلام نمایند.
  7. هر مورد متعلقات اضافی هر یک از انواع خودروها نسبت به سال ۱۳۹۱ (options) هزینه آن به قیمت همان خودرو اضافه می شود.

در این شرایط با اعلام تورم بخشی برخی خودروهای داخلی و براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری، قیمت جدید برخی خودروها به شرح زیر محاسبه شده است. با توجه به فرمول قیمت‌گذاری خودرو که برابر است با:

(دو درصد – شاخص کیفیت + نرخ تورم) قیمت سال گذشته + قیمت سال گذشته = قیمت خودرو

بنابراین با توجه به نرخ تورم ۵۲.۲۵ درصدی اعلامی، قیمت جدید برخی خودروهای پر تیراژ داخلی به شرح زیر محاسبه شده است:

۱- تندر ۹۰ مدل ای دو :۲۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

۲- پژو پارس سال: ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

۳- مگان ۲۰۰۰ اتومات: ۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۴- پژو ۲۰۶ تیپ ۲: ۲۴ میلیون تومان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *